طراحی داخلی در بین النهرین

 

 

مترجم : گروه معماری مشاور

 

 

مبلمان بسیار کمی از بین النهرین باستان باقی مانده است، عمدتاً به این دلیل که شرایط آب و هوایی برای حفظ چوب مساعد نیست. آنچه شناخته شده است عمدتا از نقش برجسته و مهر و موم سیلندر آموخته شده است. با این حال، پایه‌های مبلمان برنز و عاج حفاری شده‌اند و قطعاتی از مبلمان در مقبره‌های سلطنتی در شهر اور، در سومر باستان، کشف شد. مبلمان بین النهرین از نظر کیفیت ساخت و تزیین با مصر قابل مقایسه بود.

 

خانه‌های خشتی از دوره سومری و بابلی قدیم در دره دجله-فرات از نظر طرح مستطیل شکل و مجموعه‌ای از اتاق‌ها در اطراف یک حیاط مرکزی، که یا مسقف یا باز بود، شبیه خانه‌های امروزی خود بودند. در بیشتر خانه‌ها، دکوراسیون احتمالاً محدود به یک دامن پهن مشکی یا تیره رنگی می‌شد که در زمین رقیق‌شده با نواری با مقداری رنگ روشن‌تر در بالا نقاشی شده بود. قاب درها را گاهی به رنگ قرمز رنگ می کردند، احتمالاً برای محافظت در برابر تأثیرات شیطانی، و در جایی که درها استفاده می شد، ممکن است از چوب خرما باشد. خانه های فقیرتر به سادگی سفید شده بودند.

 

 

جهت مشاوره تلفنی رایگان کلیک کنید

 

 

در استادانه‌ترین کاخ‌های آشوری، عمده‌ترین ویژگی‌های تزیینی صفحاتی از سنگ‌های سنگی و سنگ آهک بود که به صورت برجسته حکاکی شده بودند، موضوعات اصلی شکار، تشریفات و جنگ بود، مانند کاخ پادشاه جنگجو سارگون دوم در خرس‌آباد (705 قبل از میلاد). تابلوها و فریزهای کاشی سرامیکی به رنگهای زنده دیوارها را در داخل و خارج تزئین می کرد و بدیهی است که این درخشندگی رنگ از ویژگیهای تزئینات آشوری و بابلی بود (به عکس مراجعه کنید). تخته‌های سنگی حکاکی‌شده به‌عنوان کف‌پوش، با حاشیه‌های معمولی بین‌النهرین و رزت نخل (برگ نخل تلطیف‌شده) استفاده می‌شد. گهگاه نقوش نیلوفر مصری نیز ظاهر می شود.

 

 

Brilliantly coloured glazed brick decoration, facade of the throne room, palace of Nebuchadrezzar II, Babylon, c. 600 bc.

تزئینات آجری لعابدار رنگارنگ، نمای اتاق تاج و تخت، کاخ نبوکدصر دوم، بابل، ق. 600 قبل از میلاد
دایره المعارف بریتانیکا، شرکت با مجوز موزه Staatliche در برلین
 

 

 

شخصیت های نیرومند و جنگجو مشخصه آثار آشوری و بابلی است و استاندارد اعدام بسیار بالا بود. جزئیات طبیعت گرایانه اغلب بر روی سطح پیکره ها و حیوانات حک می شد که خود نقش برجسته ای داشتند. پس از فتح ایران (539–331 قبل از میلاد) این قدرت کاهش یافت. کاخ‌هایی که پادشاهان ایرانی داریوش و خشایارشا اول در تخت جمشید ساخته‌اند، استفاده سبک‌تری از مجسمه‌های حیوانات را نشان می‌دهد. روی دیوارها از کاشی‌های لعاب‌دار و لعاب‌کاری شده استفاده می‌شد، در حالی که تیرهای چوبی سقف و سقف با رنگ‌های زنده رنگ‌آمیزی شدند.

 

 

 

طراحی خود را به ما بسپارید

مشاوره رایگان 

کلیک کنید

 

 

 

مترجم : گروه معماری مشاور

 

 

 

منبع :

 

 

https://www.britannica.com/art/interior-design/Interior-design-in-the-West#ref74208