زیبایی شناختی طراحی

 

 

 

اجزای زیبایی شناختی طراحی

 

 

مترجم : گروه معماری مشاور

 

 

 

طراحی خود را به ما بسپارید

مشاوره رایگان 

کلیک کنید

 


تعریف کلی زیبایی و برتری زیبایی شناسی دشوار است، اما خوشبختانه تعدادی از اصول عمومی پذیرفته شده وجود دارد که می توان از آنها برای دستیابی به درک ملاحظات زیبایی شناختی در طراحی استفاده کرد. با این حال، باید توجه داشت که چنین درک مستلزم قرار گرفتن در معرض و یادگیری است. قدردانی از هر شکل هنری به چنین پیش زمینه ای نیاز دارد.

 

 

زیبایی شناسی در دکوراسیون داخلی ویلا | مهم ترین قوانین در زیباسازی ویلا

 

 

درک کامل از طراحی باید فراتر از اولین برداشت باشد. اولین برداشت از فضای داخلی کلیسای جامع گوتیک ممکن است این باشد که تا حدودی تاریک یا تاریک است، اما زمانی که بازدیدکننده نسبت‌های باشکوه آن را احساس می‌کند، متوجه پنجره‌های شیشه‌ای رنگارنگ زیبای آن و تأثیر نور می‌شود و شروع به درک عالی می‌کند. سیستم سازه‌ای که به سازندگان کلیساها اجازه می‌دهد به اهداف عالی خود دست یابند، او واقعاً می‌تواند ویژگی‌های زیبایی‌شناختی کلی را درک کند.

 

 

آشنایی با سبک و معماری گوتیک - ویرگول

 

 

یکی از ملاحظات کلیدی در هر طراحی باید این سوال باشد که آیا یک طرح برای هدفش "کار می کند" یا عمل می کند. اگر یک تئاتر دارای خطوط دید ضعیف، آکوستیک ضعیف، و وسایل ورود و خروج ناکافی باشد، واضح است که برای هدف خود کار نمی کند، هر چقدر هم که تزئین شده باشد. چنین طرحی را تنها در صورتی می توان خوب در نظر گرفت که به طور انتزاعی به عنوان نوعی مجسمه سازی در نظر گرفته شود. در برخی موارد بنا به معنای مجسمه سازی است تا معماری. به عنوان مثال، مجسمه آزادی، علیرغم این واقعیت که شامل فضاهای داخلی نسبتاً شکنجه شده است، در درجه اول به عنوان یک بنای تاریخی در نظر گرفته شده است.

 

 

جهت مشاوره تلفنی رایگان کلیک کنید

 

 

استفاده از عملکرد به عنوان تنها معیار زیبایی شناختی محدود کننده خواهد بود، اما مطمئناً یک ملاحظات معتبر است که باید در نظر داشت. طراحان اغلب وسوسه می شوند که به جای طراحی یک شی یا فضای داخلی، بیش از حد طراحی کنند یا آن را "سبک" کنند. برخی از زیباترین اشیاء قرن بیستم زیبا هستند زیرا نتیجه ملاحظات صرفاً عملکردی بودند. می توان تصور کرد که مورخان هنر آینده یک هواپیمای جت مدرن را تاج دستاورد هنری اواسط قرن حاضر بدانند، نه هر ساختمان، فضای داخلی، یا هنر آگاهانه.

 

 

انواع سبک های طراحی دکوراسیون داخلی

 

 

پاسخ زیبایی شناختی به یک فضای داخلی و اثاثیه آن باید شرایط اجتماعی و اقتصادی و همچنین مصالح و تکنولوژی آن زمان را در نظر بگیرد. فضای داخلی شیک یا پرآذین که معمولاً مربوط به قرن‌های 18 و 19 است، متناسب با شرایط اجتماعی و اقتصادی اشراف یا بورژواهای ثروتمندی بود که ساکنان اصلی بودند. صندلی ها برای زندگی رسمی طراحی شده بودند، و اثاثیه حکاکی شده به گونه ای طراحی شده بود که توسط بسیاری از خدمتکاران مراقبت شود. چنین فضای داخلی با شیوه زندگی قرن بیستم بیگانه است و برای یک خانواده طبقه متوسط ​​معاصر کاملاً نامناسب است. همچنین استفاده از مواد و فرآیندهای مدرن برای تقلید از مواد و فرآیندهای قبلی نامناسب خواهد بود. بسیاری از تولیدکنندگان به شدت تلاش می کنند تا پلاستیک را مانند چوب، سنگ یا تقریباً هر چیزی جز پلاستیک جلوه دهند. همه معیارهای زیبایی شناسی با صداقت ارتباط دارند. برخی از زیبایی‌شناسان زیبایی را با حقیقت مقایسه کرده‌اند، و نمی‌توان تردید داشت که کارکردهایی که صادقانه بیان می‌شوند و مواد و فرآیندهای تولیدی که صادقانه بیان می‌شوند بسیار زیباتر از ساختگی و تقلید هستند.

 

 

جهت مشاوره تلفنی رایگان کلیک کنید

 

 

همه فضاهای داخلی، بنا به تعریف، در داخل ساختمان ها رخ می دهند و بنابراین رابطه بسیار واقعی با این ساختمان ها دارند. بهترین فضاهای داخلی امروزه و همچنین در گذشته، آنهایی هستند که به خوبی از نظر خصوصیات و تناسب با ساختمان خاص ارتباط دارند. اثاثیه‌ای که برای خانه‌ها یا کاخ‌های بزرگ روستایی طراحی و مقیاس‌بندی شده‌اند، بدیهی است که در یک آپارتمان کوچک شهری یا خانه‌های حومه شهر نابجا هستند. یک قطعه معماری قوی و غیرمعمول مانند ترمینال خطوط هوایی ترانس ورلد شهر نیویورک (در فرودگاه بین المللی جان اف کندی) نمی تواند به درستی با مبلمان و محصولات تجاری استاندارد مبله شود. این ساختمان، و همچنین فضای داخلی، به عنوان یک طرح کامل توسط معمار فنلاندی الاصل Eero Saarinen طراحی شده است. خواه ناظر با مفهوم معمار موافق باشد یا نه، او به وضوح رابطه متقابل قوی بین بیرون و درون و در نتیجه وحدت و موفقیت زیبایی شناختی را احساس می کند. یکی دیگر از فضای داخلی و ساختمان موفق، مقر بنیاد فورد در شهر نیویورک است، کار معماران کوین روش و جان دینکلو، با طراحی داخلی توسط وارن پلاتنر. این طرح به خاطر فضاهای زیبای آن که به سمت فضای باغ محصور باز می شود قابل توجه است. بدیهی است که اگر نمای دفاتر غیرجذاب بود، این امر ممکن یا مناسب نبود.

 

 

Panda Express at JFK Airport Catches Fire - Eater NY

 

 

فضاهای داخلی در ساختمان های بی تفاوت یا غیرجذاب باید تلاش کنند تا کمبود کیفیت طراحی در سازه ها را جبران کنند. بنابراین، گاهی اوقات لازم است در صورت عدم وجود ویژگی معماری، زشتی ساختمان را نادیده گرفت و زیبایی درونی ایجاد کرد.

 

دشوارترین بررسی زیبایی شناختی، مشکل تناسب است. فضای مناسب یا شخصیت داخلی باید تمام نکات فوق را در نظر بگیرد. ویژگی معماری ترمینال TWA آن را برای استفاده به عنوان یک ساختمان اداری نامناسب می کند. مناسب بودن فضای داخلی فردی، صمیمی تر و کوچکتر ظریف تر است. طراحی داخلی یک دیسکو به سختی برای یک کتابخانه تحقیقاتی مناسب است و یک کلاس درس کالج به سختی فضای مورد نظر را برای یک مهدکودک فراهم می کند. بسیاری از این پاسخ ها و روابط پیچیده هستند و عوامل روانشناختی و زیبایی شناختی دارند.

 

 

The T.W.A. Terminal, Reborn - Slide Show - NYTimes.com

 

 

 

طراحی خود را به ما بسپارید

مشاوره رایگان 

کلیک کنید

 

 

 

مترجم : گروه معماری مشاور

 

 

 

منبع :

 

 

 

https://www.britannica.com/art/interior-design/Aesthetic-components-of-design