16 معمار مشهور معاصر - بخش اول

 

 

16نفر از مشهورترین معماران قرن معاصر -  - بخش اول

 


توسط: جین مک گراث و کری ویتنی، دکتری. | به روز شده: 21 ژوئیه 2021

 

 

مترجم : گروه معماری مشاور

 

 

Solomon R. Guggenheim Museum
معمار مشهور فرانک لوید رایت، موزه برجسته گوگنهایم را در شهر نیویورک طراحی کرد که از زمان ساخت آن در سال 1939 همچنان بازدیدکنندگان را از سراسر جهان به خود جذب می کند. ANGELO HORNAK/CORBIS VIA GETTY IMAGES

 

 

فرانک لوید رایت گفت: "هنر مادر معماری است. بدون معماری خود ما روح تمدن خود را نداریم." در واقع، ساختمان ها هم یک ضرورت عملی هستند و هم بیان هنری یک فرهنگ. معماران تمدن را نه تنها ممکن، بلکه زیبا می کنند.

 

 

دیدن پروژه های گروه معماری مشاور

 

 

ما برخی از مشهورترین معماران تاریخ را (بدون ترتیب خاصی از عظمت) بررسی خواهیم کرد. برخی به خاطر آثار نمادین یا تأثیر ماندگار خود شناخته می شوند، در حالی که برخی دیگر با سبک های نوآورانه خود جهان را تکان دادند. ما با یک مرد واقعی رنسانس شروع خواهیم کرد که تأثیر باورنکردنی بر کسی که در اواخر عمر به معماری آمد، داشت.

 

 

16. Michel angelo ( میکل آنژ )

 

 

St. Peters Basilica
میکل آنژ بیشتر به خاطر هنرش شناخته می شود، اما او همچنین یک معمار پرکار بود. مشهورترین کمک او احتمالاً گنبد کلیسای سنت پیتر شهر واتیکان است. لوری چمبرلن/گتی ایمیج

 

 

میکل آنژ اگرچه امروزه بیشتر به خاطر نقاشی و مجسمه سازی اش شناخته می شود، معمار چیره دستی نیز بود. در واقع، او جزو اولین کسانی بود که از سبک کلاسیک خارج شد و انتظارات سنتی را زیر پا گذاشت.

 

در سال 1523، پاپ کلمنت هفتم به میکل آنژ دستور داد تا یک کتابخانه دو طبقه را در بالای صومعه موجود طراحی کند. میکل آنژ از اصول رادیکالی برای طراحی فلورانس، کتابخانه لورنتی ایتالیا، استفاده کرد و قوانین سبک کلاسیک را زیر پا گذاشت. به عنوان مثال، او عناصر عملی، مانند براکت‌هایی که به‌طور سنتی به عنوان سازه‌های حمایتی استفاده می‌شد، انتخاب کرد و از آنها صرفاً برای تزئین استفاده کرد.

 

مشهورترین کمک میکل آنژ به معماری احتمالاً گنبد کلیسای سنت پیتر در شهر واتیکان است. این بنا به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین مکان‌های دیدنی در جهان است و الهام‌بخش بسیاری از مقلدان، مانند ساختمان کنگره ایالات متحده در واشنگتن، دی سی است، اما، خود گنبد قبل از مرگ میکل آنژ تکمیل نشد. محققان هنوز در مورد اینکه چقدر ساخت و ساز نهایی از برنامه های میکل آنژ انحراف دارد بحث می کنند.

 

 

15. Mimar Sinan ( معمار سنان )

 

 

The Selimiye Mosque
مسجد سلیمیه در ادرنه ترکیه توسط معمار سینان در سال 1575 طراحی و ساخته شد. امروزه در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. FGORGUN/GETTY IMAGES

 

 

معاصر میکل آنژ در امپراتوری عثمانی، میمار سینان بود. سینان در قرن شانزدهم بیش از 300 بنا را طراحی کرد که بیشتر آنها را مساجد و همچنین کاخ‌ها، مدارس و دیگر ساختمان‌ها شامل می‌شد. بدون شک تأثیرگذارترین معمار ترک در تاریخ، سینان طراحی مسجد گنبدی شکل را که نماد مهمی از قدرت سیاسی و ایمان اسلامی در امپراتوری عثمانی بود، کامل کرد.

 

 

دیدن پروژه های گروه معماری مشاور

 

 

سینان اگرچه مسیحی به دنیا آمده بود، اما به سپاه جانیچی فرستاده شد و به اسلام گروید. او پس از رسیدن سریع به درجات رئیس توپخانه، ابتدا استعداد خود را در معماری با طراحی استحکامات و پل ها به نمایش گذاشت. او در سال 1538 رئیس معماران امپراتوری شد و شروع به ساختن مساجد کرد.

 

از شاهکارهای او می توان به مسجد ادیرنه سلیمیه در ادرنه ترکیه و همچنین مسجد سلیمانیه در استانبول ترکیه اشاره کرد.

 

 

14. Imhotep ( ایمهوتپ )

 

 

Saqqara
هرم پلکانی در سقاره در جنوب قاهره که توسط ایمهوتپ طراحی شده است، اولین هرم مصر است. SHANNA BAKER/GETTY IMAGESImhotep

 

 

اما قبل از میکائل آنژ و میمار سینان، ایمهوتپ زندگی می کرد که بین سال های 2667 قبل از میلاد زندگی می کرد. و 2648 پ.م. ایمهوتپ با وجود اینکه یک عامی به دنیا آمد، به معمار اصلی فرعون جوسر از سلسله سوم مصر رسید و به عنوان اولین معمار در میان دیگر تمایزات شناخته می شود. ایمهوتپ با طراحی مقبره فرعون، هرم پله ای در ساقارا، اعتبار دارد. بر اساس کشف مصر، اولین هرم جهان از چندین مستاب (ساختارهای مسطح با اضلاع شیب دار که سازه های سنتی دفن فرعون بودند) تشکیل شده بود که یکی در بالای هرم بعدی هر بار کوچکتر می شد. نتیجه یک سازه پله ای به ارتفاع 204 فوت (62 متر) است که توسط مجموعه ای عظیم احاطه شده است که مشرف به ممفیس، پایتخت باستانی است. مقبره در زیر هرم قرار دارد.

 

برای ایجاد هرم استپ، Imhotep ابزار و تجهیزات جدیدی اختراع کرد. در حالی که قبلاً مستاب ها از آجر سفالی ساخته می شدند، ایمهوتپ از بلوک های سنگی استفاده می کرد و نمای بیرونی آن با سنگ آهک پوشیده شده بود. طرح ایمهوتپ بر سازه های تدفین بعدی تأثیر گذاشت و در اهرام بعدی مانند هرم بزرگ جیزه به اوج خود رسید. به لطف نبوغ خود، ایمهوتپ، که به عنوان یک شفا دهنده نیز شناخته می شد، بعداً خدایی شد، در ممفیس و بعداً توسط یونانی ها پرستش شد که او را با اسکلپیوس، خدای پزشکی خود مرتبط کردند.

 

 

13. Sir Christopher Wren ( سر کریستوفر رن )

 

 

Royal naval college greenwich
سر کریستوفر رن در سال 1669 به عنوان نقشه بردار آثار سلطنتی منصوب شد، که منجر به طراحی بیمارستان گرینویچ شد که بعداً به کالج سلطنتی نیروی دریایی تبدیل شد (در اینجا مشاهده می کنید) و نمای کاخ همپتون کورت، هر دو در لندن، در میان بسیاری از ساختمان های دولتی دیگر. . منبع تصویر/GETTY IMAGES

 

 

در شرایط عادی، سر کریستوفر رن احتمالاً به عنوان یک معمار بزرگ شناخته می شد، اما ممکن بود او به عنوان یکی از مشهورترین معمارانی که تا به حال زندگی کرده است در تاریخ ثبت نشود. با این حال، همانطور که اتفاق افتاد، رن در زمان مناسب در مکان مناسب قرار گرفت و استعداد مناسب را داشت.

 

 

طراحی ویژه + ... مشاوره رایگان

 

 

رن پروفسور نجوم در آکسفورد بود که با وجود علاقه اش به فیزیک و مهندسی به معماری آمد. در دهه 1660، او مأمور طراحی تئاتر شلدونین در آکسفورد شد و برای مطالعه سبک باروک فرانسوی و ایتالیایی از پاریس دیدن کرد. در سال 1666، رن طراحی گنبد کلیسای جامع سنت پل در لندن را تکمیل کرده بود. با این حال، یک هفته پس از پذیرش آن، آتش سوزی بزرگ لندن در شهر شعله ور شد و بیشتر آن - از جمله کلیسای جامع - را ویران کرد.

 

آتش بزرگ فرصتی غیرمنتظره برای رن ایجاد کرد و او به زودی مشغول بازسازی شد. اگرچه طرح های بازسازی گسترده شهر به زودی بسیار دشوار شد، اما در سال 1669، رن به عنوان نقشه بردار کارهای سلطنتی منصوب شد، که او را مسئول پروژه های ساختمانی دولتی قرار داد. در نهایت، او دست خود را در طراحی 51 کلیسا و همچنین کلیسای جامع سنت پل داشت. دیگر ساختمان های معروف طراحی شده توسط رن شامل بیمارستان گرینویچ، که بعدها به کالج سلطنتی نیروی دریایی تبدیل شد، و نمای کاخ همپتون کورت، هر دو در لندن بود.

 

 

12. Louis Henry Sullivan ( لوئیس هنری سالیوان )

 

 

Guaranty Building
ساختمان گارانتی در بوفالو، نیویورک، یکی از اولین آسمان خراش ها و یکی از مشهورترین آثار لوئیس هنری سالیوان به حساب می آید. WIKIMEDIA/(CC BY-SA 3.0)

 

 

 

لویی هنری سالیوان که به دلیل اصل "فرم از عملکرد پیروی می کند" شهرت داشت، مشتاق رهایی از سنت بود و در ایجاد یک معماری مشخص آمریکایی تأثیرگذار شد. سالیوان مانند سر کریستوفر رن از آتش سوزی بزرگ بهره برد. آتش سوزی بزرگ سال 1871 در شیکاگو منجر به رونق ساخت و ساز شد و معمارانی مانند سالیوان را برای دهه های آینده کار کرد. او در جوانی برای مدت کوتاهی در دفاتر معماران مشهور فرانک فرنس و سپس ویلیام لو بارون جنی کار کرد. او تنها 24 سال داشت که در سال 1881 شریک شرکت Dankmar Adler شد.

 

همانطور که معماران دیگری مانند جنی شروع به اجرای فولاد برای ایجاد سازه های بلندتر کردند، آسمان خراش متولد شد. سالیوان در ایجاد یک طرح کاربردی جدید برای این ساختمان‌های جدید و بلند به جای پایبندی به سنت‌های منسوخ، نقش بسزایی داشت. به همین دلیل، برخی از سالیوان به عنوان "پدر آسمان خراش" یاد می کنند (اگرچه برخی دیگر این عنوان را به جنی نسبت می دهند). طرح های سالیوان هم اشکال هندسی و هم عناصر ارگانیک را در خود جای داده بودند. اگرچه بیشتر کارهای او در شیکاگو انجام شده است، اما مشهورترین اثر او ساختمان 10 طبقه وین رایت در سنت لوئیس است که در سال 1890 ساخته شده است و ساختمان 16 طبقه گارانتی در بوفالو که در سال 1894 ساخته شده است.

 

 

11. Le Corbusier  ( لوکوربوزیه )

 

 

Le Corbusier

ویلا ساووی یک ویلای مدرنیستی در پواسی، نزدیک پاریس، فرانسه است. توسط لوکوربوزیه و پسر عمویش پیر ژانرت طراحی شد و بین سالهای 1928 تا 1931 با استفاده از بتن مسلح ساخته شد. WIKIMEDIA/(CC BY-SA 3.0)

 

 

طراحی ویژه + ... مشاوره رایگان

 

 

چارلز ادوارد ژانرت، معمار سوئیسی-فرانسوی متولد 1887، برخی از مهم‌ترین کمک‌ها را به معماری در قرن بیستم انجام داد. او و نقاش Amedée Ozenfant انتشار "L'Esprit Nouveau" را در سال 1920 آغاز کردند و با نام مستعار می نوشتند. ژانرت نامی را از تبار خانوادگی خود انتخاب کرد: لوکوربوزیه.

 

لوکوربوزیه کارکردگرایی را پذیرفت و تزئینات غیرسازه ای بیش از حد را رد کرد و از مصالح مدرن بتن و فولاد در سازه های خود استفاده کرد. او به‌ویژه برای خانه‌هایش مشهور بود و به یکی از چهره‌های اصلی در توسعه سبک بین‌المللی معماری تبدیل شد.

 

طرح‌های لوکوربوزیه از پلان‌های کف با جریان آزاد و همچنین تکیه‌گاه ستون‌ها استفاده می‌کرد که امکان قرار دادن دیوارهایی مستقل از سازه را فراهم می‌کرد. او ساختمان‌های خود را روی پایه‌ها قرار داد، تا حدی به این دلیل که معتقد بود این امر برای یک سبک زندگی بهداشتی مفید است. و سرانجام، ساختمان‌های او دارای سقف‌های مسطحی بودند که می‌توانستند باغ‌ها را در خود جای دهند. او خانه را «ماشینی برای زندگی» توصیف کرد. لوکوربوزیه چندین اختراع را در طول زندگی خود به دست آورد، از جمله یکی برای پنجره های کشویی افقی مشخص که طول یک ساختمان را می گیرد.

 

 

طراحی ویژه + ... مشاوره رایگان

 

 

10. Antoni Gaudi  ( آنتونی گائودی )

 

 

Sagrada Familia
کلیسای ساگرادا فامیلیا با اختلاف بسیار مشهورترین اثر آنتونی گائودیس است. هنوز در دست ساخت است و احتمالاً در سال 2026 تکمیل خواهد شد.

 

 

 

آنتونی گائودی، معمار اسپانیایی، با ایمان به خدا و عشق به طبیعت، سبکی خاص خود را توسعه داد. گائودی در سال 1852 در منطقه کاتالونیا در اسپانیا متولد شد و یک کاتولیک پرشور بود که معتقد بود می‌تواند با الهام گرفتن از طبیعت، خلقت خدا، خدا را تجلیل کند.

 

پس گائودی با توجه به طبیعت، منحنی ها را به جای خطوط مستقیم، بافت های متنوع و رنگ های زنده ترجیح می داد. سبک منحصر به فرد و تا حدودی عجیب او بخشی نئوگوتیک، بخشی آوانگارد و بخشی سوررئالیستی بود. معمار و آثارش خیلی زود با شهر بارسلون مترادف شد. با این حال، در دهه‌های 1920 و 1930، دنیای معماری سبک بین‌المللی را ترجیح داد، که کاملاً در تضاد با فلسفه‌های گائودی بود. بنابراین تا دهه 1960 بود که گائودی شروع به شناخت گسترده کرد.

 

کلیسای جامع ساگرادا فامیلیا در بارسلونا به عنوان مشهورترین اثر او می باشد. با این حال، کلیسای جامع در مرگ او در سال 1926 ناتمام ماند و اگرچه کار ادامه داشت، کلیسای جامع تا به امروز ناتمام باقی مانده است.