انواع فضای داخلی

 

 

مترجم : گروه معماری مشاور

 


اگرچه در بخش های فوق انواع مختلفی از فضای داخلی ذکر شده است، اما با توجه به اجزای زیبایی شناختی و فیزیکی طراحی، بحث خاصی در مورد ملاحظات مختلف طراحی برای فضاهای مختلف داخلی وجود نداشته است. معیارهای زیبایی شناسی که در بخش های قبلی پیشنهاد شد، بسته به نوع داخلی درگیر، در معرض تغییرات قابل توجهی هستند.

 

 

Minimalist Office & Residential Interior Design - DesignMaster Fitout and Interior Design

 

 

 

فضای داخلی مسکونی

 

بدیهی است که فضای داخلی مسکونی برای طراح داخلی و ساکنین بسیار آزادتر و شخصی تر از سایر انواع داخلی است. در واقع، خانه هایی که به طور ناخودآگاه توسط ساکنان خلاق و بدون قوانین تزئینی استاندارد طراحی شده اند، اغلب زیباترین خانه ها هستند. برخی ملاحظات برنامه‌ریزی و عملکردی در هر محل سکونت ثابت هستند، و اگرچه ممکن است ساکنینی که می‌خواهند به شدت فردگرا باشند، نادیده گرفته شوند، اما می‌توانند حداقل دستورالعمل‌های اساسی را ارائه دهند.

 

در برنامه‌ریزی خانه‌ها یا آپارتمان‌های مدرن باید موقعیت برخی نیازها در ارتباط با نیازهای دیگر در نظر گرفته شود. فضای ناهار خوری باید نزدیک محل تهیه غذا باشد و قسمت آماده سازی غذا باید در ورودی باشد که برای آوردن مواد غذایی و حذف ضایعات استفاده می شود. دسترسی به محل خواب کودکان نباید از طریق محل زندگی بزرگسالان باشد. دسترسی به حمام باید نزدیک به اتاق خواب باشد و نباید از طریق فضاهای نشیمن یا غذاخوری باشد.

 

چیدمان مبلمان برای فضای نشیمن باید سبک زندگی و ترجیحات ساکنین را در نظر بگیرد. اگر فضایی برای جوانان در نظر گرفته شده باشد، ممکن است هیچ صندلی دیگری به جز زمین در نظر گرفته نشود، اما برای ساکنان محافظه کارتر یا مسن تر، صندلی راحت برای گفتگو و سایر فعالیت ها ضروری است. خانه‌های با پلان باز (امکانات زندگی، غذاخوری، غذاخوری بدون اتاق‌های مجزا) برای برخی افراد بسیار عالی و زیبا عمل می‌کنند، اما ممکن است برای خانواده‌ای با تعداد زیادی فرزند و در عین حال تمایل به حفظ حریم خصوصی، پاسخی ایده‌آل نباشند. نیازهای ذخیره سازی ویژه ای که باید برای بسیاری از خانه ها در نظر گرفته شود، از قفسه کتاب گرفته تا محل نگهداری دوچرخه، از امکانات برای موسیقی ضبط شده تا ذخیره سازی تجهیزات ورزشی متفاوت است. چنین امکاناتی اغلب می تواند توسط طراحان داخلی اضافه شود، اگر توسط معمار ارائه نشود.

 

 

 

 

 

جهت مشاوره تلفنی رایگان کلیک کنید

 

 

انواع مختلفی از اقامت وجود دارد، و هر یک ممکن است نیاز به رویکرد متفاوتی داشته باشد، تا حدی بر اساس ملاحظات اقتصادی. خانه خصوصی متعلق به ساکنین نه تنها طراحی داخلی و سایر ویژگی های طراحی دائمی (نورپردازی، کفپوش و غیره) را تضمین می کند، بلکه به طور کلی، به طور طبیعی به هر چیزی که در تخیل طراح و بودجه مالک باشد، کمک می کند. آپارتمان‌های تعاونی در شهرهای بزرگ‌تر رایج هستند و آن‌هایی که به‌طور کامل توسط مالکان خریداری می‌شوند، تا زمانی که ساختار ساختمان دستکاری نشود، قابل طراحی و تغییر هستند. معمولاً در آپارتمان‌ها یا خانه‌های اجاره‌ای رویکرد متفاوتی در نظر گرفته می‌شود. تغییرات عمده و اثاثیه خاص و سایر ویژگی‌های توکار، سرمایه‌گذاری ضعیفی از سوی مشتری تلقی می‌شود و معمولاً توسط صاحبخانه‌ها مورد بی‌اعتنایی قرار می‌گیرد.

 

در گذشته، کمک های حرفه ای برای اقامتگاه ها اساساً برای مشتریان ثروتمند محفوظ بوده است. محل سکونت درگیر اغلب نمادهای وضعیت بود، و اثاثیه تا حد زیادی اثاثیه سنتی و عتیقه بود. بهترین خانه‌هایی که با تزئینات طراحی شده‌اند، فضاهای داخلی اصیل و موزه‌مانند است که در واقع فقط افراد بسیار ثروتمند می‌توانند از پس آن برآیند. (با این حال، اکثر فضاهای داخلی آگاه از وضعیت، از بازتولید و تقلید تشکیل شده‌اند و ارتباط چندانی با طراحی خوب ندارند.)

 

 

LafargeHolcim Uses 3D Printing to Create Affordable Housing in Africa | For Construction Pros

 

 

امروزه، طراح به جای محدود شدن به خدمات ثروتمندان، فرصتی گسترده و مهم در جنبه‌ای کاملاً متفاوت از فضای داخلی مسکونی دارد: مسکن انبوه و مسکن کم درآمد. اگرچه تنها در سال‌های اخیر برخی از طراحان خود را در این زمینه درگیر کرده‌اند، با توجه به نگرانی فزاینده در بخش دولتی و خصوصی برای تأثیر محیط، این زمینه باید فرصتی رو به رشد برای چالش‌برانگیز کردن کار خلاقانه ارائه دهد. چنین طراحانی، و همچنین کمک به ایجاد فضاهای قابل سکونت بیشتر برای افرادی که بودجه مسکن محدودی دارند، می توانند در انتخاب اثاثیه ساده، مستحکم، جذاب و کاربردی نیز به ساکنان کمک کنند. یک مشکل عمده برای بسیاری از افراد، در سطوح مختلف درآمد، هزینه بالای اثاثیه است. اشتباهات در قضاوت بسیار پرهزینه است که نمی توان آنها را کنار گذاشت و بنابراین باید تحمل کرد. کمک متخصصان می تواند این مشکل را به حداقل برساند و همچنین خانواده های کم درآمد را از وادار شدن به خرید اقساطی مبلمان با کیفیت و طراحی بی کیفیت محافظت کند.

 

 

جهت مشاوره تلفنی رایگان کلیک کنید

 

 

فضای داخلی عمومی

 

 

Office Space Interactive 3D Virtual Floor Plan Developed By Yantram Architectural Modeling Firm, Tokyo – Japan | Architectural design studio, Floor plan design, Architectural floor plans

 

 

 

برنامه ریزی فضایی

 

اگرچه بسیاری از طراحان به طراحی داخلی مسکونی مشغول هستند، اما از سال 1950 تغییر قابل توجهی از این حوزه ایجاد شده است و طراحان بیش از هر زمان دیگری در طراحی فضاهای عمومی، سازمانی و تجاری کار می کنند. برنامه ریزی فضایی برای شرکت های تجاری، سازمان های دولتی و موسسات جنبه مهمی از طراحی دفتر است و در درجه اول به برنامه ریزی، تخصیص فضاها و روابط متقابل بین دفاتر، ادارات و افراد مربوط می شود. مرحله زیبایی شناسی یا طراحی با درجه اهمیتی که مشتریان به دفاتر می دهند متفاوت است. در یک شرکت بزرگ، قسمت های اداری، حسابداری یا بایگانی معمولاً از نظر نور، کارایی، فضا و عملکرد به خوبی طراحی شده اند، اما دارای ویژگی های کوچک یا طراحی هستند. از سوی دیگر، دفاتر اجرایی، قسمت‌های پذیرش و اتاق‌های کنفرانس، اغلب به‌طور مفصل و مجلل طراحی می‌شوند، زیرا به عنوان تصویر برای شرکت‌ها و همچنین نماد وضعیت برای ساکنان آن‌ها عمل می‌کنند. تصمیمات مربوط به اندازه دفاتر و اثاثیه آنها اساساً از طریق ملاحظات عملکردی گرفته می شود. یک مدیر اغلب باید گروه هایی از افراد را در دفتر خود بنشیند. یک مدیر بخش یا منشی به ندرت به بیش از یک یا دو صندلی اضافی نیاز دارد.

 

برنامه ریزی پیش از معماری آنقدر اهمیت پیدا کرده است که بسیاری از شرکت های طراحی این خدمات را ارائه می دهند. از طریق مطالعه و تجزیه و تحلیل دقیق، می توان به استانداردهای دفاتر معمولی، روابط دفاتر و بخش ها با یکدیگر، نیاز به انعطاف پذیری و ذخیره سازی، و بسیاری از جنبه های دیگر کار در یک کسب و کار معین دست یافت و چنین مطالعه ای به برنامه تبدیل می شود. برای طراحی واقعی یک ساختمان یا محل جدید. هنگامی که شرکت های واقعا بزرگ یا سازمان های دولتی درگیر هستند، مطالعات فضایی قبل از طراحی واقعی ممکن است چندین ماه یا حتی سال ها طول بکشد.

 

 

Bürolandschaft N-ERGIE – RALF DIETER BISCHOFF

 

 

یک نوآوری نسبتاً جدید در طراحی اداری به عنوان چشم انداز اداری (از کلمه آلمانی Bürolandschaft) شناخته می شود. در بالا، در حالت های ترکیب، اشاره شد که ظاهر یک فضای "منظره" ممکن است آشفته به نظر برسد. با این حال، در واقع، این سیستم در دهه 1960 توسط یک تیم آلمانی از مشاوران برنامه‌ریزی و مدیریت که با استفاده هوشمندانه از فناوری رایانه برای رسیدن به روابط قابل پیش‌بینی بین افراد و بخش‌ها در یک ساختار سازمانی معین، توسعه یافت. چشم انداز اداری همچنین هزینه های بالای ساختمان و نیاز مداوم به تغییر در شرکت های بزرگ را در نظر می گیرد. راه حل ارائه شده توسط این برنامه ریزان نه ساختن دیوارهای دائمی سنتی و دفاتر خصوصی، بلکه چیدمان یک فضای باز بزرگ در یک طرح کاملاً کاربردی بود. تقسیم بندی بین افراد و بخش ها توسط صفحه نمایش های مستقل ایجاد می شود و گیاهان اغلب برای تقسیم و افزایش فضا استفاده می شوند. پس از محبوبیت قابل توجه در اروپا، از منظر اداری در چندین تاسیسات اصلی در ایالات متحده استفاده شده است، اما شکاکانی وجود دارند که ادعاهای اساسی حامیان منظر اداری مبنی بر اینکه فضای کمتری مورد نیاز است و دموکراسی‌سازی حاصل روحیه و کار بهتری ایجاد می‌کند را زیر سوال می‌برند. رابطه بین کارکنان

 

جهت مشاوره تلفنی رایگان کلیک کنید

 

جالب است بدانید که حتی در برنامه‌ریزی اداری معمولی نیز در مورد اینکه آیا ساکن یک دفتر باید در طراحی آن دخیل باشد یا نه، اختلاف نظر وجود دارد. طراحان تمایل دارند بر اتخاذ همه تصمیم‌ها پافشاری کنند و مدیریت معمولاً از این دیدگاه حمایت می‌کند، اما روانشناسان، در میان دیگران، توصیه می‌کنند که مشارکت بیشتر فرد با محیط شخصی‌اش مطلوب است.

 

 

Municipal government moves into OMA's De Rotterdam

 

 

 

فضای داخلی دولتی

 


یکی از ویژگی های قابل توجه طراحی داخلی ساختمان های عمومی - مانند اتاق دادگاه، سالن اجتماعات (در تمام سطوح دولتی از جمله سازمان ملل متحد)، تالارهای شهر و ساختمان های فرهنگی - این است که مصرف کننده از مشارکت در تصمیم گیری محروم می شود. دیگر اینکه در همه موارد داخلی ها سعی می کنند یک تصویر یا نماد بسیار مشخص ارائه دهند. ساختمان‌های دولتی، به‌ویژه در گذشته، به گونه‌ای طراحی می‌شدند که هم از نظر ترکیب معماری و هم در برخورد داخلی با فضاها، ظاهری باشکوه، حیرت‌انگیز، باشکوه و حتی اندکی شوم ارائه می‌کردند. برای قرن ها، سنگ مرمر، سنگ، سقف های بلند و عناصر معماری با ابهت سنتی بوده است.

 

 

Together Hostel Takes Glamping to the Next Level - Azure Magazine | Azure Magazine

 

 

 

فضای داخلی سازمانی

 

مدارس، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها نمونه‌هایی از مؤسساتی هستند که اکنون به طور گسترده از خدمات طراحان داخلی و معماران استفاده می‌کنند. بسیاری از دانشگاه ها دارای طراحانی هستند که با بسیاری از نیازهای طراحی موسسه، از فضاهای اداری گرفته تا خوابگاه ها، سروکار دارند. برخی از نیازهای سازمانی، مانند اتاق‌های عمل در بیمارستان‌ها، کاملاً کاربردی هستند، با این حال اتاق‌های بیماران و بسیاری دیگر از امکانات بیمارستانی بسیار در محدوده طراحی داخلی قرار دارند. با این حال، تا همین اواخر، چنین درگیری رایج نبود، و معمولاً به یک فضای استریل و کسل کننده به عنوان "شبیه بیمارستان" اشاره می شد. شناخت بیشتر تأثیر محیط بر رفتار انسان باعث شده است تا بر طراحی داخلی برای انواع فضاهای داخلی سازمانی تأکید بیشتری شود. در واقع، اگرچه تاکنون کار کمی از سوی طراحان در مؤسسات کیفری انجام شده است، اما پیش‌بینی مطمئنی است که در مدت زمان کوتاهی نسبت به کیفیت محیطی این مؤسسات نیز نگرانی قابل توجهی وجود خواهد داشت.

 

 

جهت مشاوره تلفنی رایگان کلیک کنید

 

 

COMMERCIAL INTERIOR DESIGN FOR PROJECT TYPES - Hatch Design

 

 

 

فضای داخلی تجاری

 

طراحان معاصر بسیار درگیر فضاهای تجاری مانند فروشگاه ها، هتل ها، متل ها و رستوران ها هستند. بسیاری از طراحان و شرکت های طراحی در فضاهای بسیار خاص مانند رستوران ها تخصص دارند و برخی دیگر ممکن است در طراحی نمایشگاه های صنعت پوشاک متخصص شوند. اغلب، طراحی یک رستوران، مغازه یا هتل باید با یک موضوع کلیدی باشد. ممکن است یک موضوع دریایی برای یک باشگاه قایق‌رانی یا موضوعی بر اساس مصنوعات منطقه خاصی باشد که یک هتل در آن قرار دارد. بدیهی است که تمامی فضاهای تجاری باید به نحوی بسیار کاربردی طراحی شوند. فروشگاهی با طراحی داخلی زیبا شکست خواهد خورد اگر برای گردش مشتریان، نمایش، ذخیره سازی و بالاتر از همه برای فروش کار نکند. برخی از این نیازهای عملکردی مشکلات طراحی دشواری را ایجاد می کنند. به عنوان مثال، اتاق هتل یا متل باید برای استفاده افراد، زوج ها و گروه های خانوادگی طراحی شود. تعمیر و نگهداری نیز عامل مهمی در طراحی فضاهای تجاری است.

 

 

The Sakirin Mosque - Saudi Gazette

 

 

 

فضای داخلی مذهبی


معماری مذهبی به شدت تحت تأثیر مفاهیم نمادین و همچنین آیین ها و سنت های یک ایمان خاص است. بنابراین، طراحان دکوراسیون داخلی مذهبی باید رویکرد خود را بر روی مجموعه ای از قوانین مقدم بر سایر ملاحظات طراحی قرار دهند. برای مثال، نمازخانه‌های ساده و ساده کواکر، اصول این ایمان را به روشنی بیان می‌کنند که برخی از کلیساهای کاتولیک رومی و ارتدوکس شرقی با منصوبات غنی.

 

 

There's Just Not Enough Warehouse Space': Florida Enjoying Industrial Sector Boom | Daily Business Review

 

 

 

فضای داخلی صنعتی


فضای داخلی صنعتی معمولاً شامل طراحان داخلی نمی شود. البته فضاهای صنعتی زیادی مانند کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و کارخانه‌ها وجود دارد که توسط معماران و طراحان برنامه‌ریزی شده‌اند و تعدادی نیز وجود دارند که بر برخی ملاحظات زیبایی‌شناختی تاکید کرده‌اند. با این حال، به طور کلی، فضای داخلی صنعتی به عنوان فضاهای کاملاً کاربردی ایجاد می شود. به همین دلیل برخی از این فضاها بسیار زیبا هستند. این ممکن است متناقض به نظر برسد، اما، مانند پل یا هواپیمای مدرن، آنها می توانند بدون تلاش آگاهانه برای ایجاد زیبایی بسیار زیبا باشند.

 

 

Cláudia Varjão Archi & Int's Instagram profile post: “When a hallway can be a special space ???? Photo ???? @le… in 2021 | Morrocan house, Moroccan interiors, Dream home design

 

 

 

فضای داخلی خاص


اگرچه تلاش شد تا انواع فضای داخلی که دغدغه رایج طراحی داخلی است طبقه بندی شود، اما انواع مختلفی از فضاهای داخلی خاص وجود دارد که گاه در حوزه بزرگتر طراحی محیطی قرار می گیرند و در یک دسته بندی خاص یا حتی یک طبقه بندی خاص قرار نمی گیرند. فوق تخصص حرفه ای طراحی حمل و نقل ممکن است بخشی از مهندسی، طراحی صنعتی، بخشی معماری و بخشی از طراحی داخلی باشد. فضای داخلی کشتی ها قطعاً طراحی داخلی است، اما فضای داخلی خودروها، هواپیماها و قطارها اغلب ترکیبی از بسیاری از تخصص ها هستند. ظهور هواپیماهای تجاری بزرگ، فضای داخلی هواپیما را از فضای کاملاً کاربردی خارج کرده است، و در واقع، معرفی این هواپیماهای بزرگ، رقابت شدیدی را در بین خطوط هوایی برای ایجاد فضاهایی فراتر از مفهوم نشستن صرف، شاهد بوده است. همچنین در طراحی حمل و نقل، ساختمان های پایانه مرتبط با سیستم های حمل و نقل هوایی، جاده ای و آبی گنجانده شده است.

 

 

جهت مشاوره تلفنی رایگان کلیک کنید

 

 

یک نمونه کمتر دیدنی، حوزه طراحی نمایشگاهی است، یکی دیگر از حوزه های طراحی که با حوزه های دیگر، از جمله، در این مورد، گرافیک و تبلیغات ارتباط برقرار می کند. طراحی و نمایشگاه موزه و حفظ و مرمت بناهای تاریخی مربوط به این حوزه است.

 

واضح است که هر فضای داخلی یا خارجی ساخته دست بشر تحت تأثیر طراحی یا نبود آن است. مهمتر از فهرستی از انواع مختلف فضاهای داخلی خاص، این واقعیت اساسی است که طراحان در تمام جنبه های محیط درگیر می شوند.

 

 

Arnold A. Friedmann

 

 

طراحی خود را به ما بسپارید

مشاوره رایگان 

کلیک کنید

 

 

 

مترجم : گروه معماری مشاور

 

 

 

منبع :

 

 

 

https://www.britannica.com/art/interior-design/Governmental-interiors