نورپردازی در SketchUp و Enscape

 

راهنمای مبتدیان برای نورپردازی در SketchUp و Enscape

قبلاً می دانید که تجسم مدل SketchUp خود در Enscape ساده است. ما روی یک دکمه کلیک می کنید و تا-داه، یک رندر با کیفیت بالا از پروژه شما در عرض چند ثانیه ظاهر می شود! اما کارهای بسیار بیشتری وجود دارد که می توانید انجام دهید تا تنها با چند تغییر در نورپردازی، عمق بیشتری به تجسم خود اضافه کنید. 

ما شما را از طریق اصول اولیه راهنمایی می کنیم تا به بهبود گردش کار SketchUp و Enscape شما کمک کرده و تجسم های خود را روشن تر کنید. ما نحوه انجام موارد زیر را پوشش خواهیم داد:

  • موقعیت خورشید را تغییر دهید
  • انواع مختلف نور را در مدل خود قرار دهید
  • چراغ های رنگی، مواد خودنور و جعبه های آسمان را اضافه کنید

 

قبل از اینکه شروع کنیم:

 

تنظیم نور خورشید در Enscape و SketchUp

نور خورشید می تواند ظاهر و احساس پروژه شما را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین، برای شما ضروری است که بدانید چگونه آن را تنظیم کنید. امکان جابجایی موقعیت خورشید در پنجره رندر Enscape وجود دارد و Enscape همچنین می‌تواند موقعیت جغرافیایی و تنظیمات زمان روز/سال را از نوار ابزار Shadow و Location در SketchUp بگیرد.

تنظیم نور خورشید در Enscape و SketchUp

می توانید این تنظیمات را تنظیم کنید و تغییرات بلادرنگ را در پنجره Enscape مشاهده کنید. زمان روز را در هر صحنه تنظیم کنید، و سپس وقتی صحنه‌ها را در Enscape تغییر دهید (از طریق تب مدیریت مشاهده)، زمان‌های مختلف روز را مشاهده خواهید کرد. شما می توانید با نگه داشتن دکمه Shift + راست ماوس و حرکت دادن ماوس به چپ و راست به زمان مورد نظر روز، زمان روز را در داخل Enscape تغییر دهید. با فشار دادن دکمه HOME، خورشید به تنظیمات نوار ابزار Shadow and Location در SketchUp باز می گردد.

 

نکته: همچنین می توانید نور خورشید را به چند روش دیگر تنظیم کنید:

زمان روز: U یا I را فشار دهید

زاویه خورشیدی: Shift + U یا I را فشار دهید

چرخش خورشیدی: CTRL + U یا I را فشار دهید

 

تنظیم نور خورشید در Enscape و SketchUp

 

 رندر با افزایش تراکم ابرها

 

نکته: برای سایه‌های ملایم‌تر و ظاهر پراکنده‌تر طبیعی‌تر به صحنه خود، سعی کنید چگالی ابرها را افزایش دهید و تنظیمات دیگر را در بخش ابرها (در زیر تنظیمات بصری > آسمان) تغییر دهید تا خورشید را مسدود کنید (مانند ابرها در دنیای واقعی). ).

تنظیمات بصری در Enscape

 

قبل از اینکه تراکم ابر افزایش یابد.  

 

پس از آن تراکم ابر برای جلوگیری از خورشید افزایش یافت. اکنون سایه های نرم تری به دست آمده است.

 

اضافه کردن نور در SketchUp و Enscape

پنج نوع نورپردازی با Enscape ارائه می شود: کره، نقطه، خطی، مستطیل، دیسک. همه آنها را می توان در زیر دکمه Enscape Objects در نوار ابزار Enscape پیدا کرد.

نمادهای Enscape: با Enscape - کره، نقطه، خطی، مستطیل، دیسک.

مهم است که منبع نور روی سطح هندسه شما قرار نگیرد، زیرا تنظیم مستقیم آن بر روی سطح یک جسم می تواند منجر به تاریک شدن نور شود. در عوض، منبع نور را درست در کنار آن قرار دهید. سیستم کلیک (هر نوع نور دارای سیستم متفاوتی است؛ به زیر مراجعه کنید) اطمینان حاصل می کند که منبع نور دور از سطح جسم قرار می گیرد. همچنین می توانید جهت محور را با استفاده از کلیدهای جهت دار چپ، بالا و راست بین دو کلیک اول تنظیم کنید.

بیایید نحوه اضافه کردن هر نوع نور به مدل SketchUp خود را بررسی کنیم.

 

نور افکن

انتخاب نقطه در Enscape

هنگام قرار دادن نورافکن، باید چهار کلیک برای قرار دادن نور انجام دهید.

نکته: هنگام قرار دادن چراغ ها، یک خط مرجع از جایی که می خواهید نور باشد بکشید و ضربه بزنید.

کلیک 1: با این کار نقطه پایه برای نور مشخص می شود. روی سطح یا محور جسمی که می خواهید نور قرار گیرد کلیک کنید.

کلیک 1: با این کار نقطه پایه برای نور مشخص می شود. روی سطح یا محور جسمی که می خواهید نور روی آن قرار گیرد کلیک کنید.

 کلیک دوم: با  این کار مشخص می شود که نور در کجای سطح قرار می گیرد. نور را در امتداد سطح یا خط مرجع به محل مورد نظر حرکت دهید.

 کلیک دوم: با این کار مشخص می شود که نور در کجای سطح قرار می گیرد. نور را در امتداد سطح یا خط مرجع به محل مورد نظر حرکت دهید.

کلیک سوم: با این کار سطحی که نور به آن برخورد خواهد کرد مشخص می شود. روی سطحی که می خواهید نور به آن برخورد کند کلیک کنید.

کلیک سوم: با این کار سطحی که نور به آن برخورد خواهد کرد مشخص می شود. روی سطحی که می خواهید نور به آن برخورد کند کلیک کنید.

کلیک چهارم: با این کار موقعیت نور در کجای این سطح برخورد می کند. کلیک کنید و نور را به محل مورد نظر روی سطح منتقل کنید.

کلیک چهارم: با این کار موقعیت نور در کجای این سطح برخورد می کند. کلیک کنید و نور را به محل مورد نظر روی سطح منتقل کنید.

پس از قرار گرفتن نور، متوجه چند نقطه قرمز در انتهای پرتو نور خواهید شد. اینها برای کنترل «نقطه کانونی»، «هدف» و «زاویه پرتو» در اینجا هستند. همچنین متوجه خواهید شد که اکنون گزینه های بیشتری در تب Enscape Objects برای این نورافکن دارید.

گزینه های موجود در تب Enscape Objects

این کنترل ها به شما امکان می دهند شدت نور و زاویه پرتو را تنظیم کنید. توجه داشته باشید که گزینه بارگیری یک نمایه IES را نیز خواهید داشت.

نکته: حداکثر طول مخروط نورافکن 23 متر است.

 

پروفایل های IES

 فایل های IES نحوه توزیع نور خاص در یک فضا را توضیح می دهند. این فایل‌ها می‌توانند به واقعی‌گرایی بیشتر مدل کمک کنند و نمایش دقیقی از شکل ظاهری فضای واقعی در هنگام ساخت ارائه دهند.

در اینجا منابعی وجود دارد که می توانید نمایه های IES را پیدا کنید:

نکته:  شما می توانید تشخیص دهید که چه زمانی یک چراغ دارای نمایه IES به آن اختصاص داده شده است که چگونه به نظر می رسد:

 

شی بدون نمایه IES

بدون پروفایل IES

 شیء با نمایه IES.

با نمایه IES

 

 

 نور کروی

تب اشیاء Enscape

هنگام قرار دادن نور کروی، دو کلیک برای قرار دادن نور لازم است.

کلیک اول: نقطه پایه نور را مشخص می کند.

کلیک اول: نقطه پایه نور را مشخص می کند.

کلیک 2: نور را قرار می دهد.

کلیک دوم: به سادگی نور را قرار می دهد.

پس از قرار دادن چراغ ها، گزینه های تنظیم تنظیمات نور را در پنجره Enscape Objects مشاهده خواهید کرد:

تگ اشیاء Enscape

کروی نور و مواد خود روشن.

کروی نور و مواد خود روشن.

 

نور خط

نور خط در تب اشیاء Enscape

 هنگام قرار دادن یک چراغ خطی، برای قرار دادن نور باید دو کلیک انجام دهید.

کلیک اول: نقطه پایه نور را مشخص می کند.

کلیک اول: نقطه پایه نور را مشخص می کند.

کلیک 2: نور را قرار می دهد.

کلیک 2: نور را قرار می دهد.

هنگامی که چراغ ها به درستی قرار گرفته و چرخانده شدند، گزینه های تنظیم شدت نور و طول را در پنجره Enscape Objects مشاهده خواهید کرد.

رندر نور در Enscape

 

مستطیل / نور دیسک

تب اشیاء Enscape

 این چراغ ها را با استفاده از همان فرآیند چهار کلیکی که نورافکن است قرار دهید:

 کلیک 1: نقطه پایه نور را تعیین می کند.[GFDS1] .

 کلیک 1: نقطه پایه نور را تعیین می کند.[GFDS1] .

 کلیک دوم:  تعیین کنید که در کجای سطح می خواهید نور را قرار دهید. سپس، به سادگی نور را در امتداد سطح به محل مورد نظر حرکت دهید.

 کلیک دوم: تعیین کنید که در کجای سطح می خواهید نور را قرار دهید. سپس، به سادگی نور را در امتداد سطح به محل مورد نظر حرکت دهید.

 کلیک سوم: روی سطحی که می خواهید نور لمس کند کلیک کنید.

 کلیک سوم: روی سطحی که می خواهید نور لمس کند کلیک کنید.

کلیک چهارم:  کلیک کنید و نور را به محل مورد نظر روی سطح منتقل کنید.

کلیک چهارم: کلیک کنید و نور را به محل مورد نظر روی سطح منتقل کنید.

 همانند سایر انواع نور، پس از قرار دادن نور مستطیلی/دیسکی، می توانید گزینه های تنظیم موجود را مشاهده کنید. برای نور مستطیلی، می توان قدرت نورانی، عرض و طول را تغییر داد. برای نور دیسک، قدرت نورانی و شعاع منبع نور را می توان تغییر داد.

رندر میز و صندلی در Enscape

نکته: برای بهره وری بهینه گردش کار، می توان همه منابع نوری مختلف را کپی و جایگذاری کرد. پس از قرار دادن چراغ، آن را با استفاده از CTRL-C یا گزینه Copy در منوی Edit انتخاب و کپی کنید. سپس نور کپی شده را با استفاده از CTRL-V یا گزینه Paste در منوی Edit Paste کنید.

 

تغییر رنگ های روشن

 نکته: برای تغییر رنگ نور، رنگ مورد نظر خود را از مواد SketchUp انتخاب کنید و نور را در سطل رنگ کنید.

نور سفید زیر کابینت آشپزخانه.

نور سفید زیر کابینت آشپزخانه.

 

از سطل رنگ برای تنظیم رنگ نور استفاده کنید.

از سطل رنگ برای تنظیم رنگ نور استفاده کنید.

 نور رنگی اعمال شده و قابل مشاهده است.

نور رنگی اعمال شده و قابل مشاهده است.

 

مواد خودروشن

مواد خودنور راه دیگری برای تأثیرگذاری بر نور صحنه هستند. یک طراح می تواند از آنها برای وسایل روشنایی سفارشی، صفحه نمایش تلویزیون، شومینه و موارد دیگر استفاده کند. از مواد خودنور در ترکیب با چراغ‌های Enscape استفاده کنید تا ظاهر روشنایی را در طول روز نشان دهید. برای اینکه یک ماده خود روشن شود، Enscape Material Editor را باز کنید.

گزینه های مواد خود روشن در Enscape

یک ماده را انتخاب کنید، نوع را به Self-illuminated تغییر دهید، و متوجه خواهید شد که اکنون گزینه جدیدی برای کنترل پارامترهای خود روشنایی این ماده دارید:

Enscape گزینه های ویرایشگر مواد

 در سمت چپ صفحه در قسمت Materials، نماد مواد به یک لامپ تغییر می کند. این مشخص می کند که هر کدام از آنها چه نوع ماده ای است. برای اطلاعات بیشتر در مورد مواد خودنور در Enscape و SketchUp ، این مقاله را بررسی کنید .

رندر در Enscape

 نکته: برای ایجاد چراغی که چشمک می زند، یک فایل ویدیویی ایجاد کنید که محو یا از رنگ سفید به رنگ دلخواه شما برش می یابد. سپس آن فایل .mp4 را در قسمت نقشه Albedo در Enscape Material Editor اعمال کنید. وقتی شروع به قدم زدن می کنید، فیلم شروع به پخش می کند.

 

اسکای باکس

راه دیگر برای نورپردازی یک صحنه و افزودن واقع گرایی بیشتر به رندر، استفاده از skybox است که به عنوان تصویر پس زمینه پروژه شما عمل می کند. اسکای باکس های از پیش بارگذاری شده را می توانید در تب Enscape Visual Settings > Sky > Horizon > Source > Skybox پیدا کنید:

تنظیمات بصری در Enscape

می توانید یکی از skybox های فهرست شده در بالا را انتخاب کنید یا یکی را که ایجاد کرده یا دانلود کرده اید آپلود کنید.

 

هیچ skybox اعمال نشده است.

 

Skybox اعمال شد. توجه کنید که چگونه روشنایی و سایه ها تغییر کرده اند.

در تب Visual Settings، در زیر Sky > Horizon، نوار لغزنده "Normalize the average brightness to the value set under/Brightness" روشنایی کلی skybox را تیره یا روشن می کند.

استفاده از گزینه "روشن ترین نقطه به عنوان جهت خورشید" خورشید Enscape را به روشن ترین نقطه اسکای باکس (که در بیشتر موارد همیشه خورشید خواهد بود) متصل می کند و واقع گرایی بیشتری به صحنه می بخشد.

یکی از مواردی که هنگام استفاده از skybox باید به خاطر بسپارید این است که آنها جلوی نور Enscape را می گیرند و شما نمی توانید زمان روز را تغییر دهید.

در اینجا چند منبع رایگان وجود دارد که می توانید HDRI (فایل های سفارشی skybox) را برای دانلود و اضافه کردن به صحنه خود پیدا کنید:

 

افکار نهایی

به سادگی با تنظیم موقعیت خورشید و زمان روز، و همچنین افزودن نورهای مناسب و یک اسکای باکس، می توانید ظاهر و احساس هر پروژه ای را تغییر دهید. امیدواریم این راهنمای اولیه برای نورپردازی در SketchUp و Enscape نکات و ایده هایی را برای پیاده سازی در پروژه های خود به شما ارائه کرده باشد.

بسته به سطح تجربه شما، آموزش های بسیار خوبی در YouTube وجود دارد، و منابع اضافی حاوی بهترین شیوه های دیگر هستند. در اینجا چند مورد ارزش بررسی وجود دارد:

از کاوش در نورپردازی در SketchUp و Enscape لذت ببرید! ما نمی توانیم صبر کنیم تا ببینیم چه چیزی ایجاد می کنید. یادتان باشد ما را در شبکه اجتماعی تگ کنید.

PS Enscape برای Mac و SketchUp به زودی در دسترس خواهد بود! برای شنیدن اخبار ابتدا در لیست پستی اختصاصی مک ما ثبت نام کنید.
 

 

 

 

 

 

درباره نویسنده

 

 

جاش در Enscape پشتیبانی فنی و آموزش می دهد. او دارای مدرک هنر بازی و انیمیشن است. او یک متخصص پرشور BIM و Rendering است که با برخی از بزرگترین شرکت های AEC جهان مشورت کرده است.