طراحی ساختمان با سازه معلق

 

 

طراحی دو ساختمان با سازه های معلق

نوشته شده درتوسط  در 50 و 20 سال پیش
 
سازه های شرح داده شده در این مقاله دو بلوک برج اداری هستند که در حال حاضر در حال ساخت (1967) برای Commercial Union Assurance Co. Ltd. و P&O Steam Navigation Co. هستند که به عنوان یک توسعه جامع در سایت های مجاور در شهر لندن در نظر گرفته شده است.

 

   ╣║╗╝╜╛╕╖╢╡┤│▓▒  خدمات گروه معماری مشاور

 

ساختمان CU در ارتفاع 387 فوت از سطح زمین و 124 فوت مربع در پلان قرار دارد. کل برج توسط یک هسته بتنی مسلح به ابعاد 75 فوت در 50 فوت در پلان پشتیبانی می شود و شامل آسانسورها، پله ها و خدمات است. دو اتاق گیاه در برج وجود دارد که یکی در ارتفاع وسط و دیگری در بالا قرار دارد. هر اتاق کارخانه شامل قاب‌های فولادی است که از هسته برای حمایت از خرپاها و تیرها در اطراف ساختمان قرار دارند. کانتیلرها در دو طرف ساختمان به 37 فوت از هسته و در دو طرف دیگر به 25 فوت می رسند. آویزهای فولادی در داخل دیوارهای خارجی از خرپاها و تیرهای اطراف اتاق‌های کارخانه آویزان شده‌اند و انتهای بیرونی تیرهای فولادی قلعه‌ای را در هر سطح طبقه نگه می‌دارند. انتهای داخلی این تیرها توسط هسته بتنی حمل می شود. دوازده طبقه اداری توسط آویزهای معجون بالای برج و یازده طبقه اداری، یک تریبون روباز و یک نیم طبقه بر روی آویزهای نیمه پایینی ساختمان آویزان شده است.

ساخت و ساز ساختمان P&O شبیه ساختمان CU است، اما از نظر اندازه کوچکتر است، دارای یک اتاق کارخانه در بالای برج و ده طبقه اداری معلق از کار فولادی کنسولی که در این اتاق کارخانه قرار دارد. ارتفاع این بنا 191 فوت است.

 

هر دو ساختمان در دیوارهای پرده‌ای با لایه‌های آلومینیومی اکسترود شده بر روی یک ماژول 6.31 فوتی محصور شده‌اند و آویزها در داخل ملیون‌های متناوب قرار گرفته‌اند. طبقات معمولی از بتن سبک سازه ای هستند که عموماً ضخامت آنها 5 اینچ است و به طور پیوسته بر روی تیرهای طبقه بندی شده طبقه می شوند. خدمات گرمایش و تهویه از سوراخ های تیرهای قلعه ای عبور می کند. در هر طبقه یک خرپا بتنی و فولادی مرکب در اطراف ساختمان ها وجود دارد که همه آویزها را به هم متصل می کند. این، با مقداری فشار بیش از حد، بار را از آویز خراب به طور ایمن به آویزهای مجاور منتقل می کند.
موقعیت قاب های کنسول در اتاق های کارخانه با چیدمان دیوارهای اصلی در هسته تعیین می شود و برای ساختمان CU، در دو طرف مقابل برج دو قاب کنسول وجود دارد، در حالی که در دو طرف دیگر وجود دارد. چهار در طرفین دارای دو قاب، خرپا عمیق، اشغال ارتفاع اتاق گیاه برای انتقال بار آویز به قاب های کنسول استفاده می شود، در حالی که در طرفین دارای چهار قاب، یک تیر صفحه ای کافی است.

قاب‌های کنسول خود شامل پایه‌های افقی تعبیه‌شده در کف اتاق کارخانه و پیوندهای مورب متصل به بلوک‌های لنگر فولادی هستند که بر روی کوربل‌های تشکیل‌شده در دیواره‌های بتنی هسته قرار دارند. جزء افقی کشش در پیوندهای مورب توسط کابل های پیش تنیدگی پس تنیده که بلوک های لنگر را به هسته متصل می کنند به هسته منتقل می شود.

 

پایه های افقی در قاب های کنسول، اعضای جعبه شبکه ای هستند که از طریق صفحات یاتاقان انتهایی فولاد به فولاد به خرپاها و تیرهای محیطی متصل می شوند. در انتهای داخلی پایه ها دارای صفحات فولادی هستند که به دیواره های هسته فشار می آورند. این پایه ها همچنین به عنوان تیرهای حمایت کننده از کف اتاق کارخانه عمل می کنند و واکنش های عمودی ناشی از این بارگذاری توسط براکت های فولادی تعبیه شده در هسته مقاومت می کنند.

پایه های شبکه فولادی که به تنهایی عمل می کنند فقط برای مقاومت در برابر نیروهای ناشی از نصب فولاد و ریخته گری دال کف اتاق کارخانه بتنی طراحی شده اند. نیروهای افقی ناشی از بارگذاری مرده و زنده بعدی که به سازه وارد می شود بین پایه شبکه و 28 دال بتنی سبک وزن ضخیم که کف اتاق کارخانه را تشکیل می دهد، تقسیم می شود.

دیوارهای پرده برای هر دو ساختمان توسط قاب هایی با طراحی خاص از آلومینیوم اکسترود شده پشتیبانی می شوند. پانل های پرکننده ساختمان CU کاملاً از شیشه های خاکستری رنگی است که از کف تا سقف هر اتاق امتداد یافته است و پانل های ترانسوم آلومینیومی عمق کف ها و فضاهای سقف را می پوشانند.

 

   دیدن پروژه های گروه معماری مشاور   

سازه های فولادی.

 

تقریباً 2500 تن فولاد سازه ای در برج CU و 900 تن در برج P&O وجود دارد که بخش قابل توجهی از آن فولاد با تنش تسلیم بالا مطابق BS 968:1962 است. فولاد کاری به طور کلی با استفاده از روش الاستیک به BS 449 طراحی شده است.

 

تیرهای صفحه و وترهای زیرین خرپاها در اطراف اتاق‌های کارخانه به عمق 4 فوت است و شامل صفحات تنش بازده بالا تا ضخامت 2½ اینچ است که به هم جوش داده شده‌اند. تمام اعضای دیگر در خرپاها از فولاد ملایم هستند، صفحات برای مورب ها و بخش های ستون جهانی برای آکوردهای بالایی و پایه های عمودی استفاده می شود.

پیوندهای مورب در قاب های کنسول و همچنین بلوک هایی که آنها را به هسته متصل می کنند از صفحات تنش تسلیم بالا تا ضخامت 2¼ اینچ ساخته شده اند.

آویزها نیز از فولاد با تنش تسلیم بالا هستند، بخش آنها از 9 اینچ در 2 اینچ تا 9 اینچ در ¾ اینچ متغیر است. بخش های جداگانه آویزها تا 66 فوت طول دارند و با پیچ و مهره های دستگیره اصطکاکی به هم متصل شده اند. .

 

حداکثر تنش کاری در آویزها 13.5 تن/مربع اینچ است و استفاده از فولاد با تنش کاری بالاتر هیچ مزیتی ندارد زیرا امتداد آویزها تحت بار روی هم در حد قابل قبول است. در واقع، توجه قابل توجهی به انحراف طبقات معلق به دلیل روی هم قرار گرفتن امتداد آویزها، انحرافات فولادی کف کارخانه و همچنین خزش عمودی و خشک شدن انقباض هسته مورد توجه قرار گرفت. سوراخکاری آویزها برای اتصالات تیر کف به گونه ای ترتیب داده شد که طبقات تحت بار دائمی و حدود نیمی از بار روی هم تراز باشند. مجموع گسترش آویزها تحت بارگذاری دائمی و روی هم به 1.5 اینچ می رسید. در بالای آویزها، سوراخ کاری از آویز به آویز دیگر برای جبران انحراف خرپاها و تیرهای محیطی متفاوت بود. انجام این کار ساده تر از خمیدن خود خرپاها و تیرها بود.

 

معماران هر دو ساختمان گولینز، ملوین، وارد و شرکا بودند. مهندسان مشاور عمران و سازه Scott Wilson Kirkpatrick & Partners بودند.

 

تجدید چاپ از ساختمان با فولاد جلد 4 شماره 8

 

نوامبر 1967

 

 

طراحی خود را به ما بسپارید  ؛ 

مشاوره رایگان  ؛  کلیک کنید...