طراحی اتاق

 

نحوه طراحی اتاق

نویسنده مشترک کاترین تلاپا
آخرین به روز رسانی: 5 آوریل 2021 

 

 

مترجم : گروه معماری مشاور

 

 

طراحی یک اتاق می تواند یک فرآیند سرگرم کننده و خلاقانه باشد، اما همچنین می تواند زمان بر باشد. برای افرادی که تجربه قبلی در طراحی ندارند یا فاقد چشم خلاق هستند، می تواند کاملاً دلهره آور باشد. برای آسان‌تر کردن این فرآیند، با کشف سبک شخصی و نوع فضایی که می‌خواهید اتاق به شما منتقل شود، شروع کنید. سپس، ایده هایی برای فضای خاصی که می خواهید طراحی کنید پیدا کنید و طرحی از آنچه می خواهید محصول نهایی باشد ایجاد کنید. در نهایت، خریدهای خود را انجام دهید و فضای خود را طراحی کنید، زیرا بدانید که همه چیز از ابتدا تا انتها متعلق به شماست!

 

 

 

بخش اول

 

کشف کردن سبک شما

 

Image titled Design a Room Step 1

 

 

جهت مشاوره رایگان کلیک کنید...

 

 

یک 

 

به شخصیت طراحی خود فکر کنید. هر کس در مورد نوع اتاقی که بیشتر دوست دارد متفاوت است، بنابراین اولویت را روی اتاق(های) مورد نظر خود قرار دهید. برخی از اتاق ها به ندرت با مبلمان مدرن و دیوارهای سفید کاملاً تزئین شده اند. برخی دیگر با مبلمان شیک، پارچه های سنگین و رنگ های تیره تزئین شده اند. نکته کلیدی این است که آنچه را که بیشتر دوست دارید و می خواهید در آن زندگی کنید، پیدا کنید، سپس راه هایی برای زنده کردن آن در فضای خاصی که طراحی می کنید بیابید. آزمون های آنلاین زیادی وجود دارد که می توانید برای تعیین زیبایی طراحی خود انجام دهید. برای شروع، به این فکر کنید که کدام یک از اینها شخصیت شما را بهتر توصیف می کند:

 

  • دنج و روستایی: اگر عاشق حومه شهر هستید و به سطوح طبیعی مانند چوب گرم، چرم غنی و سنگ کشیده می‌شوید، ممکن است شخصیت طراحی روستایی داشته باشید.[1]
  • مدرن و شهری: اگر عاشق شهر بزرگ، مسافرت هستید و به سمت خطوط برجسته و واضح، اشکال هندسی و سطوحی مانند کروم و شیشه کشیده می شوید، ممکن است زیبایی مدرن داشته باشید.[2]
  • گاه به گاه: اگر رنگ‌ها و بافت‌های مدرن را دوست دارید، اما با خطوط تمیز و دکوراسیون کم‌رنگ، ممکن است از یک رویکرد طراحی غیررسمی لذت ببرید. طرح های گاه به گاه دارای سطوح طبیعی، رنگ های شاد و راحتی هستند.[3]

 

 

Image titled Design a Room Step 2

 

 

دو

 

یک تابلوی ایده ایجاد کنید. اگر مطمئن نیستید که سبک دکوراسیون منزل شما چیست یا چگونه با طراحی اتاق شروع کنید، باید با مشاهده انواع چیزهایی که به سمت آنها جذب می شوید شروع کنید. می‌توانید از یک تخته چوب پنبه‌ای بزرگ، یک تابلوی پوستر، یا یک تابلوی مجازی (مانند در پینترست) به عنوان مکانی برای سازماندهی الهامات خود استفاده کنید و بفهمید که چه چیزی چیزهای مختلفی را که دوست دارید متحد می‌کند.[4] بهتر است موارد را به طور موقت (به جای چسباندن با چسب) روی تخته سنجاق کنید تا بتوانید هر طور که دوست دارید چیزها را جدا کنید.

 

  • به دنبال چیزهایی مانند پارچه‌ها، الگوها، رنگ‌های رنگ، عکس‌های اتاق‌ها، تصاویر «حال و هوا» از چیزهایی باشید که به شما الهام می‌دهند (مانند عکس‌های طبیعت، حیوانات خانگی، مناظر شهری، کودکان و غیره) و تصاویر مبلمان، لوازم خانگی یا وسایلی که دوست دارید.
  • همانطور که شروع به جمع آوری ایده می کنید، نگران قیمت ها نباشید. شما معمولاً می توانید چیزی به همان سبک یا رنگ در قیمت های مختلف از لوکس گرفته تا مقرون به صرفه پیدا کنید.

 

 

Image titled Design a Room Step 3

 

 

سه

 

از مثال ها استفاده کنید. مکان‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید برای هر فضایی که طراحی می‌کنید، به دنبال ایده‌های حرفه‌ای طراحی شده و خودتان انجام دهید. ایده‌هایی را که می‌بینید جذب آن‌ها شده‌اند، برش بزنید، چاپ کنید یا عکس بگیرید و روی تابلوی ایده‌تان سنجاق کنید. مکان های زیر را در نظر بگیرید:

 

 

  • برخط. می توانید وب سایت های طراحان حرفه ای، وبلاگ های بهبود خانه را خودتان انجام دهید یا وب سایت های مرتبط با برنامه های تلویزیونی (مانند وب سایت HGTV) را بررسی کنید. همچنین می‌توانید وب‌سایت‌های اشتراک‌گذاری عکس مانند Pinterest را جستجو کنید یا از کلمات کلیدی مانند «اتاق نشیمن مدرن» یا «اتاق نشیمن جنوبی» استفاده کنید.
  • مجلات و کتابها. از کتابفروشی یا کتابخانه محلی خود دیدن کنید تا مجلات و کتاب های اختصاص داده شده به طراحی، تزئینات یا حتی دسته بندی های سبک زندگی کلی تر را بررسی کنید. به عنوان مثال، اگر در حال طراحی آشپزخانه هستید، مجله آشپزی ممکن است عکس های عالی از آشپزخانه ها، ظروف آشپزی و لوازم خانگی واقعی داشته باشد. اگر در حال طراحی فضای زندگی هستید، مجلات سبک زندگی (مانند مجلات زنانه، مجلات شکار، یا مجلات والدین) ممکن است عکس هایی داشته باشند که فضای شما را نیز الهام می بخشد.
  • نمایشگاه ها و فروشگاه ها. برای یافتن فروشگاه های مبلمان، استودیوهای طراحی، و بوتیک های خانگی در شهر خود، یک جستجوی سریع در اینترنت انجام دهید. سپس با دوربین آماده سفر کنید و از فضاهای ساختگی یا وسایل خاصی که دوست دارید عکس بگیرید. همچنین می‌توانید برای ایده‌ها از فروشگاه‌های بزرگ باکس دیدن کنید، مخصوصاً برای رنگ‌ها و سبک‌های خاص برای رنگ، کفپوش، وسایل و لوازم خانگی.

 

 

Image titled Design a Room Step 5

 

 

چهار

 

به خانه دوستان فکر کنید که الهام بخش شما هستند. وقتی دوستان و خانواده خود را ملاقات می کنید، در خانه آنها چه احساسی دارید؟ آیا خانه هایی وجود دارند که به نظر می رسد با دکوراسیون به هم ریخته، روی بالا، یا برای سبک شما بسیار جسورانه به نظر می رسند؟ آیا خانه هایی وجود دارند که برای میل شما بسیار کم یا حداقل به نظر می رسند؟ فهمیدن احساس شما در فضاهای زندگی واقعی می تواند به شما کمک کند تا بفهمید که چه سبکی را می خواهید به خانه خود بیاورید.

 

 

  • آیا خانه خاصی وجود دارد که در آن احساس راحتی، آرامش و استراحت کنید؟ چه عناصری از فضاهای نشیمن را بیشتر دوست دارید و کدام یک را کمتر ایده آل می دانید؟
  • اگر دوستی دارید که سبکی بسیار شبیه سبک شما دارد، از او بخواهید که در طراحی اتاق خود به شما کمک کند. حتی اگر تنها چیزی که دوستتان می تواند به شما بگوید این است که مبلمان و دکوراسیون اتاق را از کجا خریده است، در حین کار روی اتاق خود از مزیتی برخوردار خواهید بود.

 

 

 

Image titled Design a Room Step 5

 

 

پنج

 

به روانشناسی رنگ فکر کنید. هنگامی که فضای خود را برنامه ریزی می کنید، به خاطر داشته باشید که رنگ ها، بافت ها و چیدمان های مختلف می تواند بر احساس افراد در اتاق شما تأثیر بگذارد. رنگ به ویژه اثرات روانی قوی بر خلق و خو دارد.[5] مثلا،

 

  • قرمز با اشتیاق، خشم و گرما مرتبط است. همچنین می تواند غلبه کند و باعث سردرد شود. این یک رنگ برجسته برای یک دیوار، یا برای یک کاناپه یا سایر مبلمان است، اما برخی از کارشناسان پیشنهاد می کنند که نباید کل اتاق را قرمز رنگ کنید.[6] مهم‌تر از آن، مطالعات نشان داده‌اند که رنگ قرمز می‌تواند عملکرد در کارهای شناختی را مختل کند، بنابراین در اتاق‌هایی مانند دفتر یا مطالعه با احتیاط از آن استفاده می‌شود.[7]
  • سبز با آرامش، استراحت و تعادل همراه است و رنگ بسیار خوبی برای اتاق نشیمن و اتاق خواب است. با این حال، رنگ سبز بیش از حد ممکن است انرژی اتاق را از بین ببرد، بنابراین آن را با کمی قرمز یا نارنجی ترکیب کنید تا اثرات آرام بخش آن را خنثی کنید.[8]
  • آبی به‌عنوان رنگی آرام‌بخش و روشن‌فکر شناخته می‌شود، اما می‌تواند سرد و ناخوانا نیز به نظر برسد، مگر اینکه به جای رنگ پایه سرد، رنگ آبی با پایه گرم را انتخاب کنید (مثلاً به‌جای آبی واقعی، سبز آبی یا آکوامارینی).[9]
  • رنگ زرد و زرد مایل به سبز کمترین خوشایند به حساب می آیند، اما زرد سبز (یعنی بیشتر سبز از زرد) رنگی برانگیزاننده و غالب است.[10]

 

 

جهت مشاوره رایگان کلیک کنید...

 

 

بخش دوم

 

برنامه ریزی فضای خود

 

 

Image titled Design a Room Step 6

 

 

یک

 

اتاقی را که می خواهید طراحی کنید انتخاب کنید. خواه اتاق خواب، حمام، آشپزخانه یا قسمت نشیمن باشد، هر اتاق یک عملکرد و یک "مخاطب هدف" دارد، افرادی که بیشتر از اتاق استفاده می کنند. انتخاب های طراحی شما باید تا حد امکان منعکس کننده مخاطبان هدف باشد تا اتاق کارایی خود را حفظ کند.

 

  • اتاق های خانه شما باید مکمل شخصیت فرد یا افرادی باشد که بیشتر از آنها استفاده می کنند. به عنوان مثال، اگر از فضای شما برای پذیرایی از مهمانان شام یا مشتریان استفاده می شود، می خواهید رویکرد متفاوتی نسبت به زمانی که از آن به عنوان مهد کودک یا اتاق بازی استفاده می شود، داشته باشید. به طور مشابه، اگر شما تنها کسی هستید که از اتاق استفاده می کنید، ممکن است احساس آزادی بیشتری داشته باشید تا آن را مطابق با استانداردهای خود طراحی کنید و نگران نباشید که دیگران چگونه آن را می بینند.

 

 

Image titled Design a Room Step 7

 

 

دو

 

اندازه گیری فضا را انجام دهید. برای اطمینان از دقیق بودن اندازه گیری های شما از کسی کمک بخواهید و در حین حرکت آنها را یادداشت کنید. طول و ارتفاع هر دیوار و همچنین وسایل دائمی اتاق (مانند کابینت های توکار، شومینه، وان حمام و غیره) را اندازه گیری کنید.

 

  • فراموش نکنید که پنجره ها و درها، از جمله عرض و ارتفاع را اندازه گیری کنید.

 

 

Image titled Design a Room Step 8

 

 

سه

 

بودجه تعیین کنید قبل از اینکه بتوانید طراحی خود را برنامه ریزی کنید، باید بدانید که باید با چه چیزی کار کنید. اگر بودجه نامحدودی دارید، می توانید از این مرحله صرف نظر کنید! در غیر این صورت، به هر قسمت از طراحی اتاق که علاقه مند به تغییر آن هستید و اینکه چقدر می توانید هزینه کنید فکر کنید. این به شما کمک می کند طراحی خود را بر روی عناصری متمرکز کنید که می توانید به روز رسانی کنید. به عنوان مثال، ممکن است نتوانید فرش جدیدی بپوشید، اما ممکن است بتوانید فرشی بخرید تا فرش را بپوشانید و ظاهر را به روز کنید.

 

  • بودجه شما باید فهرستی باشد که شامل دسته بندی های کلی و تفکیک خاصی از نحوه خرج کردن پول در هر دسته باشد. برای اتاقی که طراحی می کنید منحصر به فرد خواهد بود، بنابراین بسته به اینکه آشپزخانه، اتاق نشیمن، حمام، اتاق خواب و غیره باشد متفاوت خواهد بود. برخی از جنبه هایی که باید در بودجه خود لحاظ کنید ممکن است شامل موارد زیر باشد:
    • دیوارها: آیا نیاز به نقاشی دارید؟ در مورد تعمیر، جایگزینی، یا اضافه کردن ویژگی هایی مانند تزئینات چوبی، قالب های تاج، یا پانل ها چطور؟ کاغذ دیواری چطور؟
    • ویندوز: آیا به کلی ویندوز جدید نیاز دارید یا می توانید ویندوزهایی را که دارید نگه دارید؟ پنجره های قدیمی می توانند کشدار و قدیمی باشند و به سختی تمیز شوند. اما آنها را می توان با درمان های خوب پنجره پنهان کرد. آیا به پرده جدید نیاز دارید؟ در مورد پرده ها، پرده ها، پرده ها، یا سایر روش های درمان پنجره چطور؟
    • کفپوش: آیا نیاز به تعویض موکت دارید؟ آیا می خواهید کفپوش های چوبی یا کاشی کاری را زمین بگذارید؟ آیا می‌توانید کف‌های موجود را با بخار تمیز کنید و شاید یک فرش پذیرفته شده یا فرش منطقه‌ای را برای به روز کردن فضا اضافه کنید؟
    • وسایل: آیا این منطقه دارای وسایل روشنایی یا لوسترهایی است که باید تعویض یا به روز شوند؟ در مورد پریز برق و سوئیچ چراغ چطور؟ آیا سینک، شیر آب یا وان حمامی دارد که نیاز به به روز رسانی دارد؟ در مورد کانترها، کابینت ها یا لوازم خانگی چطور؟
    • مبلمان (کاناپه، صندلی، میز، قفسه کتاب، تخت و غیره).
    • دکور: این شامل همه چیز است، از تصاویر روی دیوار گرفته تا پتوی پرتابی روی مبل. در بسیاری از موارد، تنها با تغییر وسایل دکور می توانید ظاهر اتاق را بازسازی کنید. آیا می خواهید عکس یا بوم نقاشی را به دیوار یا قفسه ها اضافه کنید؟ در مورد مجسمه ها، آویزهای دیواری یا خطوط نرم مانند بالش پرتابی یا پتو چطور؟

 

 

Image titled Design a Room Step 9

 

 

چهار

 

به این فکر کنید که چه مبلمانی در اتاق می خواهید. ابتدا عملاً فکر کنید: برای استفاده از فضا به چه مبلمانی نیاز دارید؟ مواردی مانند تخت، کمد یا کاناپه ممکن است با این توضیحات مطابقت داشته باشند. سپس، در نظر بگیرید که چه وسایلی فضا را کاربرپسندتر یا سرگرم کننده تر می کند، مانند میز قهوه، صندلی کیسه لوبیا یا میز برجسته.

 

  • همانطور که مبلمان را یادداشت می کنید، آنچه را که در حال حاضر دارید و آنچه ممکن است نیاز به خرید داشته باشید را یادداشت کنید.

 

 

Image titled Design a Room Step 10

 

 

پنچ

 

ابزارهای وب آنلاین را برای الهام گرفتن از چیدمان مبلمان و ایده های رنگی تحقیق کنید. استفاده از تم ها و نکات طراح از دکوراتورهای حرفه ای به اجرای ایده های خلاقانه کمک می کند.

 

  • با استفاده از وب سایت های رایگان برنامه ریزی اتاق، گزینه های مختلف چیدمان مبلمان را آزمایش کنید. برای شروع، «طراحی اتاق تعاملی» را به صورت آنلاین جستجو کنید.
  • همچنین می توانید از این وب سایت ها برای طراحی یک اتاق مجازی از کفپوش و رنگ آمیزی تا کابینت و پیشخوان استفاده کنید.

 

 

Image titled Design a Room Step 11

 

 

لوازم و ابزار را آماده داشته باشید. بدانید که چه لوازم نظافتی، لوازم رنگ آمیزی و هر ابزار یا تجهیزاتی لازم است. کسی را آماده کنید تا به شما در جابجایی اثاثیه سنگین یا شکننده کمک کند.

 

 

جهت مشاوره رایگان کلیک کنید...

 

 

بخش سوم

 

ایده های طراحی خود را زنده کنید

 

 

Image titled Design a Room Step 12

 

 

یک

 

با یک صفحه تمیز شروع کنید. طراحی اتاق با دکوراسیون متفاوت است زیرا به کل فضا مربوط می شود، از جمله قسمت هایی از آن که مانند دیوارها، پنجره ها و کف دائمی هستند. هنگامی که پروژه خود را شروع می کنید، باید همه چیز را از سر راه خود بردارید تا بتوانید استخوان های خالی آنچه را که باید با آن کار کنید، ببینید.

 

 

  • با جابجایی مبلمان و هر وسیله دکوری (از جمله تصاویر روی دیوار) به خارج از اتاق شروع کنید. اگر می توانید آن را در اتاق دیگری نگه دارید تا قبل از اینکه تصمیم بگیرید چه چیزی را ببخشید یا بفروشید، به شما فرصت می دهد تا پروژه خود را تمام کنید.
  • به فضا تمیزی عمیق بدهید. دیوارها، پنجره‌ها و کف‌ها و وسایل دائمی مانند چراغ‌ها، کلیدهای چراغ، کابینت‌ها یا قرنیزها را تمیز کنید.

 

 

Image titled Design a Room Step 13

 

 

دو

 

از دیوارها شروع کنید. به منظور جلوگیری از ایجاد رنگ یا چسب در طبقات جدید، قبل از انجام هر کاری برای تعویض کفپوش، دیوارها را تکمیل کنید.

 

  • ممکن است لازم باشد قبل از شروع کار، کاغذ دیواری قدیمی یا تزئینات چوبی قدیمی را بردارید.
  • دیوارها را آستر کرده و دیوارها را رنگ کنید و تزئین کنید.

 

 

Image titled Design a Room Step 14

 

 

سه

 

مراقب کفپوش باشید. اگر قصد دارید کفپوش های موکت، وینیل، کاشی یا چوبی را جایگزین کنید، باید همین الان این کار را انجام دهید، اما در حین جابجایی مبلمان جدید از کفپوش های جدید خود محافظت کنید.

 

  • اطمینان حاصل کنید که تمام رنگ ها قبل از شروع کار با کفپوش خشک هستند، زیرا می تواند گرد و غبار زیادی تولید کند که به رنگ چسبنده می چسبد.
  • پس از اتمام کفپوش، حتماً قبل از انجام مراحل بعدی، کف ها را جاروبرقی یا تمیز کنید.

 

 

Image titled Design a Room Step 15

 

 

چهار

 

مبلمان را مرتب کنید. با نقطه کانونی اتاق یا بزرگترین قطعات مبلمان شروع کنید. به سراغ قطعات و لهجه های کوچکتر بروید.

 

  • از تنظیم مجدد نترسید. اندازه ها و مکان ها ممکن است به طور کامل با آنچه که بار اول تصور می کردید مطابقت نداشته باشند.
  • اطمینان حاصل کنید که چیدمان صندلی‌ها، در صورت لزوم، فرصتی برای مکالمه و/یا نمایش بدون مانع از تلویزیون فراهم می‌کند.
  • مسیرهای پیاده روی را برای جریان طبیعی اتاق تمیز نگه دارید.
  • تعیین کنید که آیا فرش یا میز انتهایی و موقعیت صندلی ها برای جدا کردن قسمت های اتاق مورد نیاز است یا خیر.

 

 

Image titled Design a Room Step 16

 

 

پنج

 

گزینه های روشنایی ایجاد کنید تقریباً در همه اتاق ها، سطوح مختلف نور برای ایجاد حالات مختلف یا روشن کردن تنها بخش خاصی از اتاق مورد نیاز است.

 

  • از دیمرها روی چراغ اصلی استفاده کنید و لامپ ها را استراتژیک قرار دهید.
  • برای کنترل نور طبیعی خورشید، پرده، سایه یا پرده انتخاب کنید.

 

 

Image titled Design a Room Step 17

 

 

شش

 

تمام کارهایتان را روی اتاق بگذارید. اگرچه ممکن است یک فکر بعدی به نظر برسد، اما اقلام کوچک دکور و یادگاری اغلب چیزی هستند که به یک اتاق شخصیت و قابلیت زندگی می بخشند. اینها را با دقت برنامه ریزی کنید تا با تم و حال و هوای اتاق شما مطابقت داشته باشد و برای شما و مهمانانتان لذت بخش باشد.

 

 

  • برای تکمیل قرار دادن مبلمان، تصاویر و آثار هنری را روی دیوارها آویزان کنید.
  • عکس ها، یادگاری ها و دیگر تزیینات را روی قفسه ها و میزها قرار دهید.
  • برای پتو، زیر لیوانی و سایر مواردی که ممکن است نیاز به استفاده داشته باشند اما همیشه مورد نیاز نیستند، از انبارهای مخفی استفاده کنید.