هنر و معماری ایران ( پترا و پالمیرا )

 

 

پترا و پالمیرا

 

 

مترجم : گروه معماری مشاور

 


دو شهر که به ترتیب در اردن و شرق سوریه موقعیت استراتژیک داشتند، در مقاطعی با تاریخ اشکانی مرتبط بودند و بناهایی از خود بر جای گذاشته اند که نشان دهنده سازش بین هنر روم و خاورمیانه است. هر دو شهر کاروانی بودند و هر کدام به نوبه خود از موقعیت خود در محل اتصال راه های تجارت شریانی ثروت و اهمیت به دست آوردند. پترا، در کتاب مقدس ادوم، از اواخر قرن دوم پیش از میلاد تا سال 106 پس از میلاد توسط پادشاهان نبطی اداره می شد، زمانی که به مستعمره روم تبدیل شد. زوال بعدی آن تا حدی به دلیل برتری موقت پالمیرا، در حاشیه غربی صحرای سوریه بود، که ملکه برجسته آن زنوبیا تا زمانی که در سال 272 پس از میلاد توسط رومیان شکست خورد، بر یک امپراتوری مینیاتوری حکومت کرد.

 

 

Petra: Roman gate

پترا: دروازه رومی

دروازه رومی در پترا، اردن.

© رون گیت پین (یک شریک انتشاراتی بریتانیکا)

 

 

ارزیابی اهمیت پترا در تاریخ هنر خاورمیانه باستان دشوار است، زیرا هنر آن تا حد زیادی به طراحی مقبره ها یا معابد با تراش سنگ محدود می شود. نمای ساختمان های تقلیدی که بر روی صخره ها حک شده اند، ورودی مقبره و معبد را احاطه کرده اند. مشخص‌ترین ویژگی شرقی آن‌ها اثر باروک است که با پیچیدگی‌های مبتکرانه فرمول‌های کلاسیک رومی به دست می‌آید. زیبایی چشمگیر محیط طبیعی آنها و خاصیت رنگی سنگی که از آن تراشیده شده اند دارایی هایی هستند که شهرت آنها را افزایش داده است. فارغ از اینها، علاقه آنها در درجه اول دانشگاهی است.

 

 

Petra: the Khaznah

پترا: خزنه

خزنه ("خزانه")، پترا، اردن.

© رون گیت پین (یک شریک انتشاراتی بریتانیکا)

 

 

معماری پالمیرا بیشتر رومی است، اما آزادانه با مجسمه سازی مرتبط است، و بسیاری از نقش برجسته‌ها، مقبره‌های تجار ثروتمند و دیگر افراد برجسته را تزئین می‌کنند. تأثیر اشکانیان را می‌توان در سبک آن‌ها، به‌ویژه در ظاهر چهره‌های انسانی دید.

 

 

The Monumental Arch Palmyra: Before (left) and after the destruction by... | Download Scientific Diagram

معماری پالمیرا

 

 

 

 

طراحی خود را به ما بسپارید

مشاوره رایگان 

کلیک کنید

 

 

 

مترجم : گروه معماری مشاور

 

 

 

 

منبع :

 

 

https://www.britannica.com/art/Iranian-art/Seleucid-period