7 نرم افزار اوپن سورس برای معماران

 

 


7 گزینه نرم افزار منبع باز برای معماران

 

تاریخ ارسال: 12 اکتبر 2021

 

 

مترجم : گروه معماری مشاور

 

 

با تبدیل شدن تکنولوژی به یک هزینه قابل توجه، در اینجا چندین گزینه رایگان و منبع باز مناسب برای گردش کار طراحی وجود دارد.


نویسنده: مایکل کیلکلی

 

 

Rendering created with Blender Cycles

Cristian Taborda Mejía / 77 Render Studio
رندر ایجاد شده با Blender Cycles

 

 

نرم افزار به طور فزاینده ای برای شرکت های معماری و طراحی هزینه بالایی دارد. با تبدیل شدن بسیاری از نرم افزارها و فرمت های فایل به استانداردهای صنعتی، شرکت ها به طور فزاینده ای به ناشران نرم افزار تجاری وابسته می شوند. بسیاری در صنعت نرم‌افزار از فروش نرم‌افزار به‌عنوان خرید یک‌بار مصرف – که پس از پرداخت کامل هزینه آن قابل استفاده باقی می‌ماند – به یک مدل اشتراک ماهیانه تکراری – که در آن اگر کاربر پرداخت را متوقف کند، ابزار کارایی خود را از دست می‌دهد، نقل مکان کرده‌اند. در نتیجه، شرکت ها در سراسر صنایع شاهد افزایش هزینه های نرم افزاری ماهانه خود بوده اند. یکی از راه‌هایی که شرکت‌های معماری و طراحی می‌توانند این بار مالی را کاهش دهند و همچنان به نرم‌افزار و فناوری لازم برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود دسترسی داشته باشند، کشف جایگزین‌های منبع باز است که تعداد آنها در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

 

نرم افزار منبع باز تحت مجوز خاصی منتشر می شود که به کاربران حق دانلود، استفاده یا تغییر نرم افزار و کد منبع آن را می دهد. برخلاف نرم‌افزارهای تجاری، که معمولاً دارای کد منبع محافظت شده و فرمت‌های فایل اختصاصی هستند، پروژه‌های نرم‌افزار منبع باز سود محور نیستند و کاربران را تشویق می‌کنند تا کد خود را تغییر داده و با جامعه وسیع‌تر به اشتراک بگذارند. اغلب هدف این پروژه ها توسعه برنامه هایی است که می توانند دیدگاه ها و روش های مختلف کار را در خود جای دهند. برخی از پروژه های منبع باز معروف شامل سیستم عامل لینوکس، پلت فرم انتشار وب وردپرس و برنامه ویرایش صدا Audacity هستند.

 

 

جهت مشاوره رایگان  پروژه خود کلیک کنید ...

 

 

گزینه های منبع باز


وعده نرم افزار رایگان و منبع باز ممکن است عالی به نظر برسد، و مهمتر از همه، بسیاری از برنامه های کاربردی منبع باز برای گردش کار طراحی مناسب هستند، به خصوص که معماران وظایف دیجیتالی بیشتری را بر عهده می گیرند. در زیر، هفت گزینه را فهرست می‌کنم که از ابزارهای مدل‌سازی سه‌بعدی تا برنامه‌های تحلیل انرژی را شامل می‌شود.

 

 

Rendering process created with Blender Cycles

Cristian Taborda Mejía / 77 Render Studio
فرآیند رندر ایجاد شده با Blender Cycles

 

 

 

Blender


Blender مجموعه ای رایگان و منبع باز از ابزارهای مدل سازی سه بعدی است که قابلیت های مدل سازی، رندر، انیمیشن و شبیه سازی را ارائه می دهد. اگرچه این مجموعه بیشتر به سمت جلوه های بصری و انیمیشن شخصیت ها طراحی شده است تا برنامه های کاربردی معماری، جامعه ای از کاربران آموزش ها و منابعی را برای حرفه ای های AEC از طریق وب سایت هایی مانند Blender3DAarchitect ارائه می دهند.

 

Blender مستقیماً فرمت‌های فایل اختصاصی مانند DWG یا RVT Autodesk را وارد نمی‌کند، اما می‌تواند فرمت‌های باز مانند DXF را وارد کند. blender3d.com

 

 

A screenshot with the caption: "GIMP running on Microsoft Windows features a widget theme mimicking the native environment"

تیم GIMP از طریق مجوز Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International
یک اسکرین شات با عنوان: "GIMP در حال اجرا در ویندوز مایکروسافت دارای یک تم ویجت است که محیط اصلی را تقلید می کند"

 

 

 

GIMP


پلتفرم دستکاری تصویر گنو یک جایگزین منبع باز برای Adobe Photoshop برای ایجاد و ویرایش تصاویر دیجیتال است. GIMP نسخه 2.10 که در ابتدا در سال 1996 منتشر شد، به اندازه فتوشاپ امکاناتی را ارائه نمی دهد و به دلیل استفاده از آن تا حدودی سخت تر شناخته می شود. با این حال، یک جامعه کاربری قوی ایجاد کرده است. GIMP کراس پلتفرم است، به این معنی که بر روی سیستم عامل های ویندوز، مک و لینوکس کار می کند. gimp.org

 

 

جهت مشاوره رایگان  پروژه خود کلیک کنید ...

 

 

Inkscape


کاری که GIMP برای گرافیک های شطرنجی انجام می دهد، Inkscape برای گرافیک های برداری انجام می دهد. این نرم افزار رایگان و منبع باز به کاربران امکان می دهد تصاویر گرافیکی مقیاس پذیر را با استفاده از فرمت فایل گرافیک های برداری مقیاس پذیر (SVG) ایجاد کنند. مشابه Adobe Illustrator، Inkscape ابزارهای انعطاف پذیری برای طراحی 2 بعدی و دستکاری متن ارائه می دهد. inkscape.org


 

 

Pentagon made with a compass and straightedge on LibreCAD 2.0.0 beta (2013)

کاربر LibreCAD Raulshc از طریق مجوز Creative Commons Attribution ShareAlike 3.0
پنتاگون ساخته شده با قطب نما و خط مستقیم در نسخه بتای LibreCAD 2.0.0 (2013)

 

 

 

LibreCAD


رابط کاربری و مفاهیم این برنامه 2 بعدی CAD منبع باز شبیه به اتوکد است که انتقال مهارت را آسان می کند. برخلاف اتوکد، LibreCAD فقط به صورت دو بعدی کار می کند، بنابراین نمی توانید مدل های سه بعدی را ایجاد یا ویرایش کنید، و فقط می تواند فایل های DXF را وارد کند. با این حال، فایل ها را می توان در چندین فرمت صادر کرد. LibreCAD به بیش از 30 زبان در دسترس است و مانند GIMP، چند پلتفرمی است. librecad.org

 

 

LibreOffice offers a spreadsheet and calculation product.

کاربر LibreOffice Fabio Pesari از طریق مجوز Creative Commons Attribution ShareAlike 3.0 Unported
LibreOffice یک صفحه گسترده و محصول محاسباتی ارائه می دهد.

 

 

 

LibreOffice


کاربران مجموعه Microsoft Office با بسیاری از ابزارهای موجود در LibreOffice آشنا هستند. این مجموعه کامل از ابزارهای آفیس شامل برنامه هایی برای انجام وظایف استاندارد اداری مانند پردازش متن، ویرایش PDF، طراحی ارائه و ایجاد صفحه گسترده است. LibreOffice از فرمت فایل OpenDocument استفاده می کند، یک قالب سند غیر اختصاصی که منبع باز نیز می باشد. برخلاف Google Workspace، LibreOffice میزبان ابری نیست، که ممکن است بسته به گردش کار شما یک مزیت یا مانع باشد. libreoffice.org

 

 

BIM Workbench can be installed in FreeCAD from the Addon Manager.

FreeCAD از طریق مجوز Creative Commons
BIM Workbench را می توان در FreeCAD از Addon Manager نصب کرد.

 

 

 

FreeCAD


FreeCAD مجموعه ای قوی از قابلیت های مدل سازی سه بعدی را در یک برنامه منبع باز فراهم می کند. همچنین یک ابزار مدل‌سازی پارامتریک است که کاربران می‌توانند با ویرایش مستقیم تاریخچه مدل، تغییراتی را ایجاد کنند. FreeCAD حاوی یک Arch Workbench است که گردش های کاری خاص BIM را در نرم افزار فراهم می کند. همچنین ابزارهای پیش نویسی را در یک میز کار دو بعدی برای ایجاد اسناد و نقشه های دو بعدی سنتی گنجانده است. FreeCAD از انواع فرمت های فایل از جمله DXF، OBJ، STEP و IFC پشتیبانی می کند. freecadweb.org

 

 

جهت مشاوره رایگان  پروژه خود کلیک کنید ...

 

 

OpenStudio


این راه حل مدل سازی انرژی منبع باز که بر روی موتور شبیه سازی EnergyPlus ساخته شده است، در اصل توسط آزمایشگاه ملی انرژی های تجدیدپذیر توسعه داده شد. یکی از مزایای اصلی OpenStudio پلاگین SketchUp آن است که به کاربران اجازه می دهد مدل هایی را در Trimble SketchUp ایجاد کرده و سپس آنها را در OpenStudio تجزیه و تحلیل کنند. سپس تجزیه و تحلیل حاصل را می توان مستقیماً در SketchUp مشاهده کرد. openstudio.net

 

 

PyRevit add-in for Autodesk Revit

اسکرین شات با حسن نیت مایکل کیلکلی
افزونه PyRevit برای Autodesk Revit

 

 

جهت مشاوره رایگان  پروژه خود کلیک کنید ...

 

 

منبع باز برای نرم افزارهای تجاری


علاوه بر برنامه های کاربردی مستقل ذکر شده در بالا، پروژه های منبع باز دیگری نیز بر روی نرم افزارهای تجاری ساخته شده اند. این رویکرد، اجتماع و شفافیت پروژه‌های منبع باز را با ابزارهای استاندارد صنعتی و فرمت‌های فایل ترکیب می‌کند. به عنوان مثال، PyRevit که توسط معمار و برنامه نویس احسان ایران نژاد توسعه یافته است، یک افزونه منبع باز محبوب برای Autodesk Revit است. در حالی که Revit رایگان نیست، افزونه ایران نژاد به صورت رایگان در دسترس است. کاربران می توانند افزونه کامپایل شده یا کد منبع آن را دانلود کرده و آن را برای استفاده خود تغییر دهند.

 

به همین ترتیب، Ladybug Tools مجموعه ای از ابزارهای منبع باز است که از طراحی محیطی پشتیبانی می کند. مجموعه Ladybug Tools با برنامه های تجاری مانند Rhino و همچنین نرم افزارهای منبع باز مانند OpenStudio.

 

 

Wind analysis via Ladybug Tools

با حسن نیت ارائه می شود Ladybug Tools
تجزیه و تحلیل باد از طریق Ladybug Tools

 

 

 

Sunlight analysis via Ladybug Tools

با حسن نیت ارائه می شود Ladybug Tools
تجزیه و تحلیل نور خورشید از طریق Ladybug Tools

 

 

برخی از شرکت‌های نرم‌افزار تجاری مانند Autodesk نیز نرم‌افزارهایی را تحت مجوزهای منبع باز منتشر کرده‌اند. Dynamo، یک برنامه برنامه نویسی بصری به صورت رایگان به عنوان یک پروژه منبع باز در دسترس است. در حالی که نسخه‌ای از Dynamo به عنوان بخشی از برنامه‌های Autodesk Alias، Civil3D و Revit عرضه می‌شود، توسعه‌دهنده نرم‌افزار ارائه آن را برای خرید در ژوئن گذشته متوقف کرد. علاوه بر این، Autodesk قصد دارد از تاریخ 31 ژانویه 2022 Dynamo Studio را از مجموعه AEC خود حذف کند. با این حال، کاربران همچنان می توانند نسخه مستقل و منبع باز نرم افزار، Dynamo Sandbox را دانلود کنند. در حالی که این نسخه شامل تمام ویژگی‌های موجود در نسخه‌ای نیست که با نرم‌افزار پولی Autodesk ارائه می‌شود، کاربران می‌توانند کد منبع را به دلخواه خود تغییر دهند.

 

جهت مشاوره رایگان  پروژه خود کلیک کنید ...

 

منبع باز در عمل


علیرغم غلبه نرم افزارهای تجاری در جریان های کاری AEC، برخی از شرکت ها جایی برای راه حل های منبع باز در مجموعه ابزارهای دیجیتال خود پیدا کرده اند. دن استین، مدیر فناوری طراحی در Lake|Flato Architects در سن آنتونیو، تگزاس، می گوید که شرکت او از Blender به عنوان راهی برای کاهش میزان پس پردازش مورد نیاز هنگام انجام رندرهای سه بعدی، به ویژه هنگام کار با محتوا و رندر استفاده می کند. اطرافیان استین می‌گوید: «Blender رابط همه این محتوای دیگر است که در دسترس است. پس از رندر کردن تصاویر، این کار باعث صرفه جویی در کارهای پس از پردازش اضافی می شود.

 

به همین ترتیب، ماهیت رایگان نرم‌افزار متن‌باز باعث می‌شود که مانع ورود آن‌ها به ابزارهای پیچیده باشد که در غیر این صورت ممکن است توجیه آن در بودجه پروژه دشوار باشد. به عنوان مثال، Lake|Flato، اغلب مطالعات باد را برای پروژه های خود کامل نمی کند. با این حال، در صورت لزوم، اغلب از Eddy 3D استفاده می‌کند، یک برنامه کاربردی جریان هوا و میکروکلیمای رایگان که با راینو کار می‌کند. در حالی که به اندازه سایر گزینه های تجاری خروجی تصفیه شده ارائه نمی دهد، به شرکت اجازه می دهد تا نتایج را در فرآیند طراحی خود بگنجاند.

 

 

استفاده از برنامه های متن باز دارای اشکالاتی است. همانطور که استین توضیح می دهد، نرم افزار منبع باز اغلب "در مقایسه با ابزارهای تجاری که دارای رابط کاربری قوی تری هستند، مهارت بیشتری برای استفاده می طلبد." آموزش نیز ممکن است یک مشکل باشد، زیرا پروژه های منبع باز اغلب فاقد بودجه یا انگیزه برای ایجاد آموزش ها و منابع مستند هستند.

 

با این حال، برای شرکت معماری و طراحی مبتکر، دسترسی رایگان به چنین ابزارهایی، منحنی یادگیری را به یک تلاش ارزشمند تبدیل می کند.

 

این مقاله از اولین انتشار به روز شده است.

 

اطلاعات بیشتر در مورد Autodesk

 

 

درباره نویسنده

 


مایکل کیکلی


مایکل کیلکلی، RA، یک مدیر فرماندهی فضایی در میدل‌تاون، کانن است. قبل از تأسیس شرکت در سال 2012، او یکی از همکاران Gehry Partners بود. او مدرک B.Arch خود را از دانشگاه نورویچ دریافت کرد و M.S. در طراحی و محاسبات از MIT. مایکل در ArchSmarter.com در مورد طراحی و فناوری می نویسد.