معماران بزرگ - زاها حدید

 

 

چگونه زاها حدید به زاها حدید تبدیل شد

پنج نقطه عطف مهم در زندگی او!

 

 

مترجم : گروه معماری مشاور

 

 

هنوز یک سال از خبر غم انگیز مرگ زاها حدید که یکی از برجسته ترین معماران آن است، جهان را شوکه کرده است. این معمار بریتانیایی عراقی الاصل مسلماً موفق ترین زن در این حرفه است. همچنین، حقایق غیرقابل پیش بینی وجود دارد که هرگز درباره زاها حدید نمی دانستید . او با بیش از 950 ساختمان در 44 کشور و فهرست گسترده ای از جوایز معتبر، سخنان خود را محکم ثابت کرده است که «معماری دیگر دنیای مردانه نیست. راه طولانی و پر پیچ و خم زاها به سوی موفقیت با «یک کودکی افسانه‌ای» آغاز می‌شود و از 5 نقطه عطف فراز و نشیب می‌گذرد که آینده او را آنطور که ما می‌شناسیم شکل داده است.

[irp posts='172536′]

«معماری دیگر دنیای مردانه نیست. این تصور که زنان نمی توانند سه بعدی فکر کنند، مضحک است.»

 

 

زاها حدید، Veuve Cliequeote

با حسن نیت از بنیاد Hyatt.

حدید در اوایل دهه 50 متولد شد و دوران کودکی خود را در سالهای طلایی کوتاه عراق مدرن گذراند . دولت حاکم در آن زمان تصمیم گرفت تا با آوردن پیشگامان معماری مدرن، مانند فرانک لوید رایت ، لوکوربوزیه ، اسکار نیمایر و والتر گروپیوس، از افزایش سهم ملی از پول نفت استفاده کند تا شهر بغداد را مدرن کند. جو همچنین، والدین لیبرال زاها بودند که کنجکاوی او را تشویق کردند و او را به سمت استقلال تربیت کردند. همه اینها به شخصیت قوی و با اعتماد به نفس او کمک کرد و اولین نشانه خود را در 11 سالگی نشان داد، زمانی که او تصمیم گرفت که می خواهد یک معمار شود.

نقطه عطف شماره 1: تصمیم گیری - معماری این است

زاها حدید چه مطالعه ای داشت؟

زاها حدید می توانست اولین فضانورد عراقی باشد یا این چیزی است که برادرش می گفت. با این حال، اشتیاق او به معماری هرگز از بین نرفت و مادرش با اجازه دادن به او برای طراحی داخلی اتاق مهمان و اتاق خواب خود از آن حمایت کرد. بنابراین، به محض فارغ التحصیلی از گروه ریاضیات در دانشگاه آمریکایی بیروت ، به لندن رفت و به انجمن معماری (AA) پیوست.

زاها حدید، کودک!

زاها در اوج زندگی خود در عراق در دهه 1950 توضیح داد : «من کودکی شگفت انگیزی داشتم .

نقطه عطف شماره 2: ایجاد تفاوت - پروژه فارغ التحصیلی

پس از سه سال خستگی از مطالعه جنبش های معماری پایدار آن زمان، زاها تصمیم گرفت سرانجام در سال چهارم زندگی خود تغییری ایجاد کند. او تصمیم گرفت با معرفی سبکی که به شرح زیر است، ثبات رایج را بشکند: «این بسیار ضد طراحی بود. این تقریباً یک جنبش ضد معماری بود.» تحت تأثیر سوپرماتیسم بودیک جنبش هنری روسی است که توسط کازیمیر مالویچ تأسیس شد و از اشکال هندسی اولیه در طیف محدودی از رنگ ها استفاده می کند. این تأثیر در پروژه فارغ التحصیلی او در سال 1977 مشخص بود، زمانی که او یکی از آثار مالویچ را تکه تکه و انتزاع کرد و سپس آن را به شکلی جدید تغییر داد. استعداد قابل توجه زاها که توسط معلمانش، رم کولهاس و الیا زنگلیس تحسین شده بود، بلافاصله پس از فارغ التحصیلی مورد استفاده قرار گرفت. او به عنوان دستیار مدرس در AA منصوب شد و قبل از راه‌اندازی استودیوی خود در سال 1979، با معلمانش در OMA شریک شد.

 

نقطه عطف شماره 3: سخت کار کردن - رسیدن به اوج

زندگی زاها بعد از فارغ التحصیلی یک سری کار سخت بود، روزها تدریس می کرد و شب کار می کرد. به نظر می رسید کار سخت در سال 1982 زمانی که او در مسابقه بین المللی طراحی یک باشگاه تفریحی در هنگ کنگ برنده شد، نتیجه داد . سبک سوپرماتیستی متمایز ارائه زاها توجه هیئت منصفه را به خود جلب کرد و پیروزی غیرمنتظره ای را برای او به ارمغان آورد. این نقطه عطف یکی بزرگ بوددر حرفه زاها. همه چیز را تغییر داد، درست همانطور که الیا زنگلیس گفته است: "قله قله بود و هنوز هم یک قله است." او را روی نقشه قرار داد و استودیوی او را به مقصد بسیاری از دانشجویان معماری مشتاق، از جمله پاتریک شوماخر، شریک آینده او در استودیو تبدیل کرد. با همه اینها، پیشنهاد برنده زاها هرگز اجرا نشد. آن و بسیاری دیگر که پس از آن به دلیل مبهم بودن مورد انتقاد قرار گرفتند. او به عنوان "معمار کاغذ" برچسب خورد.

با حسن نیت از معماران زاها حدید.

نقطه عطف شماره 4: ناامید نشدن - شغلی در خطر

سرانجام، پس از تلاش‌های فراوان برای ورود به قلمرو سه بعدی، زاها در مسابقه طراحی ایستگاه آتش نشانی ویترا در سال 1990 برنده شد. این طرح با عنوان "حرکت یخ زده" یک بلوک بتنی خالص با لبه‌های زاویه‌دار را نشان می‌داد که به نظر می‌رسد تا امتداد دارد. یک نقطه کانونی فرم منحصر به فرد معنای جدیدی به استفاده از بتن داد. به گفته عکاس معماری هلن بینه: «او امضای باورنکردنی ایجاد کرده است. بتن بعد از او به نظر من چیز دیگری شد.»

این نور قبل از تاریکی بود که با پروژه خانه اپرای کاردیف بی آمد. برنده شدن زاها برای جایزه اول این مسابقه، در سال 1994، باعث جنجال و انتقاد شدید کسانی شد که معتقد بودند طراحی او قابل اجرا نیست. نگرش منفی نسبت به پیشنهاد برای زاها غیرقابل درک بود. او فکر می کرد: "بخش های میدان مانند یک ساختمان معمولی نیستند. این یک ساختمان مربع یا مستطیل نیست. آن پروژه آسان بود... به راحتی انجام می شد.» همه هیاهوها او را عمیقاً افسرده کرده است تا جایی که در واقع تصمیم گرفت معماری را رها کند.

با حسن نیت از معماران زاها حدید.

نقطه عطف شماره 5: شکوه بی سابقه - کار سخت نتیجه می دهد

خوشبختانه برای زاها و جهان، پاتریک شوماخر یک محرک و پشتیبان بزرگ بود. او به او کمک کرد تا به پاهایش بازگردد و معماران زاها حدید را از رکود ناشی از "نفرین" کاردیف ربوده تا دوران طلایی خود را با هزاره جدید آغاز کنند.

دهه 2000 شاهد بودیم که بسیاری از طرح‌های زاها حدید به لطف فناوری‌های توسعه‌یافته که آن‌ها را امکان‌پذیر کرده‌اند، سرانجام جان گرفتند. طرح‌های او به نقاط عطفی بین‌المللی تبدیل شدند که به طور گسترده توسط جامعه معماری و عموم مورد تحسین و تحسین قرار گرفتند.

با حسن نیت از بنیاد Hyatt.

زاها حدید به چه چیز معروف است؟

در سال 2004، جایزه پریتزکر ، معتبرترین جایزه این رشته، به او اعطا شد تا اولین زنی باشد که به چنین افتخاری دست یافته است. سپس در سال 2012، پس از منصوب شدن به عنوان فرمانده مدال امپراتوری بریتانیا (DME) که «عالی‌ترین نشان امپراتوری بریتانیا» محسوب می‌شود، به دام زاها حدید رسید. آخرین پیروزی او، قبل از اینکه در سن 65 سالگی پس از یک حمله قلبی این دنیا را ترک کند، به رسمیت شناختن RIBA بود که به او مدال طلای سلطنتی 2016 را اعطا کرد تا دوباره اولین زن مفتخر به یک جایزه معماری با ارزش باشد.

زاها حدید با معماری برجسته و دستاوردهای خارق العاده خود نام خود را در اعماق تاریخ حک کرده است. ممکن است مردم از همه سختی‌هایی که او برای به دست آوردن نامش در حال حاضر با آن روبه‌رو شده است ندانند، اما مطمئناً می‌دانند که او شخصیتی است که در خور احترام است و مدرکی مطمئن برای توانایی زنان.

با حسن نیت از معماران زاها حدید.

منابع:

  • [1] حدید، زاها. "زاها حدید: چه کسی جرات دارد برنده شود." مصاحبه با آلن ینتوب BBC One، 30 ژوئیه 2013. http://www.bbc.co.uk/programmes/b037yx1l
  • [2] معماران زاها حدید. http://www.zaha-hadid.com/
  • [3] RIBA. "مدال طلای سلطنتی 2016 - زاها حدید." https://www.architecture.com/Awards/RGM/RGM2016/ZahaHadid.aspx
  • [4] حدید، زاها. "وراء الوجوه." مصاحبه با ریکاردو کرم تلویزیون Almostakbal 24 مارس 2012. http://www.ricardokaram.com/GuestDetails.aspx?guestID=41#.VmAWoHYrL4Y
  • [5] فورمن، اندرو «قابلیت پیاده‌روی معماری: نمودارهای مفهومی گردش در آثار زاها حدید». دانشگاه رایرسون، انتاریو، کانادا
  • [6] "مالویچ تکتونیک." معماران زاها حدید http://www.zaha-hadid.com/architecture/malevichs-tektonik/
  • [7] "باشگاه اوقات فراغت اوج." معماران زاها حدید http://www.zaha-hadid.com/architecture/the-peak-leisure-club/
  • [8] استنادهای جایزه معماری پریتزکر. بنیاد Hyatt، لس آنجلس، 2004.
  • [9] عبدالله، اماتال رواف، اسماعیل بن سعید، و دلشان رماز اوسن. " تکنیک های زاها حدید در فرم سازی معماری." مجله باز برای طراحی معماری، انتشارات Sciknow Ltd.2013.
  • [10] "ایستگاه آتش نشانی ویترا." معماران زاها حدید http://www.zaha-hadid.com/architecture/vitra-fire-station-2/
  • [11] "خانه اپرای خلیج کاردیف." معماران زاها حدید http://www.zaha-hadid.com/architecture/cardiff-bay-opera-house/
  • [12] "زاها حدید برنده جایزه 2004." جایزه معماری پریتزکر http://www.pritzkerprize.com/laureates/2004

 

 

طراحی خود را به ما بسپارید  ؛