مدلسازی شهر در مکس و راینو

 

صادرات داده های سه بعدی و واردات در راینو و 3DS Max


خوانفرانسخوان فرانسیسکو سالداریاگا
طراح محاسبات در گوگل
حرفه ای
نیویورک، نیویورک
متعهد به این مخزن

 

مترجم : گروه معماری مشاور

 

 

_توجه داشته باشید که این آموزش در ArcGIS نسخه 10.4.1.5686 کار می کند. برای نسخه 10.5.1.7333 (که در رایانه‌های GSAPP است)، به جای آن این آموزش را ببینید . _

در زیر دستورالعمل هایی در مورد نحوه وارد کردن داده های سه بعدی از ArcScene به Rhino و 3DS Max آمده است. این آموزش از مجموعه داده های زیر استفاده می کند:

 

t5-0.png

 

 

باز کنید ArcScenePrograms(آن را در > ArcGISپیدا خواهید کرد ArcScene.) توجه داشته باشید که رابط کاربری بسیار شبیه به رابط کاربری است ArcMap.

 

 

t5-1.png

 

 

داده ها را اضافه کنید. این کار را دقیقاً به همان روشی که در ArcMap انجام می دهید، با استفاده از Add Dataدکمه موجود در نوار ابزار اصلی انجام می دهید.

 

نمونه کارهای طراحی گروه معماری مشاور

 

t5-2.png

 

 

هنگامی که داده های خود را اضافه کردید، در پنجره ظاهر می شود. احتمالاً به صورت مورب شناور، بدون هیچ حجمی ظاهر می شود. این به این دلیل است که شما هنوز مشخصه ای را ArcSceneبرای ایجاد حجم اختصاص نداده اید.

 

 

t5-3.png

 

 

افزودن ویژگی‌های سه‌بعدی به نقشه‌تان بسیار شبیه تغییر یا افزودن نمادشناسی به یک پروژه دو بعدی در نقشه است ArcMapروی نام لایه داده خود در فهرست مطالب کلیک راست کرده و را انتخاب کنید Properties(توجه داشته باشید که یکی از برگه‌های موجود در کادر گفتگوی به‌دست‌آمده نام دارد Symbology. عملکردهای این برگه مانند موارد موجود در کار می‌کنند ArcMap.)

به برگه بروید Extrusionsو بررسی کنید که می خواهید Extrude features in layerسپس روی دکمه ماشین حساب (در سمت راست) کلیک کنید تا ارتفاع اکستروژن خود را انتخاب یا محاسبه کنید.

 

 

t5-4.png

 

 

کادر Expression Builderگفتگو ظاهر می شود. توجه داشته باشید که Fieldsکادر سمت چپ حاوی فیلدهای داده مرتبط با این لایه است. شما می توانید لایه خود را بر اساس هر یک از این فیلدها با دوبار کلیک کردن بر روی نام آن در Fieldsکادر اکسترود کنید. همچنین می توانید اکستروژن آن را از طریق هر یک از توابع ریاضی موجود در Functionsجعبه یا با استفاده از دکمه های ماشین حساب در سمت راست دستکاری کنید. (در مثال زیر، لایه داده با مقادیر موجود در فیلد اکسترود می شود HEIGHT_ROO.) وقتی ساخت عبارت خود را تمام کردید، روی را کلیک کنید OK.

 

 

t5-5.png

 

 

ما اکستروژن را با اضافه کردن آن به ارتفاع حداقل ویژگی اعمال خواهیم کرد. در منوی کشویی Apply Extrusion by:گزینه را انتخاب کنید adding it to each feature's minimum height.

 

   دیدن پروژه های گروه معماری مشاور   

 

 

t5-6.png

 

 

اکنون لایه شما باید چیزی شبیه به تصویر زیر باشد. هر یک از چند ضلعی های لایه شما به حجم اکسترود می شود. (اگر با یک فایل خطی شروع کرده باشید، آنها به صفحات اکسترود می شوند. اگر با یک فایل نقطه شروع کرده اید، آنها به خطوط اکسترود می شوند.)

 

                                                      خدمات گروه معماری مشاور

 

t5-7.png

 

 

فایل‌های دیگری به نام فایل‌های Multipatch را می‌توان وارد کرد که از قبل حاوی اطلاعات سه بعدی دقیق هستند. این داده ها شامل جزئیاتی مانند عقب نشینی سقف و شیب سقف است. برای شهر نیویورک، یک پایگاه داده چند وصله ای را می توان در وب سایت وزارت برنامه ریزی شهر یافت.

توصیه می شود قبل از صادرات، منطقه ای را که می خواهید مدل سازی کنید انتخاب کنید، بنابراین حجم زیادی از داده های غیر ضروری را صادر نمی کنید.

 

t10-0.png

 

 

طراحی خانه های هوشمند ..▒.. جهت مشاوره کلیک کنید ...

 

هنگامی که داده های سه بعدی خود را در ArcScene وارد کردید، به FileExport Scene> بروید 3Dفایل خود را ذخیره کنید (تنها گزینه VRMLفرمت است). بسته به حجم فایل شما، ممکن است مدتی طول بکشد.

توجه: توصیه می شود که در هر بار فقط یک لایه صادر کنید، به خصوص هنگام صادرات توپوگرافی یا ساختمان.

 

 

t10-1.png

 

 

 

 

وارد کردن داده های سه بعدی در راینو

پس از انجام این کار، Rhino را باز کنید. مطمئن شوید که واحدهای شما در پا هستند. واحدهای پیش‌فرض هنگام باز کردن راینو بر حسب میلی‌متر هستند، اما این برای اکثر داده‌های GIS مفید نیست.

 

 

t10-2.png

 

 

.vrmlفایلی را که ذخیره کرده اید وارد کنید . all filesبرای مشاهده فرمت این فایل باید نوع فایل را به تغییر دهید . هنگامی که آن را وارد کردید متوجه خواهید شد که فایل تماما یک مش است و 90 درجه چرخیده است.

 

 

t10-3.png

t10-4.png

 

 

می توانید آن را به حالت عادی خود بچرخانید و دوربینی که همراه آن است را حذف کنید.

 

 

t10-5.png

 

 

اگرچه ساختمان ها با رئوس مثلثی هستند، اما به خوبی رندر خواهند شد.

 

 

t10-6.png

 

طراحی ویژه + ... مشاوره رایگان

 

اگر می خواهید ساختمان ها را به هر طریقی تغییر دهید، همیشه می توانید مش را منفجر کنید و با استفاده از MeshToNURBSدستور آن را به NURBS تبدیل کنید. با این حال، باید مراقب این موضوع باشید، زیرا اگر تعداد ساختمان‌های شما زیاد باشد، ممکن است کامپیوتر شما از کار بیفتد.

روش دیگر این است که یک لایه ردپای ساختمان را از GIS به CAD صادر کنید و سپس در راینو، ارتفاع پایه را تغییر دهید و ساختمان ها را با استفاده از مش به عنوان مرجع "snapping" اکسترود کنید. با این حال، شما باید این کار را برای هر ساختمان انجام دهید. مزیت این است که شما یک مدل سایت خواهید داشت که فقط با پلی سرفیس ساخته شده است.

 

 

وارد کردن داده های سه بعدی در 3DS Max

 

 

وارد کردن فایل .vrml در 3DS Max بسیار ساده تر است زیرا مش ها هندسه اصلی هستند.

 

 

t10-8.png

 

 

به دکمه فرمان در بالا سمت چپ بروید و به import> بروید import.

 

 

t10-8.png

 

 

یک جعبه گفتگو ظاهر خواهد شد. شما گزینه های Reset SceneTurn to 3DS Coordinates, و ایجاد را دارید Primitivesاز آنجایی که در یک فایل جدید کار می کنیم، به صورت پیش فرض ادامه خواهیم داد. اگر قرار بود داده های اضافی وارد کنید، علامت را برداریدReset Scene.

 

 

t10-9.png

 

 

داده های سه بعدی شما اکنون در 3DS Max نمایش داده می شوند.

 

 

 

طراحی خود را به ما بسپارید  ؛