طراحی سینما

 

طراحی یک تجربه سینمایی

نوشته 27 آگوست 2019

 

 

مترجم : گروه معماری مشاور

 


اصطلاح سینما احساسات زیادی را در درون برمی انگیزد. صنعت فیلم در هند در حال رونق است و در بالاترین سطح خود قرار دارد. میل به تجربه سینمایی در میان توده ها، همراه با مقرون به صرفه بودن و آگاهی بیشتر، منجر به افزایش تقاضا برای سالن های سینما و مالتی پلکس در داخل کشور شده است. برنامه ریزی و طراحی معماری مالتی پلکس پیچیده و بر اساس عوامل متعددی است. در زیر پارامترهای کلیدی که باید در طراحی یک مالتی پلکس در نظر گرفته شوند ذکر شده است.

 
 

محل

موقعیت مکانی و دسترسی به عنوان کسب‌وکاری که در تعامل مستقیم با مردم رشد می‌کند، نقشی حیاتی در موقعیت‌یابی یک سینما یا مالتی پلکس ایفا می‌کند. انجام یک مطالعه جغرافیایی و جمعیتی برآورد هزینه پروژه، نقاط سربه سر، مسائل حقوقی و غیره را تعیین می کند.

 

مجوزها و دیدگاه های قانونی

با توجه به مساحت وسیعی که باید ساخته شود و جمعیت زیادی برای پذیرایی از آنها، سالن‌های سینما به مجوزها و مجوزهای اجباری نیاز دارند:

 

الف. ارگانهای دولت محلی (شورای شهرداری/شرکت)

ب. بخش کارهای عمومی (PWD برای تصویب طرح)

ج. مقامات منطقه (اداره بهداشت و آتش نشانی)

د. هیئت برق دولتی (برای اتصال برق)

e.District Collectorate – بخش سرگرمی

 

علاوه بر این مجوزها، برخی از ایالت ها سیاست ها و قوانین قانونی خاص خود را در این امر دخیل هستند

 

برنامه ریزی فضایی

روش اتخاذ شده در طراحی مالتی پلکس در مقایسه با طراحی سالن های سینمای تک صفحه متفاوت است. یک صفحه نمایش مستقل یک موجودیت ساده است که بر اساس ابعاد کلی سایت طراحی می شود. با این حال، طراحی یک مالتی پلکس پیچیده‌تر است و نیاز به برنامه‌ریزی دقیق فضایی برای تطبیق امکانات و خدمات مختلف دارد. طراحی عالی سیستم های تهویه مطبوع عالی، پارتیشن بندی دیوار صوتی (برای جلوگیری از نشت صدا بین صفحه نمایش)، دسترسی به دستشویی ها و نوشیدنی ها، و حرکت جمعیت بین زمان نمایش را تضمین می کند.

صرف نظر از تعداد صفحه نمایش، نسبت طلایی یک تئاتر باید بین ارتفاع تا عرض به طول حفظ شود - تا آنجا که ممکن است برای دستیابی به کیفیت صدا و تجربه تماشای مطلوب.

یکی از جنبه‌های مهم طراحی تئاتر، ایجاد انحنای سطح صندلی است که نماهایی بدون مانع از کل صفحه نمایش را در حالی که در هر جایی در سالن نشسته است، فراهم می‌کند.

 

تهویه مطبوع

یک بیننده سه ساعت خوبی را در سالن سینما می گذراند. از این رو، تامین صندلی راحت و تهویه مطبوع در کل فضا از اهمیت بالایی برخوردار است. قرارگیری صحیح واحدهای تهویه مطبوع و موقعیت ایده آل دریچه های تهویه مطبوع به طور قابل توجهی بر دستیابی به آسایش حرارتی مطلوب در فضا تأثیر می گذارد.

 

صندلی

صندلی ها به طور کلی به عنوان صندلی های ثابت، صندلی های عقب، صندلی های چرخشی، صندلی های تکیه دار موتوردار / کاناپه ها و صندلی های زوج دسته بندی می شوند. پیکربندی، اندازه و نوع صندلی به مخاطبان هدف هر تئاتر بستگی دارد.

صفحه نمایش

فناوری تغییری انقلابی در مشاهده صفحه نمایش ایجاد کرده است. انتخاب های زیادی برای انتخاب از بین صفحه نمایش نقره ای، صفحه سفید، صفحه نمایش سه بعدی و غیره با نسبت های مختلف صفحه وجود دارد که به اندازه سالن، فاصله از اتاق پروژکتور و ظرفیت پروژکتور بستگی دارد. انتخاب صفحه نمایش مناسب بر اساس پارامترهای فوق در غنی سازی تجربه بیننده بسیار موثر است.

 

طرح ها

فناوری سینمای پرتاب ماهواره به میزان قابل توجهی نیاز به منابع را به حداقل رسانده است. در طول سالیان متمادی تغییرات زیادی در سبک زندگی ما ایجاد شده است. مصرف گرایی و نگرش اینجا و اکنون منجر به افزایش تقاضا برای سینمای با کیفیت شده است. پیشرفت‌های فناوری به معنای واقعی کلمه شعار فوق‌العاده «روز اول نمایش» را به واقعیت تبدیل کرده است، در نتیجه زمان صرف شده برای نمایش فیلم‌ها را کاهش داده و در نتیجه مجموعه‌های باکس آفیس را افزایش می‌دهد. با توجه به اینکه پروژکتورهای لیزری جدیدترین افزوده شده به مجموعه سیستم های پروجکشن هستند، تجربه بصری در آینده هیجان انگیزتر خواهد بود.

 

نمونه کارهای طراحی گروه معماری مشاور

 

 

 

صدا

Dolby Atmos، جدیدترین فناوری صدای فراگیر، با همگام سازی بلندگوهای مجزا در امتداد دیوارها و سقف سالن، برای تولید صدایی یکپارچه و غنی با عمق، جزئیات و وضوح بیشتر، یک تجربه صوتی سه بعدی را ارائه می دهد. کیفیت بی‌نظیر صدا یک لذت کامل برای حواس و برای حداکثر درگیری بینندگان حیاتی است.

 

کافه تریا

دومین منبع اصلی درآمد برای یک مالتی پلکس از کافه تریا است، جایی که بیشتر تماشاگران فیلم انتظار غذا و نوشیدنی با کیفیت و خدمات سریع را دارند. کارکنان یونیفرم، منوهای واضح نمایش داده شده با انواع انتخاب های غذایی و بسته بندی خوب طراحی شده برای جذب مشتری در تجربه F&B ضروری است. سود از پیش تعیین شده برای فروش بلیط وجود دارد، اما سود حاصل از F&B صرفاً به انتخاب و خدمات ارائه شده به مشتری توسط مدیریت تئاتر بستگی دارد. ویژگی‌هایی مانند تحویل صندلی، گزینه رزرو پیش از آن، کیوسک‌های سلف‌سرویس و پیشخوان‌های زنده، تجربه مشتری را با تبدیل به درآمدهای بالاتر افزایش می‌دهند.

 

نمونه کارهای طراحی گروه معماری مشاور

 

توقفگاه خودرو

هیچ کس نمی خواهد شروع یک فیلم را به دلیل دردسر ناخوشایند پارکینگ از دست بدهد. مسیرهای بزرگ، پارکینگ‌های وسیع و علائم واضح برای هر طراحی پارکینگ حیاتی هستند. پارکینگ همچنین منبع درآمد اضافی برای یک سالن سینما است. وجود نقطه‌های دریافت و رها کردن مشخص شده برای اشتراک‌گذاری سواری و خدمات تاکسی، از جریان آسان ترافیک و افزایش بیننده در تئاتر پشتیبانی می‌کند.

 

آگهی ها

برنامه ریزی استراتژیک تبلیغات روی صفحه و خارج از صفحه یک امتیاز بزرگ برای یک فیلم است که یک جریان درآمد ثابت با هزینه بسیار کم را ایجاد می کند. استفاده از فضاهای حداکثر حرکت مانند سالن ها، پارکینگ ها و باجه های بلیط برای تبلیغات فیلم به بهبود فروش بلیط کمک می کند.

 

باجه بلیط فروشی

با ظهور بلیط آنلاین، نقش گیشه در حال کاهش است. با این وجود، کیوسک‌های صفحه لمسی و سلف‌سرویس همراه با گیشه با موقعیت مناسب به بخشی جدایی‌ناپذیر از زیرساخت‌های تئاتر تبدیل می‌شوند.

 

دستشویی ها

اغلب نادیده گرفته می شود، امکانات دستشویی در یک سالن سینما پتانسیل ایجاد تأثیر را دارند. اعداد، اندازه ها و دسترسی و باید دقیقاً با تعداد صندلی های سالن سینما مطابقت داشته باشد. تهویه مناسب و نگهداری منظم آنها برای ایجاد فضایی راحت و بهداشتی برای عموم ضروری است.

 

همه موارد فوق به ایجاد یک سالن سینما با طراحی خوب برای توده ها کمک می کند که تجربه سینمایی آنها را افزایش می دهد. با این حال، این مفهوم موضوعی و طراحی است که آن را از رقبای خود متمایز می کند. با کاوش عمیق، اغلب داستانی را پشت سر منشا هر تئاتری می یابیم. یک داستان منحصر به فرد که ریشه در مکان، مالکیت یا میراث آن دارد. همین داستان است که باعث می‌شود مردم نه تنها عاشق سینما، بلکه عاشق تئاتر شوند و به این ترتیب نام آن در تاریخ سینما ثبت شود.