مزایای روف گاردن

 

مزایای محیطی یک باغ بام ( Roof Garden )

جهت مشاوره رایگان کلیک کنید

 

 

باغ بام ( Roof Garden )

 

روف گاردن هر نوع پوشش گیاهی است که در پشت بام ساختمان ایجاد می شود. جدای از مزایای تزئینی ، روف گاردن با هدف بهبود معماری ، کنترل دما ، فرصت های تفریحی ، زیستگاه های حیات وحش و غذا ارائه می شود. از روش کشت مواد غذایی در پشت بام به عنوان کشاورزی پشت بام یاد می شود. این روش معمولاً با کمک باغهای کانتینر دار ، سیستم های دیناپونیک هوا یا ایروپونیک ، هیدروپونیک یا سقف سبز انجام می شود. سکوهای اضافی معروف به "پل های هوایی" نیز می توانند علاوه بر فضای سقف ، بین ساختمان های بلند مرتبه نیز تشکیل شوند.

من سالها است که در استفاده از آنها و اینکه آیا آنها تأثیر می گذارند یک مزیت زیست محیطی متناسب با هزینه های ایجاد و اجرای "بام تاپ" خود را تحریک می کنند ، علاقه مند شده ام.

 

انواع روف گاردن


در زیر سه نوع اساسی از باغ های بام طبقه بندی شده اند که بر اساس پوشش گیاهی و نگهداری سقف طبقه بندی شده اند.

 

Irrigated Extensive Green Roof | ZinCo Arabia | Green Roof Systems

 

باغ بام گسترده


این نوع روف گاردن به حداقل لایه بستر خاک نیاز دارد و از این رو نگهداری آن آسان است. این باغ ها برای انبارها ، گاراژها ، پشت بام ها یا سایر ساختمان های اضافی اطراف خانه مناسب هستند. در عین حال ، از نظر زیبایی شناختی کمتر است زیرا انواع پوشش گیاهی که روی این گیاه رشد می کند بسیار محدود است. گلسنگ و خزه بهترین پوشش گیاهی برای این نوع باغ ها است. گلسنگ می تواند به راحتی در سطوحی مانند پلاستیک ، فلز و شیشه رشد کند. از طرف دیگر خزه گیاه کوچکی است که برای بقای خود به تغذیه کمتری و برای رشد به رطوبت زیاد خاک نیاز دارد. این روف گاردن از نظر نوع پوشش گیاهی و ساختمانی از قیمت کمتری برخوردار است و برای آب و هوای مرطوب ایده آل است.

 

Semi–Intensive Green Roofs | ZinCo Green Roof Systems UK

 

باغ بام نیمه فشرده


این نوع روف گاردن به لایه خاک عمیق تری نیاز دارد که تنوع گونه های گیاهی را افزایش می دهد. به دلیل پوشش گیاهی ، بار بیشتر برای خاک و آب نگهداری ، ساخت با ثبات تر لازم است. پوشش گیاهی را می توان با گونه های کمتری از جنس Sedum انجام داد. از آنجا که این گونه ها شاداب هستند ، نیازی به آبیاری مکرر ندارند. با این حال ، پوشش گیاهی به آبیاری اضافی در دوره های طولانی مدت خشک نیاز دارد. گل های وحشی که نیازی به نگهداری ندارند ، می توانند به راحتی در چنین باغ های بام پرورش داده شوند.

 

ODU Green Roof • Why an intensive green roof

 

باغ بام فشرده


پوشش گیاهی مشابه باغ حیاط خانه مانند گل ها ، بوته ها ، درختان و چندین عنصر پارک را می توان در این نوع باغ ها کاشت. با این حال ، این روف گاردن نیاز به ساخت و سازهای بزرگ و پایدار دارد و از این رو بیشتر ساختمان ها برای باغ های بام فشرده مناسب نیستند. علاوه بر نیازهای اساسی نگهداری ، در حین آبیاری نیز توجه ویژه ای می طلبد.

 

case of Roof Garden Test

 

جهت مشاوره رایگان کلیک کنید

 

طراحی روف گاردن


سطح مقطع یک روف گاردن معمولاً با یک لایه عایق در پایین ، یک غشاproof ضد آب برای جلوگیری از نشتی از ساختمان و یک سد ریشه برای جلوگیری از نفوذ ریشه از طریق غشاproof ضد آب شروع می شود. باید از غشای ضدآب استفاده شود که می تواند در مقابل تأثیر اسیدهای آزاد شده از برخی ریشه های گیاه مقاومت کند.

یک لایه زهکشی ساخته شده از پلاستیک سبک ، خاک رس یا سنگ ریزه بعدی است. این لایه علاوه بر حفظ سطح آب ، محیط در حال رشد را نیز هوادهی می کند. نقاط زهکشی باید از بالا قابل دسترسی باشد زیرا سیستم سقف کل سقف را پوشش می دهد. در طراحی های خاص ، لایه زهکشی می تواند آب را برای استفاده بعدی گیاهان ذخیره کند. در بالای لایه زهکشی یک ژئوتکستایل یا حصیر فیلتر قرار دارد که به آب اجازه می دهد تا خیس بخورد و همچنین از فرسایش ذرات ریز خاک جلوگیری می کند.

در آخر ، لایه های بالایی از یک پتو باد ، گیاهان و محیط رشد تشکیل شده اند. محیط در حال رشد دارای وزن کمی است و در هنگام تأمین مواد مغذی گیاهان به زهکشی کمک می کند. تا زمانی که ریشه گیاهان تشکیل نشود از پتوی باد برای نگه داشتن محیط رشد استفاده می شود.

 

 

تعمیر و نگهداری روف گاردن


تصور می شود که نگهداری از روف گاردن یکی از مهمترین موانع نصب آنهاست. با این حال ، در نظر گرفتن برنامه نگهداری در طول فرایند طراحی ضروری است زیرا همه انواع باغ های بام نیاز به نگهداری دارند. کلیه ساختمانهای تجاری دارای روف گاردن حداقل دو بار در سال باید تحت بررسی های سقف و ناودان قرار گیرند. تعمیر و نگهداری بیشتر به نتیجه مطلوب مشتری بستگی دارد ، که ممکن است از چک های هفتگی در طول تابستان در صورت داشتن یک باغ بام فشرده تا چک های سه ماهه یا حتی دو بار در سال در مورد گسترده ترین روف گاردن ، متفاوت باشد.

سقف های Biodiverse و سقف هایی که به منظور نگهداری کم طراحی شده اند ، به هر حال برای تمیز کردن فاضلاب ها و ناودان ها و از بین بردن بقایای ناخواسته ، به یک یا دو بار در سال نیاز به بررسی های تعمیر و نگهداری دارند. سقفهای گسترده sedum به سیستم نگهداری شدیدتر با استفاده از کود یک بار در سال یا سه بار علفهای هرز نیاز دارد. با این حال ، یک رژیم با شدت کمتر از سقفهای sedum باعث توسعه پوشش گیاهی مخلوط تر خواهد شد. برای باغ های بام گسترده ، توسعه یک علفزار گل وحشی ضروری است. بسترهای حاصلخیزی کم به نوبه خود باعث پوشش گیاهی کوتاه می شود که نیازی به قطع سالانه ندارد.

 

موارد زیر برخی از عوامل اصلی است که باید در طول نگهداری در نظر گرفته شود:

 

  • برای جلوگیری از انسداد زهکشی و رشد گیاهان نامطلوب باید تلاش شود.
  • مصرف کود باید به حداقل ممکن برسد زیرا سطح بالای استفاده ممکن است منجر به افزایش سطح مواد مغذی شود. که ممکن است بر کیفیت آب تأثیر منفی بگذارد.
  • موانع پوشش گیاهی از آنجا که از گسترش آتش جلوگیری می کند مهم است.
  • وجود سیستم های محافظت در برابر سقوط ضروری است زیرا تعمیر و نگهداری در لبه 2 متری سقف انجام می شود. این سیستم ها لازم است هر سال یکبار نگهداری شوند.

 

 

مزایای روف گاردن


در زیر مزایای اصلی باغ پشت بام ذکر شده است:

 

  1. انتشار CO2 را تبدیل می کند
  2. اکسیژن تولید می کند
  3. گرمای ساختمان و هزینه های انرژی را کاهش می دهد
  4. این یک زیستگاه برای حیات وحش ایجاد می کند
  5. دمای محیط را کاهش می دهد
  6. آب باران را می گیرد و برداشت می کند
  7. این رواناب و تخلیه آب طوفان را کاهش می دهد
  8. مناطق بزرگ آبریز ایجاد می کند.

 

جهت مشاوره رایگان کلیک کنید

09122061417


منابع و مطالعه بیشتر


https://livingroofs.org/code-practice-green-roof-organisation