گیاهان روف گاردن

 

 

گلها و گیاهان روف گاردن

 

 

مترجم : گروه معماری مشاور

 

 

قبل از اینکه با گیاهان روف گاردن ادامه دهیم، اجازه دهید کمی مفهوم باغ بام سبز را روشن کنیم.

 

نصب روف گاردن بهترین گزینه برای خانه ها یا ساختمان هایی است که باغ خود را ندارند یا در مناطق شهری واقع شده اند.

 

نام "بام گاردن" معنای آن را به خوبی نشان می دهد. روف گاردن فضاهای سبزی است که توسط افراد بر روی پشت بام خانه ها یا ساختمان های صنعتی و تجاری ایجاد می شود. طراحی این باغ های سبز با نوع ساختمان متفاوت است.

 

 

 

این فضای سبز می تواند به گونه ای طراحی شود که مناطقی را برای فعالیت های مختلف مانند بازی، پرورش گیاهان، نشستن در فضای سبز و غیره فراهم کند یا به سادگی می تواند یک منطقه زندگی باقی بماند.

 

اگرچه بام‌های سبز قرن‌هاست که وجود داشته‌اند، اما تنها در چند سال اخیر مورد توجه جدی قرار گرفته‌اند. افزایش جمعیت و شهرنشینی منجر به کاهش فضای سبز شده است.

 

علاوه بر این، بسیاری از مشکلات زیست محیطی مانند آلودگی، تخریب لایه اوزون که باعث رسیدن اشعه ماوراء بنفش به جو زمین می شود، تغییرات آب و هوا و بسیاری دیگر اثرات جدی بر روی کره زمین می گذارد و باعث ایجاد بیماری در بین انسان ها می شود.

 

همه این عوامل در مجموع مفهوم بام سبز را دوباره زنده کرده اند.

 

روف گاردن اصولاً در دو نوع است. تنوع گیاهان مورد استفاده با توجه به این انواع متفاوت است. ساختار سقف شما تعیین می کند که چه نوع روف گاردن را باید نصب کنید. این دو نوع عبارتند از:

 

 

باغ های بام گسترده

 

این نوع باغ معمولاً سبک بوده و بر روی لایه نازکی از خاک نصب می شود. چه سقفی صاف یا شیبدار داشته باشید، می توانید یک روف گاردن وسیع را انتخاب کنید. روف گاردن های وسیع نیاز به تعمیر و نگهداری کمی دارند یا اصلا نیازی به نگهداری ندارند.

 

انواع گیاهان را می توان برای سقف های وسیع استفاده کرد، از جمله خزه ها، خزه ها، چمن های مقاوم، درختچه ها و بسیاری دیگر.

 

با این حال، گیاهانی که انتخاب می کنید باید با میزان بارندگی و آب و هوای محلی که در آن زندگی می کنید مناسب باشند.

 

 

جهت آشنایی با گروه معماری مشاور کلیک کنید...

 

 

باغ های بام فشرده

 

برخلاف روف گاردن های وسیع، این باغ ها بر روی یک لایه ضخیم از خاک نصب می شوند. این لایه ضخیم خاک شما را قادر می سازد تا گیاهان و درختان بزرگ را در پشت بام خود پرورش دهید.

 

از آنجایی که انواع گیاهان برای کاشت در دسترس هستند، روف گاردن های فشرده بیشتر برای اهداف تفریحی نصب می شوند. طیف گیاهان متفاوت است، از انواع مختلف گل تا درختانی که پتانسیل تولید غذا را دارند.

 

بر خلاف روف گاردن های وسیع، باغ های فشرده معمولاً روی بام های مسطح ایجاد می شوند. با توجه به ضخامت خاک و تنوع گیاهان مورد استفاده، روف گاردن های فشرده نیاز به نگهداری بیشتری نسبت به باغ های گسترده دارند.

 

عواملی که باید هنگام انتخاب گیاهان برای باغچه های پشت بام در نظر بگیرید:

 

 

  • نوع و مقدار خاک


نوع خاک و ضخامت مهمترین فاکتورهایی هستند که در انتخاب گیاهان باید در نظر گرفته شوند. بهتر است از خاک های سبک و بدون توجه به ضخامت استفاده شود.

 

این خاکها عبارتند از پرلیت، پیت ماس، ورمیکولیت، الیاف پوسته نارگیل و برخی دیگر. این خاک‌ها به دلیل سبکی، به مقدار خود اضافه می‌کنند، بدون اینکه اثرات مضری بر پایداری گیاهان داشته باشند.

 

بنابراین، خاک های سبک تر برای روف گاردن های فشرده و گسترده بهترین هستند.

 

بهتر است گیاهانی را انتخاب کنید که به کمترین مقدار خاک برای رشد خود نیاز دارند. به عنوان مثال، گیاهانی که ریشه های کم عمقی دارند برای باغ های پشت بام بهترین هستند.

 

 

  • گرفتن در معرض


قرار گرفتن گیاهان در شرایط مختلف اغلب اغراق آمیز است. عوامل اصلی که می تواند به گیاهان آسیب برساند، باد، خشکسالی و نور خورشید است. باد کمتر از بقیه مضر است. هرس بادی به ندرت در گیاهان روف گاردن دیده می شود.

 

با این حال، اگر باغ شما به طور معمول در معرض باد است، باید از گیاهان علفی یا گیاهانی که گل‌های شکننده تولید می‌کنند خودداری کنید. به خاطر داشته باشید که علفزارهایی که در معرض باد هستند نسبت به گیاهان علفی زمان کمتری برای بازیابی نیاز دارند.

 

به طور معمول، گیاهان و درختچه‌های باغ روی پشت بام که در مناطق شهری رشد می‌کنند، نمی‌توانند در زمان‌های خشکسالی طولانی‌مدت زنده بمانند. بنابراین بهتر است از گیاهانی استفاده شود که تا حدودی توانایی تحمل خشکی را دارند. نمونه هایی از این گونه گیاهان عبارتند از: عرعر، کاج، هدرا و کوتونیستر.

 

علاوه بر این، باید به این واقعیت توجه داشته باشید که برخی از گیاهان مقاومت بیشتری در برابر خشکی دارند اما قادر به تحمل رطوبت زیاد نیستند. بنابراین، همیشه گیاهانی را انتخاب کنید که به هر دو شرایط به یک اندازه مقاوم باشند.

 

 

  • مقاومت و تحمل


شرایطی مانند باد و نور خورشید به طور چشمگیری بین سطح زمین و سقف متفاوت است. هر چه بالاتر بروید باد و گرما قوی تر می شود. بنابراین، هنگام انتخاب گیاهان، این شرایط را در نظر داشته باشید. در غیر این صورت، احتمال آسیب دیدن گیاهان وجود دارد.

 

برای مقاومت در برابر باد، گیاهانی را انتخاب کنید که دارای سطح مومی یا کرک دار و همچنین برگ های ضخیم هستند زیرا این گیاهان نسبت به گیاهان با برگ های نازک آب کمتری را در اثر تبخیر از دست می دهند.

 

در مورد مقاومت و تحمل نور خورشید، گیاهان بزرگ نسبت به گیاهان کوچک مقاوم‌تر هستند. باور رایج این است که علف‌ها نسبت به سایر گونه‌های گیاهی به نگهداری کمتری نیاز دارند، اما برعکس است.

 

این به این دلیل است که علف ها به راحتی در معرض مشکلاتی مانند خشکسالی و حمله قارچی قرار می گیرند و حتی در صورت قرار گرفتن در معرض نور کم خورشید آسیب می بینند.

 

 

  • ثبات

 

پایداری گیاهان بستگی به این دارد که ریشه های شیری یا کم عمق داشته باشند. برای گیاهانی که ریشه شیری دارند، خاک عمیق مورد نیاز است.

 

بنابراین، هنگام انتخاب گیاهان برای روف گاردن، محیط ریشه زایی گیاهان را در نظر داشته باشید. بهترین گیاهان برای روف گاردن آنهایی هستند که دارای الگوی ریشه کم عمق هستند.

 

نمونه‌هایی از این گونه گیاهان درختان کاج و توس هستند، زیرا دارای سیستم ریشه‌ای فیبری هستند و چندان بلند نیستند.

 

 

  • تراکم درختان

 

مطالعات نشان داده است که وقتی در معرض شرایط مختلف محیطی قرار می گیرند، درختان متراکم خیلی زودتر از درختانی که به صورت پراکنده کاشته می شوند می میرند.

 

این به این دلیل است که وقتی گیاهان نزدیک به هم رشد می کنند، با یکدیگر رقابت می کنند. در نتیجه تراکم برگها افزایش می یابد. بنابراین، به جای کاشت درختان نزدیک به یکدیگر، آنها را در فاصله مشخصی بکارید تا فضای مناسبی برای رشد داشته باشند.

 

الگوی پیشنهادی کاشت یک بوته قابل توجه در یک متر مربع مساحت است.

 

 

جهت آشنایی با گروه معماری مشاور کلیک کنید...

 

 

انتخاب بهترین گیاهان برای باغ های پشت بام


قبل از انتخاب، برخی از ویژگی های پشت بام خود را در نظر بگیرید. این خصوصیات عبارتند از:

 

  • اندازه سقف شما
  • سقف شما صاف باشد یا شیب
  • مهم‌تر از همه، الگوی گیاهان است - چه بخواهید گیاهان را در کف بام، در گلدان یا در تخت‌های مرتفع بکارید.

 


در اینجا لیستی از برخی از بهترین گیاهان برای باغ های پشت بام آورده شده است:

 

 

  • کوسا داگوود


اگر به دنبال گیاهان کوچک هستید، می توانید کوسا داگوود را انتخاب کنید. برخی از واریته ها وجود دارند که تا 30 فوت ارتفاع می گیرند. بنابراین، انتخاب خوبی برای یک روف گاردن فشرده است. این گیاه در تمام فصول به زیبایی باغ شما می افزاید.

 

گل های سفید و صورتی در بهار در یک نگاه افراد را به خود جذب می کند. این رنگ در تابستان به سبز تیره تغییر می کند. میوه و برگ های قرمز مایل به بنفش در پاییز فواید خاص خود را دارند.

 

 

Kousa Dogwood

 

 

جهت آشنایی با گروه معماری مشاور کلیک کنید...

 

 

 

  • اسطوخودوس

 

این گیاه از خانواده نعناع، ​​تحمل زیادی در شرایط خشک و باد دارد. این گیاه بومی مدیترانه است و ارتفاع آن تا یک و نیم فوت می رسد. فرقی نمی کند آن را در گلدان بکارید، در تخت یا در کف بام، این بهترین انتخاب است.

 

 

Lavender

 

 

  • ویستریا ژاپنی


این انگور چوبی به دلیل شکوفه های انگور مانند معطر و شیرین آن بسیار مورد تحسین قرار گرفته است. انگورهای گسترده این گیاه به سایر گیاهان باغچه روی پشت بام شما زیبایی می بخشد. با این حال، هنگام انتخاب این گیاه باید محیط محلی را در نظر بگیرید.

 

 

Japanese Wisteria

 

 

جهت آشنایی با گروه معماری مشاور کلیک کنید...

 

 

  • پیچ امین الدوله شعله طلا


این گیاه برای جذب پروانه ها و مرغ مگس خوار به پشت بام شما بهترین است. وقتی شروع به گل دادن می کند، رنگ آن صورتی کم رنگ است. این بعداً به سرخابی عمیق تغییر می کند و سپس معطر تر می شود. می تواند تا 20 فوت رشد کند.

 

 

Gold Flame Honeysuckle

 

 

  • فسکیو آبی


این چمن مقاوم که نیاز به نگهداری کمتری دارد و در طول سال فعال باقی می ماند، انتخاب خوبی برای باغ های پشت بام است. طول رشد آن 10 اینچ است.

 

 

Blue Fescue

 

 

  • ستاره آبی درخت عرعر


به این درخت عرعر تک دانه نیز می گویند. با سوزن های ضخیم که قالب آبی نقره ای دارند می درخشد. این گیاه تا سه فوت رشد می کند.

 

 

Blue Star Juniper

 

 

بسیاری از گیاهان دیگر وجود دارند که می توانید از آنها برای افزایش زیبایی و دوام روف گاردن خود استفاده کنید. با این حال، قبل از انتخاب گیاهان، مطمئن شوید که تمام نکات فوق را در نظر گرفته اید.

 

 

مترجم : گروه معماری مشاور

 

 

منبع :

 

 

https://myrooff.com/roof-garden-plants/