ساخت آسمانخراش در دو هفته!؟

 

 

چگونه در دو هفته یک آسمان خراش بسازیم
1 مه 2014 | مصاحبه

 

 

نویسنده : David Xu (دیوید ایکس یو)

 

 

مترجم : گروه معماری مشاور

 

 

ژانگ یو، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل Broad Group، کسی نیست که از اهداف بلندپروازانه خودداری کند. در سال 2010، شرکت ساخت و ساز پیش ساخته او، براد ساستینبل بیلدینگ، یک ساختمان شش طبقه به نام براد پاویلیون را در نمایشگاه شانگهای در یک روز تکمیل کرد. او با ساختن دو سازه دیگر با سرعتی بی سابقه، به چالش کشیدن این شاهکار ادامه داد: هتل 15 طبقه آرک در کمتر از یک هفته و برج و هتل 30 طبقه T30 در 15 روز. آخرین جاه طلبی او ساخت بلندترین سازه جهان است. انتظار می‌رود این آسمان‌خراش فولادی 202 طبقه که با نام Sky City شناخته می‌شود، در برابر زلزله 9 ریشتری مقاوم باشد و در مصرف انرژی کارآمد باشد. 90 درصد از سازه در یک کارخانه ساخته می شود و تنها 10 درصد در محل مونتاژ می شود. در حالی که جدول زمانی قابل توجه است، آنچه برای Broad Group اهمیت دارد، طراحی پایدار و فرآیند تولید آن است. ژانگ این بلندمرتبه را گامی در جهت تعریف مجدد شهرنشینی و رسیدگی به مشکلات انرژی و آلودگی می داند که با صنعتی شدن در چین همراه شده است. در این مصاحبه مارس 2014 با دیوید زو از مک کینزی، مدیر دفتر شانگهای، ژانگ سفر خود را به سوی ساختمان های پایدار توصیف می کند و افکار خود را در مورد آینده ساخت و ساز و زیرساخت در چین به اشتراک می گذارد.

 

 

بیوگرافی ژانگ یو     Zhang Yue


آمار Zhang YueVital

در سال 1960 در چانگشا، چین متولد شد

متاهل، دارای 1 پسر

تحصیلات
مدرک هنرهای زیبا را از کالج چنژو گرفت

نکات برجسته شغلی
گروه گسترده (1988–اکنون)

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل

 

 

حقایق سریع


دارای حق اختراع برای تعدادی از اختراعات، از جمله دیگ بخار بدون فشار (1989)، تهویه مطبوع غیر الکتریکی (1992)، و سیستم خنک کننده، گرمایش و قدرت ترکیبی (1999)

 

دریافت جایزه قهرمانان زمین از سازمان ملل متحد در سال 2011 برای کمک های خود در ساخت بهره وری انرژی و تولید پایدار

 

در اوایل زندگی حرفه ای خود به عنوان معلم و کتابدار در چنژو کار کرد

 

 

مک کینزی: بزرگترین چالش های پیش روی صنعت زیرساخت و ساخت و ساز امروز چیست؟

 

ژانگ یو: به طور کلی، صنعت عملکرد ضعیفی دارد. از بسیاری جهات، ما در دوران بسیار هوشمندانه ای زندگی می کنیم. با این حال هنوز هیچ سابقه ای برای رویکرد خلاقانه، کم انتشار و عملی در ساخت و ساز وجود ندارد. از برنامه ریزی شهری تا توسعه زیرساخت ها و ساخت و ساز ساختمان، از مصرف منابع گرفته تا استفاده از انرژی، صنعت از زمانی که در آن زندگی می کنیم عقب مانده است. من فکر می کنم این تا حد زیادی به دلیل طرز فکر است و اینکه انسان ها باید تغییر کنند. صنعت ساختمان ذاتا بلندمدت است. یک اشتباه کوچک در ساخت و ساز می تواند آسیب قابل توجهی به انسان و محیط زیست وارد کند. عواقب اشتباهات ساخت و ساز می تواند برای دهه ها، قرن ها و حتی هزاره بازتاب داشته باشد. با این حال صنعت همیشه بلندمدت فکر نمی کند. ما تمایل داریم به یک پروژه فکر کنیم - یک ساختمان یا دارایی زیرساخت - و جدول زمانی آن.

 

 

مک کینزی: بزرگترین چالش های پیش روی صنعت زیرساخت و ساخت و ساز امروز چیست؟

 

ژانگ یو: به طور کلی، صنعت عملکرد ضعیفی دارد. از بسیاری جهات، ما در دوران بسیار هوشمندانه ای زندگی می کنیم. با این حال هنوز هیچ سابقه ای برای رویکرد خلاقانه، کم انتشار و عملی در ساخت و ساز وجود ندارد. از برنامه ریزی شهری تا توسعه زیرساخت ها و ساخت و ساز ساختمان، از مصرف منابع گرفته تا استفاده از انرژی، صنعت از زمانی که در آن زندگی می کنیم عقب مانده است. من فکر می کنم این تا حد زیادی به دلیل طرز فکر است و اینکه انسان ها باید تغییر کنند. صنعت ساختمان ذاتا بلندمدت است. یک اشتباه کوچک در ساخت و ساز می تواند آسیب قابل توجهی به انسان و محیط زیست وارد کند. عواقب اشتباهات ساخت و ساز می تواند برای دهه ها، قرن ها و حتی هزاره بازتاب داشته باشد. با این حال صنعت همیشه بلندمدت فکر نمی کند. ما تمایل داریم به یک پروژه فکر کنیم - یک ساختمان یا دارایی زیرساخت - و جدول زمانی آن.

 

 

مک کینزی: چگونه صنعت می تواند تفکر خود را تغییر دهد؟

 

ژانگ یو: ما باید سوالات استراتژیک و بلندمدت بیشتری از خود بپرسیم: هدف از این ساختمان یا دارایی چیست؟ چه ارتباطی با بقیه محله و شهر دارد؟ چه تاثیری بر کیفیت زندگی افراد خواهد داشت؟ چقدر انرژی مصرف می کند؟ چه مشکلاتی می تواند ایجاد کند؟

 

در چین، شهرنشینی به سرعت در حال وقوع است. اگر با این سرعت و بدون در نظر گرفتن دقیق عواقب طولانی مدت برای محیط زیست ادامه یابد، می تواند مشکلات شدیدی را ایجاد کند. ما باید یک رویکرد بلندمدت به برنامه ریزی شهری، ساخت و ساز و زیرساخت ها داشته باشیم و به مصرف منابع و انرژی بپردازیم. افرادی که در شهرهای بزرگ زندگی می کنند، با آلودگی و مصرف بیش از حد انرژی، به سختی می توانند از کیفیت زندگی بالایی برخوردار شوند. شهرنشینی نباید به قیمت زمین و محیط زیست اتفاق بیفتد. ذینفعان در چین می توانند مسیری طولانی مدت را برای شهرنشینی با زمین و انرژی کارآمد دنبال کنند.

 

 

مک کینزی: فناوری به سرعت در حال پیشرفت است و سایر صنایع را مختل می کند. این اتفاق تا چه اندازه در صنعت زیرساخت رخ می دهد؟

 

ژانگ یو: متأسفانه صنعت ساخت و ساز و زیرساخت استثنا است. قدیمی و قدیمی است. اکثر کارها همچنان به صورت دستی و در محل انجام می شود که هزینه بر و زمان بر است. به عنوان مثال، امروزه ساخت یک آسمان خراش ممکن است پنج سال یا بیشتر طول بکشد. زمانی که ساختمان امپایر استیت ساخته شد، تنها حدود 13 ماه طول کشید.

 

 

مک کینزی: به نظر شما چرا نوآوری تکنولوژیک نتوانسته است در صنعت نفوذ کند؟

 

ژانگ یو: دو دلیل وجود دارد. یکی، شهرنشینی سریع در چین باعث سرمایه گذاری قابل توجهی در توسعه زیرساخت ها شده است. در عین حال، محصولات نوآورانه تامین مالی و سرمایه گذاری نیز پول را به صنعت سرازیر می کنند. وقتی تقاضا قوی باشد و بازار خوب باشد، مردم اشتیاق زیادی برای فناوری جدید ندارند. آنها انگیزه ای برای نوآوری ندارند زیرا سود آنها وجود دارد.

 

دوم، مقررات بیش از حد صنعت و زنجیره تامین آن می تواند مانع نوآوری شود. در چین، مقررات بسیار زیادی وجود دارد که فن آوری نوآورانه یا حتی تفکر را تشویق نمی کند. به عنوان مثال، در طراحی ساخت و ساز، مقررات می تواند آنقدر دقیق باشد که مشخص کند از چه نوع مصالحی استفاده شود و چه استانداردی از ضخامت مصالح باید داشته باشد. بنابراین، در چین، صنعت به آنچه ما «استاندارد» می‌نامیم، بازمی‌گردد. از آنجا که مقررات بر استاندارد تاکید دارند، سازندگان آن را به قیمت خلاقیت، کارایی، ایمنی و در نهایت مسئولیت دنبال می‌کنند. تا زمانی که سازنده استاندارد را زیر پا نگذارد، مسئولیتی در قبال هیچ موضوعی ندارد.

 

 

مک کینزی: چه چیزی را به عنوان جایگزین متصور هستید؟

 

ژانگ یو: من فکر می کنم کشورهای غربی یک مدل جایگزین ارائه می دهند. مطمئناً مقررات وجود دارد و دستورالعمل ها سختگیرانه هستند. یک ساختمان یا دارایی زیرساخت باید بازرسی ها را پشت سر بگذارد و استانداردهای ایمنی را رعایت کند. در حالی که مهندسان مسئولیت کار خود را بر عهده دارند، آنها در کشف محصولات و رویکردهای مختلف آزادند. این مدل نوآوری و مسئولیت پذیری را تشویق می کند.

 

 

McKinsey: Sky City اولین پروژه پایدار گروه Broad نیست. از چه زمانی به فکر ساخت و ساز پایدار افتادید؟

 

ژانگ یو: ما پس از زلزله سیچوان در سال 2008 شروع به کاوش در ساختمان های پایدار کردیم. من جذب ایده چالش برانگیز کردن تفکر مرسوم در مورد ساخت و ساز شدم. فرآیند ساخت و ساز ما به کیفیت هوا، حفظ انرژی و مواد پایدار اهمیت ویژه ای می دهد. با استفاده از لایه‌های عایق ۲۰ سانتی‌متری، پنجره‌های چهار جداره، آسانسورهای مولد برق، چراغ‌های دیود ساطع‌کننده نور، و فناوری خنک‌کننده-گرمایش-برق و فیلتر هوای Broad، Sky City پنج برابر انرژی کمتری نسبت به نمونه‌های معمولی خواهد داشت. ساختمان. در چین اکثر سازندگان از بتن به دلیل استاندارد بودن و آشنایی با آن استفاده می کنند. اسکای سیتی بیشتر از فولاد ساخته خواهد شد که اگر ساختمان از رده خارج شود، می توان از همه آنها دوباره استفاده کرد.

 

 

مک کینزی: استفاده از یک محصول یا ماده با انرژی کارآمد چگونه تفکر متعارف را به چالش می کشد؟

 

Zhang Yue: یک محصول می تواند اثرات فوق العاده ای داشته باشد. عایق حرارتی را در نظر بگیرید. این نیازی به فناوری فانتزی ندارد، صرفاً تمایل به انجام آن است. یک سرمایه گذاری کوچک و اولیه در عایق کاری به طور قابل توجهی هزینه کلی ساختمان را با کاهش هزینه های گرمایش و سرمایش کاهش می دهد. پس چرا تعداد کمی از سازندگان در چین از عایق حرارتی استفاده می کنند؟ در یک کلام، در مورد ذهنیت هاست. عایق حرارتی خارج از فرآیند و تفکر مرسوم آنهاست.

 

 

مک کینزی: روند ساخت و ساز شما چگونه متفاوت است؟

 

ژانگ یو: اگر ساخت و ساز متعارف مردی است که در گاراژ خود اتومبیل می سازد، رویکرد ما ساخت اتومبیل در خط مونتاژ است. نود درصد از کار برای ساختمان های پیش ساخته و پایدار ما در کارخانه انجام می شود. فقط 10 درصد باقی مانده در محل انجام می شود. دریچه های لوله کشی، برق، گرمایش و سرمایش، به علاوه کفپوش و سقف، در یک ماژول به مساحت 60 متر مربع تعبیه شده است. دیوارها، درها و پنجره ها در بالای ماژول چیده می شوند و سپس به طور کلی به محل ساخت و ساز منتقل می شوند.

 

 

مک کینزی: مزایای این فرآیند چیست؟

 

ژانگ یو: فرآیند تولید ما نه تنها سریع است، بلکه کارایی را به حداکثر می‌رساند و ضایعات را به حداقل می‌رساند - کمتر از 1 درصد ضایعات ساختمانی، در مقایسه با 30 درصد تولید شده توسط روش‌های معمولی. از آنجایی که اکثر کارها از قبل انجام می شود، رویکرد ما همچنین ساخت و ساز در محل را سرعت می بخشد. و چون سایت اصلی ما کارخانه است، هزینه های حمل و نقل و تدارکات ما کمتر است. ما در کارخانه ظرفیت بیشتری برای ذخیره مواد و لوازم اضافی داریم، در حالی که در یک سایت ساخت و ساز معمولی، موادی مانند سیمان و فولاد اغلب روزانه تحویل داده می شوند، زیرا سایت نمی تواند مواد اضافی را در خود جای دهد. در مجموع، فرآیند ساخت و ساز ما کارایی را در منابع، نیروی کار، تدارکات و حمل و نقل به حداکثر می رساند.

 

 

مک کینزی: به عنوان یک تازه وارد، شما یک مدل تجاری بسیار متفاوت را به نمایش می گذارید. احتمال تکرار این مدل چقدر است؟

 

ژانگ یو: امیدواریم در کشورهایی مانند چین که جمعیت شهری در حال افزایش است، زیرساخت‌های موجود ناقص است و تقاضا برای توسعه زیرساخت‌ها قابل توجه است، الگو باشیم. اما پیش شرط این است که کار را تمام کنیم و آن را به خوبی انجام دهیم. من باید بهترین محصول را با بالاترین کارایی، با بالاترین کیفیت، با کمترین هزینه ممکن بسازم. برای اینکه سایر سازندگان از این روند پیروی کنند، فرآیند تولید باید کارآمد و مقرون به صرفه باشد، بدون اینکه کیفیت را قربانی کند. اگر توسعه یک ساختمان گران باشد، بازار محدود خواهد شد. اگر هزینه های نیروی کار خیلی زیاد باشد یا سرعت ساخت و ساز خیلی کند باشد، بازار تبخیر می شود. اگر کنترل کیفیت سخت باشد یا تکنسین ها نیاز به یادگیری بسیاری از فن آوری های جدید و پیشرفته داشته باشند، موانع ورود بسیار زیاد خواهد بود. بازگشت سرمایه نیز باید نسبتاً سریع، طی دو تا چهار سال محقق شود. در غیر این صورت، سرمایه گذاران صبر خود را از دست خواهند داد.

 

 

مک کینزی: پس از تکمیل، اسکای سیتی 202 طبقه و 6 طبقه دیگر زیر سطح زمین اندازه گیری می کند. این ساختمان می تواند به بلندترین ساختمان جهان تبدیل شود. آن برای شما چه معنی دارد؟

 

ژانگ یو: ما در حال ساخت بلندترین ساختمان هستیم تا این مفهوم را ترویج کنیم که شهرنشینی نیازی به قربانی کردن زمین یا بهره وری انرژی ندارد. این اهمیت واقعی اسکای سیتی است. وقتی ساختمانی بلندتر باشد طبیعتاً از زمین کمتری استفاده می کند. همچنین، Sky City یک توسعه با کاربری مختلط است و شامل مسکن مسکونی می شود. فضای تجاری برای تجارت، خرید و سرگرمی؛ مدرسه؛ بیمارستان؛ و دو کیلومتر مربع فضای سبز پوشیده از 100000 درخت. ساکنان در این توسعه مستقل به همه چیزهایی که نیاز دارند دسترسی خواهند داشت. به این فکر کنید که اگر همه ما به محل کار و مدرسه سفر کنیم و پیاده روی انجام دهیم، شهرهای ما چقدر می توانند دوست داشتنی باشند. چنین سبک زندگی باعث کاهش مصرف انرژی و تعداد جاده ها، اتومبیل ها و ترافیک در شهر ما می شود. بر اساس محاسبات ما، اسکای سیتی می تواند به کاهش 2000 خودرو در چانگشا و کاهش انتشار کربن تا 120000 تن کمک کند. معنی این ارقام بیشتر از عنوان بلندترین ساختمان جهان است. ما مصمم هستیم که اسکای سیتی بر مردم و شهر چانگشا، چین و در نهایت بر جهان تأثیر بگذارد.

 

امیدواریم این پروژه منجر به سه انقلاب مهم شود: یکی انقلابی در روند ساخت و ساز. دو انقلابی در بهره وری منابع است. و سه انقلابی در مدل کسب و کار و نظارت صنعت ساخت و ساز است. اگر اقدامی نکنیم و مدل متفاوتی را که ساخت و سازهای متعارف را به چالش می کشد به نمایش نگذاریم، صنعت تغییر نخواهد کرد. موانع بزرگی وجود خواهد داشت که بسیاری از آنها فراتر از تصور من است. اما عزم من قوی است. و من مشتاقانه منتظر روزی هستم که بتوانیم آن موانع را با قهوه در طبقه 202 بازتاب دهیم.

 

مجموعه جدیدی از مقالات، بازاندیشی زیرساخت: صداهایی از ابتکار زیرساخت جهانی، همزمان با کنفرانس ابتکار زیرساخت جهانی مک کینزی که در تاریخ 28 تا 30 می در ریودوژانیرو برگزار می‌شود، منتشر شده است. برای اطلاعات بیشتر، از وب سایت عمل زیرساخت مک کینزی دیدن کنید.

 

 

درباره نویسنده(نویسندگان)


ژانگ یو رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل Broad Group است. این مصاحبه توسط دیوید خو، مدیر دفتر مک کینزی در شانگهای انجام شده است.

 

با ما صحبت کن
کاوش شغلی با ما
بازهای جستجو