مهندسی سازه

 

 

مهندسی سازه چیست و مهندسان سازه چه کاری انجام می دهند؟


مبانی مهندسی سازه، مهندسی سازه چیست؟

 

مترجم : گروه معماری مشاور

 

مهندسی سازه شاخه ای از مهندسی عمران است که شامل بکارگیری قوانین فیزیک، ریاضیات و دانش تجربی برای طراحی ایمن "استخوان ها" و عناصر باربر سازه های ساخته شده توسط انسان است. مهندسی سازه مدرن مجموعه ای وسیع و دقیق از دانش را ارائه می دهد که می تواند به طور دقیق عملکرد اشکال و مواد مختلف مورد استفاده در سازه ها را برای مقاومت در برابر بارها و تنش های وارده بر سازه ها پیش بینی کند. اصول مهندسی سازه هزاران سال پیش هنگام ساخت سازه هایی مانند اهرام در مصر یا آکروپولیس در یونان استفاده شد.

 

 

طراحی ویژه + ... مشاوره رایگان

 

 

مهندسان سازه چه کار می کنند؟


مهندسان سازه متخصصان آموزش دیده ای هستند که وظیفه دارند از سازه هایی که در زندگی روزمره خود استفاده می کنیم، مانند پل ها و ساختمان های بلند، ایمن، پایدار بوده و تحت بارهای وارده فرو نریزند. آنها این کار را با به کارگیری دانش فنی خود برای تعیین انواع مختلف مصالح ساختمانی در اشکال و هندسه های مختلف و طراحی سازه هایی انجام می دهند که می توانند در برابر فشارها و تنش های محیط خود مانند بارهای ثقلی، طوفان و زلزله مقاومت کنند.

 

 

picture of a busy building

 

 

به عنوان یک مهندس سازه، من از نزدیک با مشتریانم کار می کنم تا عملکرد پروژه را درک کنم تا راه حلی امن، قابل ساخت و اقتصادی برای تکمیل پروژه آنها با موفقیت ارائه دهم. به طور کلی، فرآیند طراحی سازه یک ساختمان را می توان به سه مرحله محاسبه بار، تحلیل سازه و طراحی تقسیم کرد.

 

بسته به عملکرد ساختمان می توان از استانداردها و آیین نامه های ساختمانی برای تخمین وزن ساختمان و بارهای برف، باد و زلزله بر سازه ها استفاده کرد. هنگامی که بارهای وارد بر سازه مشخص شد، سازه مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد تا تأثیر همه این بارها بر روی عناصر منفرد سازه مشخص شود. نرم افزار مهندسی می تواند توسط مهندسان سازه برای تجزیه و تحلیل انواع سازه ها مورد استفاده قرار گیرد. همیشه ایده خوبی است که اعتبار نتایج نرم افزار را با استفاده از دانش اصلی و فرمول های تحلیل ساختاری اولیه بررسی کنید. نیروها و تنش های حاصل از نرم افزار تحلیل سازه را می توان برای طراحی عناصر اصلی سازه از جمله سیستم کف، تکیه گاه های عمودی، فونداسیون ها و سایر قسمت های ساختمان استفاده کرد.

 

به عنوان یک مهندس سازه، ایمنی مردم اولویت اصلی من است. وقتی صحبت از ساختمان‌ها و زیرساخت‌هایی است که در جامعه خود استفاده می‌کنیم، عواقب یک سازه فروریخته می‌تواند فاجعه‌بار باشد. به همین دلیل است که مهندسان سازه از عوامل ایمنی در طراحی خود استفاده می کنند تا عدم قطعیت در مفروضات بار و کمبود غیرمنتظره در مصالح ساختمانی یا طرز کار را در نظر بگیرند.

 

 

نمونه کارهای طراحی گروه معماری مشاور

 

 

مهندسان سازه کجا کار می کنند؟


مهندسان سازه در صورتی وارد پروژه می شوند که مالک در حال برنامه ریزی برای تغییر کاربری یک ساختمان، معرفی طبقات بیشتر به یک ساختمان، یا افزودن یک توسعه قابل توجه به ساختمان باشد. درک این نکته بسیار مهم است که اعمال تغییرات در هر عنصر سازه ای بدون مشورت با یک مهندس حرفه ای ممکن است منجر به آسیب جدی به سازه و در برخی موارد ریزش جزئی یا گسترده ساختمان شود.

 

مهندسان سازه همچنین در صورت آسیب به سازه به دلیل آتش سوزی، خوردگی، زوال محیطی، ضربه یا سایش و پارگی که می تواند منجر به از دست دادن ظرفیت و تهدیدی برای ایمنی عمومی شود، وارد کشتی می شوند. هنگامی که با یک مهندس سازه برای ارزیابی یک ساختمان موجود تماس گرفته می شود، آنها ساختار را به صورت بصری بازرسی می کنند و یکپارچگی ساختاری عناصر باربر، نگرانی های بالقوه در مورد ایمنی ساکنان را تعیین می کنند، تکنیک های تعمیر را پیشنهاد می کنند و جزئیات سازه ای را برای بازیابی سازه توصیه می کنند. شرایط اولیه آن به منظور مقاومت در برابر بارهای وارده.

 

 

طراحی خانه های هوشمند ..▒.. جهت مشاوره کلیک کنید ...

 

 

آیا معماران و مهندسان یکسان هستند؟


من اغلب این سوال را می‌پرسم و پاسخ منفی است. معماران و مهندسان هر دو نقش مهم اما متفاوتی در طراحی یک ساختمان دارند. من دوست دارم این را با فکر کردن به یک ساختمان مسکونی به عنوان مثال توضیح دهم. اگر زیبایی شناسی ساختمان دلپذیر به نظر می رسد و فضاهای داخل آن احساس راحتی و جذابیت می کند، به این معنی است که معمار در طراحی ساختمان به خوبی کار کرده است. اما کار مهندس سازه در پایداری سازه در شرایط بارگذاری مختلف مشهود است. مهم نیست چقدر بیرون باد می‌وزد یا چقدر برف روی پشت بام می‌بارد، ساختمان در تدبیر، ایمن و راحت برای ساکنانش باقی می‌ماند.

 

 

architect or engineer

 

   دیدن پروژه های گروه معماری مشاور   

 

 

structural engineer 2

 

 

اگر مایلید در مورد اصول مهندسی سازه بیشتر بدانید، لطفا راهنمای نهایی رایگان ما برای مبانی مهندسی سازه را دانلود کنید یا برای دوره آنلاین دقیق مهندسی سازه ما از اینجا ثبت نام کنید.

 

 

 


مصطفی المگی


مصطفی یک مهندس حرفه ای است که علاقه زیادی به مهندسی سازه دارد. او در کنار نوح در Crosier Kilgour & Partners به ​​عنوان طراح سازه و مدیر پروژه کار می کند. او مدرک لیسانس و فوق لیسانس مهندسی را در قاهره، مصر به دست آورد و دارای مدرک دکترا از دانشگاه منیتوبا در وینیپگ، MB، کانادا است که در آنجا نیز مهندسی تدریس می کند. تحقیقات او در چندین مجلات معتبر و کنفرانس های بین المللی منتشر شده است. مصطفی بیش از 14 سال تجربه در حرفه مشاوره مهندسی دارد و در پروژه های برجسته با معماران، مالکان، پیمانکاران، سایر مهندسان و متخصصان در بسیاری از کشورها از جمله کانادا، امارات متحده عربی، مصر و عربستان سعودی کار کرده است.