اینترنت اشیاء

 

 

اینترنت اشیا چیست؟

 

 

مترجم : گروه معماری مشاور

 


اینترنت اشیا (IoT) شبکه ای از اشیاء فیزیکی را توصیف می کند - "اشیاء" - که با حسگرها، نرم افزارها و سایر فناوری ها به منظور اتصال و تبادل داده ها با دستگاه ها و سیستم های دیگر از طریق اینترنت تعبیه شده اند. این دستگاه ها از اشیاء خانگی معمولی گرفته تا ابزارهای صنعتی پیچیده را شامل می شود. امروزه با بیش از 7 میلیارد دستگاه اینترنت اشیا متصل، کارشناسان انتظار دارند این تعداد تا سال 2020 به 10 میلیارد و تا سال 2025 به 22 میلیارد برسد. اوراکل شبکه ای از شرکای دستگاه دارد.

 

https://www.oracle.com/internet-of-things

 

 

چرا اینترنت اشیا (IoT) اینقدر مهم است؟


در چند سال گذشته، اینترنت اشیا به یکی از مهم ترین فناوری های قرن بیست و یکم تبدیل شده است. اکنون که می‌توانیم اشیاء روزمره - وسایل آشپزخانه، ماشین‌ها، ترموستات‌ها، مانیتورهای کودک - را از طریق دستگاه‌های تعبیه‌شده به اینترنت متصل کنیم، ارتباط یکپارچه بین افراد، فرآیندها و چیزها امکان‌پذیر است.

 

با استفاده از محاسبات کم‌هزینه، ابر، داده‌های بزرگ، تجزیه و تحلیل و فناوری‌های موبایل، اشیاء فیزیکی می‌توانند داده‌ها را با کمترین مداخله انسانی به اشتراک بگذارند و جمع‌آوری کنند. در این دنیای بیش از حد متصل، سیستم های دیجیتال می توانند هر تعامل بین چیزهای متصل را ضبط، نظارت و تنظیم کنند. دنیای فیزیکی با دنیای دیجیتال ملاقات می کند و آنها همکاری می کنند.

 

 

طراحی ویژه + ... مشاوره رایگان

 

 

چه فناوری هایی اینترنت اشیا را ممکن کرده اند؟


در حالی که ایده IoT برای مدت طولانی وجود داشته است، مجموعه ای از پیشرفت های اخیر در تعدادی از فن آوری های مختلف آن را عملی کرده است.

  • دسترسی به فناوری سنسور کم هزینه و کم مصرف. سنسورهای مقرون به صرفه و قابل اعتماد فناوری اینترنت اشیا را برای تولیدکنندگان بیشتری ممکن می‌سازد.
  • قابلیت اتصال مجموعه‌ای از پروتکل‌های شبکه برای اینترنت اتصال حسگرها به ابر و سایر «چیزها» را برای انتقال کارآمد داده آسان کرده است.
  • پلتفرم های رایانش ابری افزایش در دسترس بودن پلتفرم‌های ابری، هم کسب‌وکارها و هم مصرف‌کنندگان را قادر می‌سازد تا به زیرساخت‌هایی که برای افزایش مقیاس نیاز دارند، بدون نیاز به مدیریت همه آن‌ها دسترسی داشته باشند.
  • یادگیری ماشینی و تجزیه و تحلیل با پیشرفت در یادگیری ماشینی و تجزیه و تحلیل، همراه با دسترسی به مقادیر متنوع و گسترده داده‌های ذخیره شده در ابر، کسب‌وکارها می‌توانند سریع‌تر و آسان‌تر بینش را جمع‌آوری کنند. ظهور این فناوری‌های متحد همچنان مرزهای اینترنت اشیاء را پیش می‌برد و داده‌های تولید شده توسط اینترنت اشیا نیز این فناوری‌ها را تغذیه می‌کند.
  • هوش مصنوعی مکالمه ای (AI). پیشرفت‌ها در شبکه‌های عصبی، پردازش زبان طبیعی (NLP) را به دستگاه‌های IoT (مانند دستیارهای شخصی دیجیتال الکسا، کورتانا و سیری) آورده و آنها را برای استفاده خانگی جذاب، مقرون‌به‌صرفه و قابل اجرا کرده است.

 

 

اینترنت اشیاء صنعتی چیست؟


اینترنت اشیاء صنعتی (IIoT) به کاربرد فناوری اینترنت اشیا در تنظیمات صنعتی، به ویژه با توجه به ابزار دقیق و کنترل حسگرها و دستگاه‌هایی که فناوری‌های ابری را درگیر می‌کنند، اشاره دارد. برای مثال خوبی از IIoT به این پی دی اف استفاده Titan مراجعه کنید. اخیراً صنایع از ارتباطات ماشین به ماشین (M2M) برای دستیابی به اتوماسیون و کنترل بی سیم استفاده کرده اند. اما با ظهور ابر و فناوری‌های وابسته (مانند تجزیه و تحلیل و یادگیری ماشین)، صنایع می‌توانند به یک لایه اتوماسیون جدید دست یابند و با آن درآمد و مدل‌های تجاری جدیدی ایجاد کنند. IIoT گاهی اوقات موج چهارم انقلاب صنعتی یا Industry 4.0 نامیده می شود. موارد زیر برخی از کاربردهای رایج برای IIoT هستند:

 

  • تولید هوشمند
  • دارایی های متصل و نگهداری پیشگیرانه و پیش بینی کننده
  • شبکه های برق هوشمند
  • شهرهای هوشمند
  • تدارکات متصل
  • زنجیره تامین دیجیتال هوشمند

 

tractor

 

 

مشاوره رایگان با گروه معماری مشاور  ؛  کلیک کنید...

 

 

ارزش کسب و کار را با اینترنت اشیا باز کنید


همانطور که اینترنت اشیا در بازار گسترده تر می شود، شرکت ها از ارزش تجاری فوق العاده ای که می تواند ارائه دهد سرمایه گذاری می کنند. این مزایا عبارتند از:

 

  • استخراج بینش های مبتنی بر داده از داده های اینترنت اشیا برای کمک به مدیریت بهتر کسب و کار
  • افزایش بهره وری و کارایی عملیات تجاری
  • ایجاد مدل های کسب و کار جدید و جریان های درآمد
  • اتصال آسان و یکپارچه دنیای کسب و کار فیزیکی به دنیای دیجیتال برای رسیدن سریع به ارزش

 

 

برنامه های کاربردی اینترنت اشیا چیست؟


برنامه های کاربردی SaaS IoT آماده کسب و کار
برنامه‌های کاربردی هوشمند اینترنت اشیا، برنامه‌های نرم‌افزاری به‌عنوان سرویس (SaaS) از پیش ساخته شده‌اند که می‌توانند داده‌های حسگر اینترنت اشیاء گرفته‌شده را از طریق داشبورد به کاربران تجاری تجزیه و تحلیل و ارائه کنند. ما مجموعه کاملی از برنامه های کاربردی هوشمند IoT داریم.

 

برنامه های کاربردی اینترنت اشیا از الگوریتم های یادگیری ماشینی برای تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از داده های حسگر متصل در فضای ابری استفاده می کنند. با استفاده از داشبوردها و هشدارهای اینترنت اشیاء بی‌درنگ، شاخص‌های عملکرد کلیدی، آمار میانگین زمان بین خرابی‌ها و سایر اطلاعات را مشاهده می‌کنید. الگوریتم‌های مبتنی بر یادگیری ماشینی می‌توانند ناهنجاری‌های تجهیزات را شناسایی کرده و هشدارهایی را برای کاربران ارسال کنند و حتی رفع‌های خودکار یا اقدامات مقابله‌ای فعال را راه‌اندازی کنند.

 

با برنامه های کاربردی اینترنت اشیا مبتنی بر ابر، کاربران تجاری می توانند به سرعت فرآیندهای موجود برای زنجیره های تامین، خدمات مشتری، منابع انسانی و خدمات مالی را بهبود بخشند. نیازی به بازسازی کل فرآیندهای تجاری نیست.

 

 

طراحی خانه های هوشمند ..▒.. جهت مشاوره کلیک کنید ...

 

 

چند راه برای استقرار برنامه های IoT وجود دارد؟


توانایی اینترنت اشیا برای ارائه اطلاعات حسگر و همچنین فعال کردن ارتباط دستگاه به دستگاه، مجموعه گسترده ای از برنامه ها را هدایت می کند. در زیر برخی از محبوب ترین برنامه ها و کارهایی که انجام می دهند آورده شده است.

ایجاد کارایی جدید در تولید از طریق نظارت بر ماشین و نظارت بر کیفیت محصول.
ماشین‌ها را می‌توان به‌طور مداوم تحت نظارت و تجزیه و تحلیل قرار داد تا از عملکرد آنها در محدوده تحمل‌های لازم اطمینان حاصل شود. همچنین می‌توان محصولات را در زمان واقعی برای شناسایی و رفع نقص‌های کیفیت بررسی کرد.

 

بهبود ردیابی و "حصار حلقه" دارایی های فیزیکی.
ردیابی به کسب و کارها این امکان را می دهد که به سرعت مکان دارایی را تعیین کنند. حصار حلقه به آنها این امکان را می دهد تا مطمئن شوند که دارایی های با ارزش بالا در برابر سرقت و حذف محافظت می شوند.

 

از ابزارهای پوشیدنی برای نظارت بر تجزیه و تحلیل سلامت انسان و شرایط محیطی استفاده کنید.
پوشیدنی‌های اینترنت اشیا به افراد امکان می‌دهد تا سلامت خود را بهتر درک کنند و به پزشکان اجازه می‌دهند بیماران را از راه دور تحت نظر داشته باشند. این فناوری همچنین شرکت ها را قادر می سازد تا سلامت و ایمنی کارکنان خود را ردیابی کنند که به ویژه برای کارگران شاغل در شرایط خطرناک مفید است.

 

بهره وری و امکانات جدید را در فرآیندهای موجود هدایت کنید.
یکی از نمونه های آن استفاده از اینترنت اشیا برای افزایش کارایی و ایمنی در تدارکات متصل برای مدیریت ناوگان است. شرکت‌ها می‌توانند از نظارت بر ناوگان اینترنت اشیا برای هدایت کامیون‌ها، در زمان واقعی، برای بهبود کارایی استفاده کنند.

 

فعال کردن تغییرات فرآیند کسب و کار
نمونه‌ای از آن استفاده از دستگاه‌های اینترنت اشیا برای دارایی‌های متصل برای نظارت بر سلامت ماشین‌های راه دور و ایجاد تماس‌های سرویس برای تعمیر و نگهداری پیشگیرانه است. توانایی نظارت از راه دور ماشین‌ها همچنین مدل‌های جدید کسب‌وکار محصول به‌عنوان خدمات را امکان‌پذیر می‌کند، که در آن مشتریان دیگر نیازی به خرید محصول ندارند، بلکه هزینه استفاده از آن را پرداخت می‌کنند.

 

map

 

 

طراحی خانه های هوشمند ..▒.. جهت مشاوره کلیک کنید ...

 

 

چه صنایعی می توانند از اینترنت اشیا بهره ببرند؟


سازمان‌هایی که برای اینترنت اشیا مناسب‌تر هستند، سازمان‌هایی هستند که از استفاده از دستگاه‌های حسگر در فرآیندهای تجاری خود سود می‌برند.

 

ساخت
تولیدکنندگان می توانند با استفاده از نظارت خط تولید برای فعال کردن تعمیر و نگهداری پیشگیرانه در تجهیزات زمانی که حسگرها خرابی قریب الوقوع را تشخیص می دهند، مزیت رقابتی به دست آورند. سنسورها در واقع می توانند زمانی که خروجی تولید به خطر می افتد اندازه گیری کنند. با کمک هشدارهای حسگر، سازندگان می توانند به سرعت تجهیزات را از نظر دقت بررسی کنند یا آن را تا زمان تعمیر از تولید خارج کنند. این به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهند، زمان کار بهتری داشته باشند و مدیریت عملکرد دارایی را بهبود بخشند.

 

خودرو
صنعت خودروسازی می‌تواند مزایای قابل توجهی را از استفاده از برنامه‌های کاربردی اینترنت اشیا دریافت کند. علاوه بر مزایای استفاده از اینترنت اشیا در خطوط تولید، حسگرها می‌توانند خرابی تجهیزات قریب‌الوقوع را در وسایل نقلیه در جاده‌ها تشخیص دهند و با جزئیات و توصیه‌هایی به راننده هشدار دهند. به لطف اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط برنامه‌های کاربردی مبتنی بر اینترنت اشیا، تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان خودرو می‌توانند درباره نحوه کارکرد خودروها و اطلاع صاحبان خودرو اطلاعات بیشتری کسب کنند.

 

حمل و نقل و تدارکات
سیستم های حمل و نقل و لجستیک از انواع برنامه های IoT سود می برند. ناوگان ماشین‌ها، کامیون‌ها، کشتی‌ها و قطارهایی که موجودی را حمل می‌کنند را می‌توان بر اساس شرایط آب و هوایی، در دسترس بودن وسیله نقلیه یا در دسترس بودن راننده، به لطف داده‌های حسگر IoT تغییر مسیر داد. خود موجودی همچنین می تواند به حسگرهایی برای نظارت بر ردیابی و ردیابی و کنترل دما مجهز شود. صنایع غذایی و آشامیدنی، گل‌ها و داروسازی اغلب موجودی حساس به دما را حمل می‌کنند که از برنامه‌های نظارت بر اینترنت اشیاء سود زیادی می‌برد که هنگام افزایش یا کاهش دما به سطحی که محصول را تهدید می‌کند هشدار ارسال می‌کنند.

 

خرده فروشی
برنامه های کاربردی اینترنت اشیا به شرکت های خرده فروشی امکان مدیریت موجودی، بهبود تجربه مشتری، بهینه سازی زنجیره تامین و کاهش هزینه های عملیاتی را می دهد. به عنوان مثال، قفسه‌های هوشمند مجهز به حسگرهای وزن می‌توانند اطلاعات مبتنی بر RFID را جمع‌آوری کنند و داده‌ها را به پلتفرم اینترنت اشیا ارسال کنند تا به طور خودکار موجودی انبار را نظارت کند و در صورت کم شدن اقلام هشدارها را راه‌اندازی کند. Beacon ها می توانند پیشنهادات و تبلیغات هدفمند را برای ارائه یک تجربه جذاب به مشتریان ارائه دهند.

 

 

   دیدن پروژه های گروه معماری مشاور   

 

 

بخش عمومی
مزایای اینترنت اشیا در بخش عمومی و سایر محیط‌های مرتبط با خدمات به طور مشابه گسترده است. برای مثال، شرکت‌های دولتی می‌توانند از برنامه‌های مبتنی بر اینترنت اشیا استفاده کنند تا کاربران خود را از قطع‌های انبوه و حتی وقفه‌های کوچک‌تر خدمات آب، برق یا فاضلاب مطلع کنند. برنامه‌های کاربردی اینترنت اشیا می‌توانند داده‌های مربوط به محدوده قطعی را جمع‌آوری کنند و منابعی را برای کمک به شرکت‌های برقی کمک کنند تا از قطعی‌ها با سرعت بیشتری بهبود یابند.

 

مراقبت های بهداشتی
نظارت بر دارایی IoT مزایای متعددی را برای صنعت مراقبت های بهداشتی فراهم می کند. پزشکان، پرستاران و متولیان امر اغلب باید محل دقیق دارایی های کمک به بیمار مانند ویلچرها را بدانند. هنگامی که ویلچرهای یک بیمارستان به حسگرهای اینترنت اشیا مجهز می شوند، می توان آنها را از برنامه نظارت بر دارایی اینترنت اشیا ردیابی کرد تا هر کسی که به دنبال آن است بتواند به سرعت نزدیکترین ویلچر موجود را پیدا کند. بسیاری از دارایی های بیمارستان را می توان از این طریق برای اطمینان از استفاده مناسب و همچنین حسابداری مالی برای دارایی های فیزیکی در هر بخش ردیابی کرد.

 

ایمنی عمومی در تمام صنایع
علاوه بر ردیابی دارایی‌های فیزیکی، اینترنت اشیا می‌تواند برای بهبود ایمنی کارگران استفاده شود. به عنوان مثال، کارکنان در محیط‌های خطرناک مانند معادن، میادین نفت و گاز و نیروگاه‌های شیمیایی و نیروگاهی باید از وقوع یک رویداد خطرناک که ممکن است بر آنها تأثیر بگذارد اطلاع داشته باشند. هنگامی که آنها به برنامه های مبتنی بر حسگر اینترنت اشیا متصل می شوند، می توان از حوادث مطلع شد یا در اسرع وقت از آنها نجات یافت. برنامه‌های IoT همچنین برای پوشیدنی‌هایی که می‌توانند سلامت انسان و شرایط محیطی را بررسی کنند، استفاده می‌شوند. این نوع برنامه‌ها نه تنها به افراد کمک می‌کنند تا سلامت خود را بهتر درک کنند، بلکه به پزشکان اجازه می‌دهند بیماران را از راه دور نظارت کنند.

 

trends

 

 

اینترنت اشیا چگونه جهان را تغییر می دهد؟ نگاهی به خودروهای متصل بیندازید.
اینترنت اشیا با فعال کردن خودروهای متصل، خودرو را دوباره اختراع می کند. با استفاده از اینترنت اشیا، صاحبان خودرو می‌توانند از راه دور خودروهای خود را به کار گیرند – برای مثال، با گرم کردن ماشین قبل از سوار شدن راننده یا احضار از راه دور ماشین از طریق تلفن. با توجه به توانایی اینترنت اشیا برای فعال کردن ارتباط دستگاه به دستگاه، خودروها حتی می‌توانند در صورت لزوم، قرارهای خدماتی خود را رزرو کنند.

 

 

طراحی خانه های هوشمند ..▒.. جهت مشاوره کلیک کنید ...

 

 

خودروی متصل به سازندگان یا فروشندگان خودرو اجازه می‌دهد تا مدل مالکیت خودرو را تغییر دهند. پیش از این، تولیدکنندگان با خریداران فردی (یا اصلاً هیچ یک) رابطه نزدیکی داشتند. اساساً رابطه سازنده با خودرو پس از ارسال آن به فروشنده پایان یافت. با خودروهای متصل، خودروسازان یا فروشندگان می توانند ارتباط مستمری با مشتریان خود داشته باشند. به جای فروش اتومبیل، آنها می توانند هزینه استفاده از رانندگان را دریافت کنند و با استفاده از اتومبیل های خودران، «حمل و نقل به عنوان یک سرویس» را ارائه دهند. اینترنت اشیا به سازندگان اجازه می‌دهد تا خودروهای خود را به‌طور مداوم با نرم‌افزارهای جدید ارتقا دهند، تفاوتی اساسی با مدل سنتی مالکیت خودرو که در آن خودروها بلافاصله از نظر عملکرد و ارزش کاهش می‌یابند.

 

 

با Oracle IoT بهترین تصمیمات تجاری را بگیرید
با برنامه‌های هوشمند Oracle، می‌توانید برنامه‌های زنجیره تامین، ERP، HR و تجربه مشتری (CX) خود را به دنیای دیجیتال گسترش دهید. از الگوریتم‌های هوشمند و پیش‌بینی‌کننده و دوقلوهای دیجیتال برای بهبود کارایی عملیاتی، افزایش بهره‌وری کارگران، افزایش CX و ایجاد مدل‌ها و فرصت‌های تجاری جدید استفاده کنید.

 

 

 

طراحی خود را به ما بسپارید  ؛