16 معمار مشهور معاصر - بخش سوم

 

 

16نفر از مشهورترین معماران قرن معاصر - بخش سوم

 

 

توسط: جین مک گراث و کری ویتنی، دکتری. | به روز شده: 21 ژوئیه 2021

 

 

مترجم : گروه معماری مشاور

 

 

 

5. Eero Saarinen ( ایرو سارینن )

 

 

Milwaukee Art Museum
Eero Saarinen به‌خاطر صندلی معروف Womb و میز Tulip که برای Knoll طراحی کرد، شناخته می‌شود، اما مرکز یادبود جنگ موزه هنر میلواکی، در حدود سال 1963 نیز یک نمایشگاه است. PHOTO 12/گروه UNIVERSAL IMAGES VIA GETTY IMAGES

 

 

دیدن پروژه های گروه معماری مشاور

 

 

معماری اغلب به عنوان یک حرفه طولانی شناخته می شود، و بسیاری از بزرگان تا دهه 80 یا حتی بیشتر از آن کار کرده اند - برای مثال فرانک گری (در ادامه درباره او بیشتر) و نورمن فاستر را در نظر بگیرید. اما معمار فنلاندی-آمریکایی Eero Saarinen از این فرصت لذت نبرد. او در سن 51 سالگی در جریان یک عمل جراحی تومور مغزی پیش از تکمیل بسیاری از شناخته شده ترین آثارش درگذشت. سارینن که در کرکونومی فنلاند در سال 1910 از معمار شناخته شده الیل سارینن و لوجا گسلیوس که یک مجسمه ساز بود به دنیا آمد، مجسمه سازی را در پاریس و سپس معماری را در دانشگاه ییل خواند. او در آکادمی هنر کرنبروک تدریس کرد، با افرادی مانند چارلز و ری ایمز معاشرت کرد و در طول جنگ جهانی دوم با دفتر خدمات استراتژیک (OSS) کار کرد.

 

سبک سارینن با "فرم های مجسمه ای منحنی و الهام گرفته از ارگانیک" که در آن زمان جدید بودند مشخص می شد. سارینن علاوه بر کارش در طراحی مبلمانی مانند صندلی رحم و میز لاله برای نول، مسئولیت سازه‌های نمادینی مانند قوس دروازه در سنت لوئیس و مرکز فنی جنرال موتورز در وارن، میشیگان، اولین پروژه انفرادی او را بر عهده دارد. مانند طاق، مرکز پرواز TWA او در فرودگاه بین المللی جان اف کندی (که قبلا Idlewild بود)، پس از مرگ او تکمیل شد. سارینن پس از مرگ در سال 1962 مدال طلای AIA را دریافت کرد.

 

 

4. Dame Zaha Hadid ( دام زاها حدید )

 

 

Guangzhou Opera House
دام زاها حدید خانه اپرای گوانگژو را طوری طراحی کرد که در پای بلوار ژوجیانگ بالا و پایین می‌رود. PRISMA BY DUKAS/GETTY IMAGES

 

 

زاها حدید معمار که به خاطر القای پروژه‌هایی با اشکال شگفت‌انگیز که فیزیک را به چالش می‌کشند، قبل از دریافت جایزه دیپلم از انجمن معماری (AA) در لندن در سال 1977، ریاضیات خوانده است. به گفته The Art Story، در سن 11 سالگی می دانست که می خواهد یک معمار شود. حدید پس از اخذ دیپلم AA شریک دفتر معماری متروپولیتن (OMA) در روتردام هلند شد، سپس شرکت معماران Zaha Hadid خود را در سال 1980 تأسیس کرد که مقر آن در لندن است.

 

 

طراحی ویژه + ... مشاوره رایگان

 

 

بر اساس گزارش گاردین، او به سرعت "به دلیل کارهای نظری پیشگامانه در سراسر جهان شهرت یافت"، با این حال، او تا سال 2011 یک پروژه بزرگ را در بریتانیا تکمیل نکرد - موزه حمل و نقل ریورساید در گلاسکو، اسکاتلند. با این وجود، او پاویون افتتاحیه گالری سرپانتین را در سال 2000 طراحی کرد و ساختمان های او در سراسر جهان به طور مداوم تخیل را به خود جلب کردند. خانه اپرای گوانگژو را در نظر بگیرید که در سال 2010 تکمیل شد، که دارای یک «نمایه کانتوری» است که دسترسی به کنار رودخانه را باز می‌کند، یا مرکز حیدر علی اف در باکو، آذربایجان، که رابطه‌ای مداوم و سیال بین میدان اطراف و فضای داخلی ساختمان برقرار می‌کند. . حدید در سال 2004 برای کمک های خود در این زمینه موفق به دریافت جایزه پریتزکر شد، اولین معمار زنی که این کار را انجام داد. او در 65 سالگی در سال 2016 درگذشت.

 

 

3. Frank Gehry ( فرانک گری )

 

 

Guggenheim Bilbao Museum
موزه گوگنهایم بیلبائو یکی از مشهورترین آثار فرانک گری است. آندر جیلنیا/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

 

 

فرانک گری که در سال 1929 در کانادا متولد شد و در نوجوانی به ایالات متحده نقل مکان کرد، سرانجام به یک نیروی پیشرو در سبک ساختارشکنی و پست مدرن معماری تبدیل شد. برخلاف گرایش های سفت و سخت و سودگرایانه سبک بین المللی، گری فرم های نامنظم و اشکال رادیکال و رسا را ​​بررسی می کند.

 

 

طراحی ویژه + ... مشاوره رایگان

 

 

او در دهه 1960 و 1970 مورد توجه قرار گرفت، زمانی که خط مبلمان او از مقوای راه راه به طور ناگهانی محبوب شد. در دهه 1990، او سبک خود را بهبود بخشید و به دلیل طراحی سازه های به ظاهر ارگانیک، موج دار و بدون جریان، شهرت پیدا کرد. او موزه گوگنهایم را در بیلبائو اسپانیا طراحی کرد که در سال 1997 افتتاح شد و قرار بود هم شبیه یک کشتی و هم یک موجود زنده باشد. او همچنین سالن کنسرت والت دیزنی در لس آنجلس را طراحی کرد که در سال 2003 افتتاح شد و نه تنها به دلیل ساختار منحصر به فرد خود، بلکه به دلیل آکوستیک برتر نیز شناخته شده است. گری در دهه 90 خود به نوآوری ساختارهای جدید ادامه می دهد.

 

 

2. Sir David Adjaye ( سر دیوید ادجی )

 

 

Museum of African American History and Culture
مکان و طراحی موزه تاریخ و فرهنگ آفریقایی آمریکایی نشان دهنده گذشته، حال و آینده تجربه آمریکایی آفریقایی تبار است. فاطمه دیکسون / شاتر استاک

 

 

سر دیوید ادجایه که در دارالسلام، تانزانیا در سال 1966 به دنیا آمد، در دوران جوانی به دلیل شغل پدر دیپلمات خود، در معرض فرهنگ ها و سبک های معماری بسیاری قرار گرفت. در نهایت با اقامت در لندن، معمار غنائی-بریتانیایی مدرکی از دانشگاه ساوت بانک و کالج سلطنتی هنر دریافت کرد. او 54 شهر آفریقایی را مستند کرد و این تصاویر را با عنوان «معماری آدجایه آفریقا: بررسی عکاسی معماری متروپولیتن» منتشر کرد. او Adjaye Associates را در سال 2000 تأسیس کرد که اکنون دفاتری در آکرا، لندن و نیویورک دارد. در سال 2021، او به عنوان برنده مدال طلای سلطنتی RIBA، افتخاری عالی در معماری بریتانیا، اعلام شد.

 

 

طراحی ویژه + ... مشاوره رایگان

 

 

طبق وب سایت شرکتش، آجای علاوه بر تأثیرپذیری از سفرهایش، از توانایی معماری برای خدمت به مردم و ترویج برابری طلبی به دلیل نابرابری هایی که برادرش امانوئل با آن مواجه بود، که تا حدی فلج شده بود، الهام گرفت. پس از تأسیس شرکت، Adjaye کمیسیون های مدنی از جمله کتابخانه های عمومی فروشگاه های ایده ها در لندن و موزه هنرهای معاصر در دنور را به دست آورد. در همکاری با فیلیپ فریلون به عنوان فریلون آجای باند/گروه اسمیت، این زوج در سال 2009 برنده یک مسابقه بین‌المللی برای طراحی موزه ملی اسمیتسونیان تاریخ و فرهنگ آمریکایی آفریقایی‌تبار در واشنگتن دی سی شدند. در الگوهای تزئینی، سبکی که در نمای موزه جان گرفت.

 

 

1. Frank Lloyd Wright ( فرانک لوید رایت )

 

 

Robie House
خانه فردریک سی رابی توسط معمار مشهور فرانک لوید رایت در شیکاگو، ایلینوی طراحی شد و در سال 1910 تکمیل شد. RAYMOND BOYD/GETTY IMAGES

 

 

بسیاری از مردم موافق هستند که فرانک لوید رایت مشهورترین معمار عصر مدرن است. رایت همراه با لوئیس هنری سالیوان، مربی اولیه‌اش، به شکل‌گیری یک معماری منحصربه‌فرد آمریکایی کمک کرد.

 

رایت طرفدار مدرسه معماری پریری بود که از غرب میانه ایالات متحده بیرون آمد و بر خطوط افقی برای ترکیب با منظره تاکید داشت. یکی از نمونه‌های معروف خانه‌اش به سبک پریری، خانه روبی است که در سال 1910 در شیکاگو ساخته شد. با این حال رایت این ایده را فراتر برد و آنچه را که معماری ارگانیک نامید ترویج کرد. این اصطلاح به استفاده از ساختار و مصالح برای ادغام طرح ها با طبیعت و محیط اطراف اشاره دارد.

 

 

طراحی ویژه + ... مشاوره رایگان

 

 

رایت در سال 1909 پس از اینکه همسر و خانواده اش را به خاطر معشوقه اش ترک کرد، درگیر رسوایی شد. اما حرفه او در نهایت بهبود یافت و او به طراحی بسیاری از شاهکارهای برجسته خود ادامه داد. در سال 1935، او Fallingwater را طراحی کرد، خانه ای که بر روی یک آبشار در جنوب غربی پنسیلوانیا ساخته شده بود. رایت همچنین مسئول طراحی نوآورانه موزه گوگنهایم در شهر نیویورک بود که دارای یک راهروی مارپیچ رو به بالا به جای طبقات جداگانه است.

 

 

تاریخ انتشار اولیه: 9 مه 2012

 

 

 

مقالات مرتبط