فنداسیون ساختمان

 

 

پایه های ساختمان: ببینید چگونه ساخته می شود


توسط بروس بندال منتشر شده در 14 آوریل 2021

 

 

مترجم : گروه معماری مشاور

 


درست کردن فونداسیون ساختمان برای جلوگیری از مشکلات سازه ای آینده برای ساخت و ساز یا توسعه خود کلیدی است. با این راهنمای گام به گام فرآیند را بشناسید

 

Building foundations being poured on site
(اعتبار تصویر: دیوید اسنل)

 

فونداسیون ساختمان برای توزیع وزن خانه شما عمل می کند، مانع از گسترش زیر زمین و سازه در مواجهه با سکونت نابرابر می شود - که هر دو می توانند منجر به مشکلات ساختاری برای خانه شما شوند.

 

اگر شما مدیر پروژه برای ساخت خود هستید یا خودتان کار را بر عهده می گیرید، بسیار مهم است که همه اندازه گیری ها را برای فونداسیون ساختمان بررسی کنید و مطمئن شوید که همه افراد حاضر در محل با همان نقشه ها کار می کنند تا از اشتباهات پرهزینه ای که اصلاح آنها دشوار است جلوگیری شود.

 

نوع سیستم فونداسیونی که انتخاب می کنید ممکن است به نوع خاکی که پایه های ساختمان خود را روی آن می گذارید بستگی دارد، با این حال یک تیم خوب باید سطحی از انعطاف پذیری داشته باشد تا در صورت کشف برخی شرایط شگفت انگیز زمین در حین حفاری. خود را با راهنمای ما در مورد سیستم‌های فونداسیون و انواع خاک، و همچنین نگه‌داشتن مقداری بودجه به عنوان احتمالی برای پی‌ها، مسلح کنید.

 

این که آیا شما نیاز به یک تازه‌سازی در روند کار دارید، یا فقط می‌خواهید یک مرور کلی در مورد اینکه چه پایه‌هایی برای ساختمان شما به همراه خواهد داشت، به این راهنمای گام به گام برای چیدمان پایه‌های ساختمان نگاهی بیندازید.

 

 

چه مصالحی برای پایه های ساختمانی نیاز دارم؟


برای شروع پی ریزی ساختمان به موارد زیر نیاز دارید:

 

  • تقویت مش در بتن فونداسیون
  • مواد قابل تراکم برای پوشش ترانشه ها
  • یک غشای لغزشی پلی اتیلن
  • پین های فلزی را برش دهید تا به عنوان نشانگر آماده در محل استفاده کنید
  • چندین چنگک و جفت چادر (شما تعجب خواهید کرد که چند نفر برای کار در مربیان حاضر می شوند)

 

 

دیدن پروژه های گروه معماری مشاور

 

 

laying the building foundations of a house
(Image credit: David Snell)

 

از هر زمان پیشروی آگاه باشید. اگر مهندسان شالوده‌ای را طراحی کرده‌اند که به قفس‌های تقویت‌کننده نیاز دارد، ممکن است این قفس‌ها خارج از محل تولید شوند.

 

همچنین از قبل به ارائه خدمات به خانه فکر کنید، بنابراین مقداری لوله یا مجاری برای عبور از بتن تهیه کنید.

 

چگونه پایه های ساختمانی را بنا کنیم


1. با مشخص کردن یک نقطه مبنا، پایه های ساختمان را شروع کنید

 

Diagrams of marking datum point for building foundations
یک نقطه سطح را مشخص کنید. (اعتبار تصویر: خانه سازی و بازسازی)

 

 

نمونه کارهای طراحی گروه معماری مشاور

 

 

نقطه داده چیست؟

 

نقطه مبنا نقطه مرجعی است که می توان از آن اندازه گیری های بیشتری انجام داد. نقطه می تواند بر اساس سطح کف تمام شده، یک ساختمان موجود یا یک معیار باشد.

 

ابتدا به یک نقطه مبنا سطح نیاز دارید. اگر در حال ساخت یک پسوند هستید، این معمولاً سطح کف تمام شده یا دوره ضد رطوبت (DPC) ساختمان موجود است. برای ساخت و سازهای جدید، این به عنوان یک نقطه ثابت مانند یک درپوش منهول یا یک نشانگر در جاده یا سنگفرش در پلان مشخص می شود.

 

نقطه مبنا مهم است: تمام اندازه‌گیری‌های ارتفاع شما نسبت به این نقطه است، بنابراین هر گونه خطا می‌تواند بعداً مشکلاتی را ایجاد کند، به‌ویژه اگر محدودیت ارتفاع در ساختمان وجود داشته باشد.

 

 

2. محاسبه موادی که باید برای پایه های ساختمانی حذف شوند

 

 

    گروه معماری مشاور    

 

 

Diagrams of building foundations being dug
محاسبه کنید که چه مقدار مواد باید حذف و پاکسازی شود به عنوان نقطه شروع برای فونداسیون و سایت شما. (اعتبار تصویر: خانه سازی و بازسازی)

 

در مرحله بعد، محاسبه کنید که چه مقدار ماده باید از محل برداشته شود تا پس از پایین آمدن همه لایه‌های مصالح کف (عایق، بتن، کف‌پوش و غیره) به سطح کف نهایی بازگردد. زمان صرف شده برای سطح سایت در این مرحله، بعداً زمانی که حفار نتواند به مناطقی که به اندازه کافی عمیق حفر نشده است، دست یابد، کارها را آسان تر می کند.

 

 

3. از خطوط رشته برای مشخص کردن پایه های ساختمان خود استفاده کنید

 

 

   دیدن پروژه های گروه معماری مشاور   

 

 

Diagrams of marking out walls for building foundations
علامت گذاری دیوارها را شروع کنید، با یک نقطه گوشه شروع کنید (اعتبار تصویر: خانه سازی و بازسازی)

 

شروع به علامت گذاری برای دیوارها کنید. موانع چوبی را در انتهای هر دیوار، خارج از مسیری که حفار باید باشد، قرار دهید. اینها خطوط رشته ای را حمل می کنند که نمایانگر دیوارهای ساختمان شما است. در جاهایی که فضا محدود است، به جای آن از پین های گوشه ای استفاده کنید و پس از ورود بتن، موانع را تنظیم کنید.

 

 

4. ترانشه ها را برای پایه های ساختمان خود مشخص کنید

 

Diagrams of trenches marked out for building foundations
از رنگ نشانگر برای مشخص کردن پایه های خود استفاده کنید (اعتبار تصویر: خانه سازی و بازسازی)

 

 

با مراجعه به نقطه مبنا، ردیف کردن پایه های خود را شروع کنید. وقتی صحبت از الحاقات می شود، هرگز ساختمان موجود را مربع فرض نکنید. سمتی را که باید مربع باشد انتخاب کنید و یک خط تنظیم کنید، سپس آن خط را مربع کنید.

 

ساده ترین راه برای انجام این کار استفاده از قضیه فیثاغورس است (مربع هیپوتانوس برابر است با مجموع مربع دو ضلع دیگر). اگر طول اولین دیوار خود را اندازه بگیرید و سپس یک متر نواری را در هر انتها ثابت کنید، با اندازه گیری طول هیپوتنوز می توانید از هر دو نوار استفاده کنید تا نقطه سوم دقیقاً 90 درجه نسبت به خط اول به شما برسد.

 

از طرف دیگر، اکثر سطوح لیزری مدرن دارای عملکرد مربعی هستند که این کار را برای شما انجام می دهد.

 

 

5. تمام گوشه های پایه ساختمان را علامت گذاری کنید

 

Diagrams of fbuilding foundations corners being marked out
هنگامی که دو خط را در 90 درجه تنظیم کردید، می توان اندازه گیری های دیگری را انجام داد (اعتبار تصویر: خانه سازی و بازسازی)

 

 

هنگامی که دو خط را در 90 درجه تنظیم کردید، تمام اندازه‌گیری‌های دیگر را می‌توان از این نقطه انجام داد و تمام گوشه‌ها و اتصالات علامت‌گذاری شدند. بسیاری از رانندگان حفاری از اینکه شما خطوط "مرکز حفاری" را علامت گذاری کنید، بسیار خوشحال هستند، اما ممکن است ترجیح دهید هر دو طرف سنگر را علامت گذاری کنید.

 

عرض دیوارهای خود را بررسی کنید و هر دو طرف را 150 میلی متر بگذارید، سپس از یک خط ریسمان به عنوان راهنما برای علامت گذاری ترانشه ها با رنگ نشانگر استفاده کنید.

 

 

6. شروع به حفر سنگرهای پایه کنید

 

                                                      خدمات گروه معماری مشاور

 

Diagrams of building foundation trenches being dug
حفر سنگرها می تواند آغاز شود (اعتبار تصویر: خانه سازی و بازسازی)

 

 

اکنون آماده شروع حفاری هستید. سطح سایت خود را روی عمقی که برای حفاری و بررسی آن نیاز دارید تنظیم کنید. در نهایت این به عهده بازرس کنترل ساختمان است که تصمیم می گیرد تا چه اندازه به پایین بروید. آنها در این مرحله بازرسی و مشاوره خواهند داد.

 

 

7. Depth Pegs و Pour را معرفی کنید

 

Diagrams of pegs going into building foundations
میخ های عمقی را در ترانشه ها معرفی کنید تا نشان دهید کجا باید بتن را پر کنید (اعتبار تصویر: خانه سازی و بازسازی)

 

 

پس از بازدید از ساختمان کنترل، آماده ریختن پایه ها هستید. شما باید میخ های عمقی را در ترانشه ها قرار دهید تا به شما نشان دهد که چقدر عمق را پر کنید، اما ممکن است متوجه شوید که علامت گذاری کناره های ترانشه ها با رنگ نشانگر نیز به خوبی کار می کند، با یک بار دیگر با سطح سایت و یک چنگک بتنی برای مشخص کردن آنها. روشن - هر چه بتوانید در سطوح خود دقیق تر باشید، مرحله بعدی آسان تر (و ارزان تر) خواهد بود.

 

همچنین اطمینان حاصل کنید که برای هر لوله یا کابلی که نیاز به عبور از ترانشه زیر بتن دارد، کانال ها نصب شده باشند.

 

درباره گروه معماری مشاور

Diagrams of building foundations being poured.
شروع به ریختن پایه ها با استفاده از پمپ یا کارگران با بارو کنید (اعتبار تصویر: خانه سازی و بازسازی)

 

اگر دسترسی به سایت شما دشوار است، ممکن است ارزش یک پمپ بتن را در نظر بگیرید. این می تواند مقرون به صرفه تر از چند بدنه با بارو باشد.

 

 

نکات مهم برای پی ریزی ساختمان

 

مرتب نگه داشتن سایت هنگام پی ریزی ساختمان

 

قبل از اینکه حفار را روشن کنید، باید تصمیم بگیرید که چه اتفاقی برای غنایم می افتد. اگر در محل باقی می ماند، ممکن است لازم باشد یک دامپر استخدام کنید تا بتوان آن را در مکان مناسبی که در ساخت تداخلی ایجاد نکند، ذخیره کرد.

 

در غیر این صورت، باید کامیون‌ها را سازماندهی کنید تا آن را به انعام ببرید. زمان چرخش، یا فاصله تا نوک، تعیین می کند که چه تعداد کامیون برای حفظ تداوم حفاری مورد نیاز است.

 

همچنین باید تصمیم بگیرید که آیا می‌توانید بتن را مستقیماً در ترانشه‌ها بارگیری کنید یا به پمپ نیاز خواهید داشت. اگر در مورد پمپ تصمیم می گیرید - همیشه ایده خوبی است اگر بیش از سه بار پیش بینی شده باشد - باید آن را رزرو کنید و به تامین کنندگان بتن توصیه کنید تا زمان اختلاط و چرخش آنها برای تسهیل ریزش مداوم تنظیم شود.

 

طراحی ویژه + ... مشاوره رایگان

 

ورود کامیون ها به سایت


اگر بتن از یک کامیون به داخل سنگر هدایت می شود، باید مطمئن شوید که زمین محکم و پایدار برای پارک آن وجود دارد.

بیشتر مخلوط ها را می توان با استفاده از چنگک در اطراف ترانشه ها "کشید"، اما اگر کناره های ترانشه ها ناپایدار باشند، ممکن است باعث ریزش و آلودگی ناخواسته بتن شود. (بستن سنگرها قبل از ریختن می تواند در این مورد کمک کند.)

کامیون‌ها دارای رمپ‌های کششی هستند، اما این رمپ‌ها معمولاً حداکثر تا حدود 4 متر می‌رسند. مگر اینکه کامیون ها بتوانند در نقاط مختلف اطراف ساختمان بارگیری کنند، بهتر است از پمپ استفاده کنید.

 

 

افزودن زیرزمین هنگام ساخت فونداسیون


اگر شرایط زمین شما دشوار به نظر می رسد، بهتر است به ساخت زیرزمین فکر کنید. اگر انتظار دارید مثلاً 30000 پوند برای بیرون آمدن از زمین خرج کنید، شاید در نیمه راه به سمت هزینه یک زیرزمین رفته اید و ممکن است متوجه شوید که می توانید ارزش قابل توجهی بیشتری نسبت به هزینه اضافی ساخت یک زیرزمین را به خانه اضافه کنید.

 

 

آخرین پیشنهاد اشتراک ما را بررسی کنید


برای مشاوره، اطلاعات و الهام بیشتر که مستقیماً درب منزل شما تحویل داده می شود، در مجله Homebuilding & Renovating مشترک شوید. 

 

مشاوره رایگان با گروه معماری مشاور  ؛  کلیک کنید...

 

Bruce Bendall

 

بروس یک سازنده نسل سوم است که در جنوب غربی مستقر است و بیش از 30 سال تجربه در صنعت ساختمان دارد. او در خانه‌های جدید، پروژه‌های توسعه و نوسازی، و حتی خانه‌هایی که برای دیوید اسنل، استاد صنعت خود ساخت، ساخته است، تخصص دارد. بروس اخیراً آخرین ساخت خود را تکمیل کرده است.

 

 

 

طراحی خود را به ما بسپارید  ؛