جوشکاری و برش شعله

 


تجهیزات جوشکاری و برش شعله در فعالیت های مختلف MVR از جمله حذف یا تعمیر قطعات و رهاسازی قطعات ضبط شده استفاده می شود. خطرات ناشی از:

 

  • استفاده نادرست از تجهیزات جوشکاری و استفاده از تجهیزات نامناسب برای کار؛
  • تماس مستقیم با شعله یا قطعات داغ؛
  • آتش سوزی ناشی از اشتعال مواد قابل اشتعال روی یا نزدیک وسایل نقلیه مانند تزئینات، فرش و اثاثه یا لوازم داخلی و بنزین در مخازن، خطوط سوخت و ظروف مجاور - اغلب با جرقه یا چکه فلز مذاب شروع می شود.
  • بطری/سیلندرهای گاز (در حال استفاده یا نگهداری)، به عنوان مثال استیلن در صورت آتش سوزی بسیار ناپایدار است (انفجار احتمالی).
  • آتش‌سوزی یا انفجار ناشی از کار داغ روی یا نزدیک ظروف/لوله‌هایی که حاوی یا قبلاً حاوی مواد قابل اشتعال هستند. و
  • دودها و گازهای مضر تولید شده در حین کار داغ، از جمله گازهای حاصل از عملیات سطحی، مانند پوشش های گالوانیزه.

 

باید به همه این خطرات توجه کرد، به ویژه هنگام کار در داخل یا زیر وسایل نقلیه (مناطق محدود با فضای شخصی محدود). برای "کار داغ" روی چرخ ها اطلاعات را در صفحه "کار داغ روی چرخ" ما ببینید.

 

 

   دیدن پروژه های گروه معماری مشاور   

 

 

جوشکاری قوس الکتریکی و لحیم کاری قوس الکتریکی


شوک الکتریکی شدید و گاه کشنده در دستگاه جوش برقی اعم از تک فاز یا سه فاز اتفاق می افتد. در تمامی تاسیسات:

 

  • حفاظت فیوز (اضافه بار) و دستگاه جریان باقیمانده (RCD) مناسب برای محافظت در برابر شوک الکتریکی. بهترین کار این است که فیوز سوئیچ یا ایزولاتور را به صورت مکانیکی با پریز قفل کنید، بنابراین نمی توان دوشاخه را با سوئیچ در موقعیت "روشن" وارد یا خارج کرد.
  • برای محافظت از اپراتور در صورت وجود خطای درهم پیچی بین سیم پیچ های اولیه و ثانویه ترانسفورماتور، قطعه کار را زمین کنید. یک کابل انعطاف پذیر محکم که به یک گیره متصل به قطعه کار ختم می شود و انتهای دیگر آن به فلزکاری یا ترمینال زمین منبع برق متصل است، یک وسیله کارآمد برای اتصال زمین است.
  • در حین جوشکاری MIG (گاز بی اثر فلز) یا جوشکاری مشابه، از تماس بین سیم الکترود و هرگونه فلز ارت شده جلوگیری کنید تا از عبور جریان جوش سنگین از طریق هادی پیوستگی زمین و تخریب آن جلوگیری شود. از یک طرح ایمن مانند یک قرقره عایق در یک محفظه عایق در منبع برق با سیم تغذیه شده، از طریق غلتک های عایق و یک لوله در داخل کابل جوش، به مشعل استفاده کنید.
  • برای MMA (قوس فلزی دستی، معروف به جوشکاری چوبی) و تجهیزاتی که در پیکربندی مشابه استفاده می‌شوند، از یک جعبه یا قلاب عایق‌دار برای استراحت نگهدارنده الکترود استفاده کنید (زیرا این ماشه یا معادل آن ندارد و تا زمانی که سوئیچ شود، فعال باقی می‌ماند. خاموش کردن در دستگاه) - از محافظ صورت، لباس یا پارچه استفاده نکنید
  • کابل‌های برگشتی جریان جوشکاری، گیره‌ها و زمین‌های ایمنی مشعل جوشکاری/ نگهدارنده الکترود را در شرایط خوبی نگهداری کنید.


با پوشیدن لباس محافظ و استفاده از صفحه های جوشکاری از قرار گرفتن در معرض مستقیم و منعکس شده اشعه ماوراء بنفش (UV) و اشعه مادون قرمز جلوگیری کنید. در صورت امکان از پوشش دیواری با رنگ تیره برای کاهش انعکاس استفاده کنید. برای محافظت در برابر پاشش آب هنگام جوشکاری، لباس مناسبی بپوشید که بازوها و پاها را بپوشاند و از دستکش مناسب استفاده کنید. هنگام آماده سازی یا اتمام کار هنگام برش دادن سرباره یا جوشکاری سیمی از عینک محافظ استفاده کنید.

محافظ چشم خاص از جمله فیلترهای جوشکاری (برای جلوگیری از قوس چشم) باید با استانداردهای بریتانیا و اروپا مطابقت داشته باشد. استانداردهایی برای پوشش مقاومت در برابر ضربه، فیلترهای جوشکاری تاریک کننده خودکار و فیلترهای ثابت وجود دارد. تامین کنندگان معتبر تجهیزات جوش می توانند در انتخاب صحیح کمک کنند.

 

 

 

   ╣║╗╝╜╛╕╖╢╡┤│▓▒  خدمات گروه معماری مشاور

 

کنترل دود و گازها

 

Portable extractor hose
جوشکاری با تجهیزات استخراج قابل حمل یا مشابه

 

 

قرار گرفتن در معرض دود جوش معمولاً در محیط MVR نادر است. با این حال، تهویه محلی اگزوز (LEV) باید تا حد امکان و همیشه در مکان‌های محدود یا هنگام جوشکاری فولاد ضد زنگ استفاده شود. همچنین زمانی که عملیات‌های سطحی مانند رنگ، پوشش‌های گالوانیزه و پوشش‌های گالوانیزه ممکن است تحت تأثیر حرارت ناشی از جوشکاری یا برش شعله قرار گیرند، باید از LEV استفاده شود. LEV مانند واحدهای استخراج متحرک با ترانک انعطاف پذیر و هودهای اگزوز می توانند دود و گازها را از اکثر مکان ها حذف کنند (هود باید تا حد امکان نزدیک به منبع دود قرار گیرد). این LEV باید هر 14 ماه یکبار توسط یک فرد ذیصلاح بررسی و آزمایش شود.

برای کارهای در مقیاس کوچک و جایی که LEV در دسترس نیست، مطمئن شوید که جریان آزاد هوا (به عنوان مثال تهویه عمومی خوب - تهویه مکانیکی و/یا طبیعی) برای پراکندگی دود وجود دارد.

 

 

جلوگیری از آتش سوزی و انفجار


هرگز به ظروف، مخازن یا درام هایی که ممکن است حاوی بقایای قابل اشتعال باشند حرارت نزنید. این می تواند منجر به انفجارهای مرگبار شود. تمام ظروف باید به طور کامل از همه آلاینده ها تمیز شوند و قبل از اعمال حرارت به آنها از همه گازهای قابل اشتعال پاکسازی شوند. روش دیگر، باید از روش های سرد کار استفاده شود که به طور کلی از گرما اجتناب شود. قبل از انجام کار داغ، روکش‌ها و روکش‌های قابل اشتعال مجاور را جدا کنید، به‌ویژه جاهایی که ممکن است فلز مذاب یا جرقه‌ها روی آن‌ها بیفتد. بررسی کنید که خطوط سوخت و مخازن تحت تأثیر قرار نگیرند. خالی کنید و هر چیزی را که نزدیک است بردارید یا از آنها محافظت کنید. بررسی کنید که حفره های بدن در کنار جوش یا برش شعله با فوم پلاستیکی پر نشده باشد، که ممکن است به راحتی مشتعل شود. در صورت لزوم آن را بردارید و از محافظ حرارتی برای محافظت از مناطق مجاور استفاده کنید.

 

 

جوشکاری مقاومتی (نقطه ای).


جوشکاری نقطه ای فرآیند کنترل شده تری است و دود و پاشش بسیار کمتر و UV ناچیز تولید می کند. محافظت از چشم فقط برای محافظت در برابر پاشش آب لازم است و تهویه عمومی خوب معمولاً کافی است. همه تفنگ‌های جوشکاری قابل حمل باید دارای دستگاه‌های متعادل کننده مناسب برای حمایت از تفنگ‌ها، از جمله کابل‌ها باشند، مگر اینکه طراحی تجهیزات، تعادل را غیرضروری کند.

 

 

ایمنی برای سیلندرهای گاز قابل اشتعال


سیلندرهای گاز روشی مناسب برای انتقال و ذخیره گازها تحت فشار هستند اما خطرات مختلفی دارند، از جمله:

 

  • انفجار سیلندر یا انتشار سریع گاز فشرده؛
  • ضربه ناشی از آوار یا قطعات در حال پرواز پس از پارگی؛
  • تماس با گاز یا سیال آزاد شده (در فشار بالا و دمای بسیار پایین).
  • آتش سوزی ناشی از خروج گازها یا مایعات قابل اشتعال (مانند LPG)؛
  • ضربه ناشی از سقوط سیلندرها؛ و
  • صدمات دستی

 

 

نمونه کارهای طراحی گروه معماری مشاور

 


برای کاهش خطر تصادف:

 

 

  • در صورت امکان از پروپان به جای استیلن استفاده کنید.
  • سیلندرهای پر و خالی را در مکانی امن و دارای تهویه مناسب، ترجیحاً خارج از ساختمان‌ها و دور از مخازن ذخیره‌سازی روغن فله یا هر چیز مشابه نگهداری کنید.
  • هرگز سیلندرها را زیر سطح زمین یا در کنار زهکشی ها، زیرزمین ها و سایر مکان های کم ارتفاع نگه ندارید یا از آنها استفاده نکنید - گازهای سنگین به راحتی پراکنده نمی شوند.
  • شلنگ های شارژ شده را برای مدت طولانی در جایی که تهویه ضعیف است رها نکنید.
  • سیلندرهای گاز را در حالت عمودی ذخیره کنید.
  • سیلندرهای زنجیره ای به قفسه ها یا چرخ دستی های مناسب برای جلوگیری از سقوط آنها.
  • سیلندرها را از منابع اشتعال در مکانی با تهویه مناسب تعویض کنید.
  • از شیلنگ‌ها، گیره‌ها، جفت‌کننده‌ها و رگولاتورهای مناسب برای گاز و وسیله مورد استفاده استفاده کنید.
  • شلنگ ها را در جایی که ممکن است آسیب ببینند، به عنوان مثال در مسیرهای ترافیکی رها نکنید.
  • اطمینان حاصل کنید که تجهیزات قبل از استفاده توسط یک فرد ذیصلاح بررسی شده است (از جمله شیلنگ ها و گیج های انعطاف پذیر و در صورت لزوم تعویض کنید). در مواردی که تجهیزات غیرقابل استفاده تشخیص داده می شود، مطمئن شوید که خارج شده و به وضوح مشخص شده است که برای استفاده نیست.
  • هرگز گریس، روغن یا سایر روان کننده ها را روی اتصالات اکسیژن نزنید.
  • در پایان هر روز کاری – شیرهای سیلندر را خاموش کنید، شیلنگ‌ها را از گاز پاک کنید و سپس دریچه‌ها را در لوله دمنده ببندید.
  • فقط به افراد آموزش دیده و شایسته اجازه استفاده از این گیاه را بدهید.

 

 

Flashback arresters
تجهیزات اکسی استیلن با برقگیرهای فلاش بک روی لوله دمنده و رگلاتور

 

 

  • با تعبیه برقگیرهای فلاش بک در نزدیکی رگولاتور، هم بر روی منبع سوخت و هم در منبع اکسیژن، خطر بازگشت شعله به شیلنگ ها یا سیلندرها را به حداقل برسانید. برای شلنگ های طولانی، باید برقگیرها را هم روی لوله دمنده و هم روی رگولاتور قرار دهید.
  • هر سیلندر استیلن را که در یک فلاش بک درگیر شده یا ممکن است تحت تأثیر آتش یا شعله قرار گرفته باشد، بررسی کنید. اگر گرم شد یا شروع به لرزش کرد، فوراً ساختمان را تخلیه کنید و با خدمات آتش نشانی اورژانس تماس بگیرید.
  • هنگامی که مشکوک به نشت گاز است از یک مایع تست نشت برای آزمایش نشت استفاده کنید – هرگز شعله نگیرید.
  • در جایی که سیلندرهای گاز قابل اشتعال برای تعمیر در کنار جاده یا در محل حمل می شوند، باید در یک وسیله نقلیه با تهویه مناسب (ترجیحاً روکش باز) حمل شوند که در حالت عمودی محکم شده و هر دو دریچه سیلندر و لوله دمنده خاموش باشند.

 

 

درباره گروه معماری مشاور

 

 

 

مطالعات موردی


یک گاراژ در سال 2012 پس از تحقیقاتی که پس از تلاش یک کارمند برای برش حرارتی یک درام حاوی روغن موتور خودرو که ناگهان منفجر شد، توسط یک مقام محلی تحت تعقیب قرار گرفت. خوشبختانه، در این مورد کارمند جان سالم به در برد - اغلب اینطور نیست. شرکت صاحب گاراژ تحت پیگرد قانونی قرار گرفت و مجموعاً 40 هزار پوند جریمه شد و هزینه های نزدیک به 17 هزار پوند را در دادگاه دادگستری پرداخت کرد. فیلم دوربین مداربسته از گاراژ نشان داد که چگونه این اتفاق افتاده است - این پیوند را دنبال کنید "برش داغ یک درام روغن حاوی بخار باقیمانده" - پیام مهم در اینجا این است که برش گرم را بدون در نظر گرفتن خطرات و اقدامات احتیاطی مورد نیاز انجام ندهید.

 

 

منابع

 

 

 

 

 

طراحی خود را به ما بسپارید  ؛ 

مشاوره رایگان  ؛  کلیک کنید...