طراحی اکوستیک

 

 

نحوه طراحی یک محوطه اکوستیک کامل: راحتی در کف ، سقف و دیوارها

 

نویسنده: دیما استوهی

 

 

مترجم : گروه معماری مشاور

 

تصویر : ریکاردو لوریرو

 

 

با متراکم شدن شهرهای ما و انواع ساختمان ها بیشتر و مختلط تر ، ما تمایل داریم زمان زیادی را در محیط های پر سر و صدا بگذرانیم. وقتی به راحتی آکوستیک فکر می کنیم ، به ندرت به مکان هایی مانند رستوران ها ، مکان ها و دفاتر بزرگ فکر می کنیم.

 

مکان هایی با جمعیت زیاد ، ماشین آلات و سر و صدای پس زمینه. کیفیت صدا می تواند تجربه افراد را در یک فضای داخلی کاملاً تغییر دهد و بهبود کیفیت صوتی فضا به درمان همه سطوح ، از دیوارها تا سقف ها و کفپوش ها بستگی دارد. در این مقاله ، ما انواع راه حل ها برای سقف ، کفپوش و دیوارها ، ترکیبات مختلف آنها و راهنمای ساده ای از نحوه صحیح استفاده از آنها در فضاهای عمومی بدون به خطر انداختن زیبایی داخلی را ارائه می دهیم.

 

 

جهت مشاوره رایگان کلیک کنید...

 

 

آکوستیک یک زمینه بسیار پیچیده است و اطمینان از محیطی که از نظر صوتی راحت باشد به عملکرد آن بستگی دارد ، تعداد افرادی که فضا را اشغال کرده اند و از نظر پیکربندی فضایی به چه چیزی نیاز دارد. وقتی صحبت از فضاهای عمومی می شود ، طراحی یک محوطه آکوستیک کامل بسیار چالش برانگیز است ، زیرا فضا با مجموعه ای از پچ پچ ، موسیقی پس زمینه ، سر و صدای خیابان و صداهای ماشین آلات غرق شده است.

 

آنچه را که می خواهیم بشنویم انتخاب کنیم در نتیجه ، فضاهای عمومی با طراحی ضعیف بر بهره وری و رفاه افرادی که وقت خود را در آن فضا صرف می کنند ، تأثیر می گذارد. اغلب اوقات ، ایجاد محیطهای راحت از نظر صوتی به سینما ، سالن های کنسرت و استودیوهای ضبط منتقل می شود ، فضاهایی که نیاز به محیط های کم صدا دارند ، اما سایر امکانات عمومی مانند مدارس ، بیمارستان ها و اماکن ورزشی ، هنگام توجه به آنها به همان اندازه نیاز است. برای راحتی صوتی ، با در نظر گرفتن دیوارها ، سقف و کفپوش هنگام طراحی فضا.

 

 

رستوران شرکت / تصویر : سنت گوبین

 

 

کیفیت آکوستیک داخلی بستگی به میزان انتقال صدا به فضا و نحوه کنترل آن دارد. آنچه گوش ما درک می کند با توجه به میزان طنین و جذب فضایی که ما در آن احاطه شده ایم متفاوت است و این دو عامل را می توان از طریق اندازه گیری سطح صدا و آکوستیک اتاق ارزیابی کرد. سطح صدا با سطوح نویز پس زمینه در مقابل اوج نویز اندازه گیری می شود ، در حالی که آکوستیک اتاق با زمان طنین ، سطح قابل فهم بودن و سطح حریم خصوصی اندازه گیری می شود. متداول ترین واحد اندازه گیری صدا دسی بل (dB) است که تغییرات فشار را تعیین می کند. چرخه های ارتعاش در هر ثانیه گام یا فرکانس را با هرتز (هرتز) اندازه گیری می کند.

 

 

درک این نکته بسیار مهم است که در آکوستیک از دو دسته فنی استفاده می شود: عایق صدا و درمان صوتی. عایق صدا به معنی "سر و صدای کمتر" و درمان به معنی "صدای بهتر" است. بسته به نیاز فضای داخلی ، هر دو دسته را می توان برای دیوارها ، سقف ها و کفپوش ها اعمال کرد. اگر ایده کاهش سر و صدای ورودی یا خروج از اتاق است ، باید جرم ساختاری دیوارها ، کف و سقف را افزایش داده و فضاهای هوایی پنجره ها و درها را مهر و موم کرد. اما اگر هدف این است که محیط را با طنین کمتر خوشایندتر کنیم ، آنچه ما به دنبال آن هستیم جذب صدا است.

 

 

آفیس کاپیتانی  / تصویر : آنا ملو

 

 

فضاهایی با طرح های باز ، مانند ادارات و اماکن ورزشی ، توجه ویژه ای به آکوستیک در هر سطح ممکن می طلبد. از آنجا که دیوارها در چنین فضاهایی حداقل هستند ، راه حل آکوستیک به طور ایده آل بر روی سقف و کف اجرا می شود. اگرچه سقف ها اغلب در پروژه های معماری نادیده گرفته می شوند ، اما دارای ویژگی های مهمی هستند که می توانند در طراحی گنجانده شوند ، مانند خواص حرارتی و صوتی. سقف ها از طریق لایه بندی مواد ، بافت و رنگ های مختلف ، عملکرد و زیبایی را با هم ترکیب کرده و کیفیت و راحتی را در فضاهای داخلی تضمین می کنند.

 

 

جهت مشاوره رایگان کلیک کنید...

 

 

وقتی صحبت از آکوستیک به میان می آید ، ترکیب موادی که می توانند صدا را جذب کنند ، مانند صفحات فیبری ، می تواند فضای داخلی را راحت تر کند ، زیرا صدایی که به مواد برخورد می کند به عقب بازتاب نمی شود. از نظر زیبایی ، معماران با به کارگیری تابلوهایی که نمای داخلی را برجسته می سازند ، پتانسیل طراحی سقف را مورد بررسی قرار داده اند ، همانطور که در Captaincy Office by Canoa Arquitetura ، Restaurant Whey by Snøhetta و Cave Restaurant توسط Koichi Takada Architects مشاهده شده است ، یا با اجازه دادن به این پانل ها به تنهایی به عنوان عناصر تزئینی

 

 

رستوران غار / تصویر : شارین ریس

 

 

 

 

در پروژه هایی با پلان طبقه باز و سقف نمایان شده ، راه حل های آکوستیک به بهترین شکل در طبقات اجرا می شود. حتی در فضاهایی مانند مدارس یا زمین های بازی سرپوشیده که بچه ها در حال دویدن و پریدن هستند ، راه حل های صوتی مناسب در طبقه باعث ایجاد فضایی آرامتر و کاهش مزاحمت در طبقات زیرین می شود.

 

وقتی صحبت از راه حل های کفپوش می شود ، هدف این است که فضا را عایق صدا کرده و با آن از نظر صوتی برخورد نکنید. معمولاً مواد عایق صوتی در زیر سطح برای کاهش میزان نویز خروجی مانند مواد پشمی در زیر صفحات چوبی نصب می شوند. در برخی پروژه ها ، امکان نصب مواد جاذب صدا ، مشابه فرش ، به عنوان سطح نهایی تزئینی کفپوش وجود دارد.

 

 

 

 

 

 

جهت مشاوره رایگان کلیک کنید...

 

 

شاید رایج ترین راه حل آکوستیک دیوارپوش باشد و از آنجا که دیوارها بخش بزرگی از فضا را اشغال می کنند ، اغلب درخواست می شود که یک راه حل تصحیح صوتی ، حذف نویز و مقاومت در برابر ضربه را با طراحی جذاب ترکیب کند. با نصب جاذب و پخش کننده بر روی دیوارها ، میزان صدای نامطلوب مانند پژواک و طنین تا حد زیادی کاهش می یابد و راحتی بیشتری در اشغال فضا برای مدت طولانی تری ایجاد می شود.

 

به عنوان مثال ، در رستوران ها ، تداخل بیش از حد سر و صدا ممکن است به دلیل صحبت چندین نفر در بین یکدیگر اتفاق بیفتد. وقتی فضا پر سر و صدا است ، افراد مجبور می شوند حتی بلندتر صحبت کنند تا بتوانند حرف یکدیگر را بشنوند و ناراحتی بیشتری را به فضا اضافه کنند. پوشاندن دیوارها با پانل های صوتی مناسب و استفاده از مواد جذب کننده صدا مانند چوب و منسوجات ، به کاهش نویز در حال پخش در فضا کمک می کند.

 

 

 

 

رویکرد ایده آل برای فضاهایی با سر و صدای زیاد ، ترکیب هر سه راه حل آکوستیک با یکدیگر است ، که این امر شرکت ها را بر آن داشته تا راه های خلاقانه ای را برای طراحی و تولید محصولات و سیستم های صوتی همه جانبه پیدا کنند که به محیط کار خوب کمک می کند. در پروژه هم افزایی Brückner & Brückner Architekten ، از یک صومعه تا یک هنرستان موسیقی ، اتاقهای تمرین به طور کامل با آکوستیک پیشرفته مجهز شده اند تا از کیفیت مطلوب صدا اطمینان حاصل شود.

 

با این حال ، در فضاهای داخلی با محدودیت های فضایی ، مانند وسایل آب ، طرح های باز و تهویه در معرض دید ، تحقیقات مفصل تری برای یافتن موثرترین راه حل توصیه می شود. خوشبختانه ، راه حل های عایق صدا و درمان صوتی مقرون به صرفه ، مدولار و تزئینی شده اند ، که باعث می شود معمار بتواند تا آنجا که می تواند خلاق باشد و در عین حال از یک محیط راحت اطمینان حاصل کند.

 

 

مترجم : گروه معماری مشاور

 

 

منبع :

 

https://www.archdaily.com/967170/how-to-design-the-perfect-acoustic-enclosure-comfort-in-flooring-ceilings-and-walls